Teljes körű szolgáltatást nyújtó vagy speciális ügynökség - melyik a számomra megfelelő megoldás?

Hogyan válasszuk meg a leendő ügynökség szakterületét?
A marketingügynökség olyan cég, amely promóciós és reklámtevékenységgel kapcsolatos szolgáltatásokat nyújt az ügyfelei számára. Ez persze meglehetősen széleskörű definíció, az online marketing korában pedig a korábbinál is nehezebben kategorizálható egy reklámügynökség feladata.
Publikálj cikkeket velünk!
Regisztrálj ingyen

A teljeskörű szolgáltatást nyújtó cégek mellett megjelentek a speciális feladatokra szakosodott ügynökségek is, melyek a marketing egy-egy részfeladatára fókuszálva segítik a vállalkozásokat a jobb teljesítmény elérésében.

Éppen ezért egy ügynökség felépítése nem egyszerű feladat. Ebben a cikkben hoztunk némi segítséget azzal kapcsolatban, hogy mit érdemes figyelembe venni a saját marketingvállalkozás profiljának kialakítása során abban az esetben, ha jól működő és hatékony munkával szeretnénk rengeteg elégedett ügyfélre szert tenni.

A marketingügynökségek piaca 2021-ben

Az elmúlt másfél évben a COVID-19 járványnak a gazdaság szinte minden szegmensére sikerült erősen rányomnia a bélyegét. Nem kivétel ez alól a reklámipar sem, hiszen a 2020-as reklámköltések a korábbi évekhez képest csökkenést mutattak, a helyzet azonban mégis komplexebb, mint amilyennek elsőre tűnhet.

A Magyar Reklámszövetség 2020 májusában brutális visszaesést jósolt ugyanis reklámköltések terén, mely a Média- és kommunikációs torta alapján némileg be is igazolódott. A médiatorta (volt reklámtorta) ugyanis 3 százalékkal apadt, ami egyértelműen azt mutatja, hogy a hazai cégek a válság idején lényegesen kevesebbet fektettek reklámba, mint korábban.

Nem feltétlenül mondhatjuk azonban azt, hogy a reklámipar „bedőlt” volna, sokkal inkább átrendeződött. A cégek fókusza ugyanis 2020-ban sokkal erősebben fordult az online marketing felé, ami nem meglepő, hiszen sok vállalkozás a vírushelyzet által előidézett boltzáraknak és egyéb korlátozások miatt kénytelen volt tevékenységét virtuális alapokra helyezni és a hagyományos üzletek helyett webshopok üzemeltetésébe fogni.
 

Digital adoption - stats for Europe
 

Digitális adaptáció az európai országokban, a COVID válság előtt és után, forrás: Digital Trends in Europe 2021, International Telecommunication Union

Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy a hazai e-kereskedelem már a vírushelyzet első három hónapjában csaknem 21,4 százalékkal jobban teljesített, mint egy évvel korábban. A virtuális üzletek ilyen szintű fellendülése pedig magával hozta az online marketing különböző szegmenseinek előtérbe kerülését, megerősödését is.

Az internet világa tehát némileg képes volt kiegyensúlyozni a helyzetet és enyhíteni a pandémia által okozott károkat. A lezárások felgyorsították azokat a folyamatokat, amelyek már a világjárvány előtt elkezdődtek: életünk mindennapi dolgai egyre inkább az online térbe helyeződtek, és rengeteg mindent egyszerűbben, kényelmesebben és hatékonyabban végezhetünk. ilyen többek közt a vásárlás és a hirdetés folyamata is.

Éppen ezért, habár a reklámköltések terén valóban tapasztalhattunk némi csökkenést, ez mégsem nevezhető túlságosan drasztikusnak, a vírus visszaszorulásával pedig nagy valószínűséggel a reklámozási kedv az elmúlt évek átlagát is felülmúlhatja. Nem csoda tehát, hogy egyre nagyobb igény mutatkozik az online csatornák iránt, ezáltal pedig egyre több marketinggel foglalkozó szakember gondol saját ügynökség létrehozására.

Vélemény

Berta Gergo foto

Berta Gergő

Ügyvezető, tulajdonos - Maximum Business

Azt látom, hogy napi szinten nyílnak egyszemélyes "ügynökségek", marketinges cégek, próbálkozások. Viszonylag gyorsan be lehet hozni pár ügyfelet, de érdemes ezt kivitelezői és megbízói oldalról is óvatosan kezelni, mert ha nincs meg a "bevételszerzési" koncepció, akkor könnyen megégetik magukat a felek. Ebbe nagyon sokan belefutnak 2021-ben azt látom. Ettől függetlenül a Parato-elv alapján ugyan úgy meg van a 80/20-as szabály alapján, hogy a mostani top 20-10-1 %-ban lévő ügynökségek uralják a piac top 20-10-1 %-át. Náluk meg van az az erőforrás és az évek, diktálják a tendeket és eredményt tesznek le az asztalra, ha akarjuk, ha nem.

Ebből adódóan jól látható, hogy a marketinges piac higul sajnos, így egyre fontosabbá válnak a kristálytisztán átlátható folyamatok, a világklasszis ügyfélszolgálat és a folyamatos innováció.

 

Azonban mint mindig, természetesen az első lépések a legnehezebbek. Rengeteg kérdés merül fel ilyenkor az emberben: mi van, ha nem sikerül? Mi van, ha nem lesz elég ügyfelem? Mi van, ha nem leszek képes arra, hogy hatékonyan alkalmazkodjam a piac igényeihez?

Kockázat nélkül azonban nincs siker sem, egy jó terv és némi elhivatottság már elég lehet ahhoz, hogy simán vegyük az akadályokat!

Hogyan, mikor és miért érdemes saját ügynökséget alapítani?

Kezdjük talán a legegyszerűbb kérdéssel: miért érdemes ügynökséget alapítani? Erre a legegyszerűbb válasz pedig az lenne, hogy miért ne? Ha rendelkezünk a megfelelő képességekkel és képesek vagyunk a piac igényeire releváns válaszokat adni, akkor egyértelmű, hogy érdemes belevágnunk a feladatba.

Manapság rendkívül egyszerűen alapíthatunk vállalkozást, a cégformától függően akár anélkül is, hogy ebbe komolyabb tőkét kellene fektetnünk. A procedúrához már sokszor az sem szükséges, hogy személyesen megjelenjünk egy hivatalban, ha pedig úgy érezzük, hogy mégsem vált be a saját megoldás, abban az esetben a vállalkozást bármikor szüneteltethetjük vagy felfüggeszthetjük.

Fontos kérdés persze, hogy milyen távlatokban és milyen mértékű kampányok tervezésében gondolkodunk. Mekkora cégeket szeretnénk saját ügyfeleink közt látni, hiszen a kiadások és a bevételek, valamint a hatékony munka érdekében felvett cégforma is változó lehet.

Vélemény

Notin Szabolcs foto

Nótin Szabolcs

Ügyvezető, tulajdonos - Marketing21

A hazai marketing piac nagyon gyorsan fejlődik és egyre több lehetőségből tudnak válogatni a cégek. A kérdés mindig az, hogy mire van szüksége és lehetősége az ügyfélnek. Az igények alapján körültekintően kell választani, hogy milyen típusú marketinges céggel vagy tanácsadóval érdemes együtt dolgozni. Nekem az a tapasztalatom, hogy egy ügynökségi együttműködéstől többet lehet várni, mint egy freelancer kivitelezőtől: olyan ez, mintha egy marketing csapatot bérelne fel az ügyfél. Szövegíró, grafikus, webes, SEO-s és PPC-s is dolgozni fog a kampányokon.

Ne becsüljük alá az ügyfelek erejét

Ahhoz, hogy ügynökséget alapítsunk, legalább egy ügyféllel már rendelkeznünk kell. Ez lehet akár egy közeli ismerős, vagy bedolgozhatunk külsősként egy olyan cégnek, melynek korábban a munkatársai voltunk. A lényeg, hogy legyen referenciaanyagunk, hiszen egyetlen vállalkozás sem fog a marketingfeladatainak ellátására egy olyan vállalkozást választani, mely teljesen új a piacon és semmilyen eredményt nem tud felmutatni.

Abban az esetben, ha rendelkezünk néhány referenciamunkával, ha van egy olyan ügyfelünk, aki másoknak ajánlani tudja szolgáltatásainkat, sokkal könnyebben találhatunk új kuncsaftokat. Különösen abban az esetben, ha a piacon jónak számító árképzés mellett végzünk igényes munkát. És természetesen nincs szükség arra sem, hogy azonnal ügynökséget alapítsunk. Hiszen szabadúszó vállalkozóként könnyedén kipróbálhatjuk magunkat a szakmában, ami a fejlődés mellett a kapcsolatépítésre is remek lehetőséget biztosít.

A hatékony ügyfélszerzés érdekében pedig érdemes folyamatosan követni a szakmával kapcsolatos trendeket bemutató közösségi médiacsatornákat és a WhitePress® tudásbázist is, hiszen a folyamatos fejlődés mindig segít abban, hogy jobb, hatékonyabb és a piaci igényeknek megfelelő munkát végezzünk.

Itt fontos megemlítenünk azt is, hogy egy saját marketingvállalkozás vezetése jóval többől áll, mint az elvárásoknak megfelelő projekt megvalósításából. Sokan akkor lepődnek meg azon, hogy mennyi időt vesz igénybe az ügyfelekkel való, folyamatos kapcsolattartás, a kommunikáció, a szervezés és tervezés folyamata, az árakkal kapcsolatos tárgyalások, az ajánlatok összeállítása, miután már fejest ugrottak a mélyvízbe.

Érdemes ezzel tisztában lenni, mielőtt belevágnánk saját vállalkozásunk megalapításába, hiszen ez eleinte nehéz feladat lehet, azonban a vállalkozás folyamatos fejlődésével a különböző részfeladatokra különböző embereket is alkalmazhatunk, így nincs szükségünk arra, hogy mindenre egy emberként kelljen hatékonyan koncentrálnunk.

Hogyan válasszuk meg a leendő ügynökség szakterületét?

Találjuk meg a legnagyobb erősségünket

Talán közhelyesen hangzik, de a döntés kulcsa mindenekelőtt az kell, hogy legyen, melyik területen vagyunk a leginkább tájékozottak, a marketing mely szegmensben teljesítünk a legjobban. Ha valaki jól ír, annak kézenfekvő, hogy tartalomgyártással foglalkozó vállalkozást alapítson, ha pedig valaki a vizuális megoldásokban van otthon, akár reklámfilmekkel, kiadványszerkesztéssel is foglalkozhat.

Hogyan válasszuk meg a leendő ügynökség szakterületét? Infografika

Fontos tudni, hogy legyen bármilyen széleskörű a tudásunk, legyünk bármennyire sokoldalúak, egyedül nem csinálhatunk mindent hatékonyan. Ha a terv egy teljes körű szolgáltatást nyújtó ügynökség megalapítása, eleinte érdemes olyan területen kezdeni, amiben otthon vagyunk, később pedig, ha már lehetőségünk van rá, újabb szakemberek bevonásával bővíteni a tevékenységi köröket.

Emelkedjünk ki az átlagból

Fontos továbbá az is, hogy olyan, egyedi megoldást tudjunk nyújtani a leendő ügyfelek számára, mely képes megfogni őket. Manapság már minden sarkon találkozhatunk marketingcéggel vagy tehetséges szabadúszóval, ha azonban igazán sikeresek szeretnénk lenni, fontos, hogy valami elválasszon minket a tömegtől.

Nem elég azt mondani, hogy "gyorsan, hatékonyan és megbízhatóan" dolgozunk, hiszen minden egyes ügynökség ezt mondja magáról. Mutassuk meg, hogy miben vagyunk mások, miben vagyunk többek az átlagnál. Ez lehet a vizuális szemléletmódunk vagy az egyedi, kreatív kampányok kidolgozása. A lényeg, hogy az általunk létrehozott márka több legyen, mint egy újabb, felejthető logó egy többezer oldalas katalógusban.

Vélemény

Nagy Bela foto

Nagy Béla

Ügyvezető, SEO szakértő -  SEO101

Az természetes, hogy mint minden piacon, itt is helye van a konkurenciának, ez egyrészt motivációs alap ahhoz, hogy aki tényleg szakértő, és folyamatosan képezi magát, még jobb legyen, illetve a konkurenciának mindig van árszabályozó szerepe is.

A probléma sokkal inkább a szakma felhígulásában mutatkozik meg. Főképp azért, mert egy nem feltétlen átlátható terület, amit végtelen mennyiségben ideologizálhatunk, és az önmagukat marketingeseknek nevező szakemberek a narratívákat gyártják csak sok esetben, az érdemi munka pedig háttérbe szorul. Míg a SEO, PPC, tartalommarketing esetében maga a kész produktum sokkal kézzel foghatóbb (linkek, hirdetések, cikkek), addig a marketing egy teljesen más oldala az összképnek. Nagyon sokszor maguk a szakemberek sem tudják elhelyezni a szolgáltatások hierarchiájába, hogy konkrétan a marketingesnek mi a feladata, legtöbb esetben a marketing egyet jelent a „mindent is csinálok”-al, vagy a PPC-vel, esetleg az értékesítéssel, holott ez nem fedi teljesen a valóságot.

Úgy látom leginkább az ügynökségek azok, amelyek nagyobb szeletet visznek el a piacból. Sok esetben hirtelen törnek be, hozzánk általában partnerként jelentkeznek, de mi ebben az esetben is szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mert effektív a valódi marketing ügynökségekkel könnyebben kerülünk partneri kapcsolatba, mint konkurensi viszonyba. Magyarul, sokkal inkább gyümölcsözőbb mindkét félnek együtt dolgozni, mint egymás ellen. Természetesen, mint ilyen, utóbbiból is akad.

A piac elemzése elkerülhetetlen

A hatékony munka és a piaci rés megtalálása érdekében nem csak arra lesz szükségünk, hogy leendő ügyfeleink igényeit ismerjük. Legalább ekkora jelentőséggel bír, hogy képben legyünk azzal, milyen megoldásokat kínálnak eme igények kielégítésére piaci versenytársaink. Mennyire telített a piac közvetlen környezetünkben, és milyen megoldással kell előrukkolnunk ahhoz, hogy képesek legyünk felkelteni a potenciális kuncsaftok figyelmét?

Gyakran előfordul, hogy egy piac egy bizonyos szakterületen belül már telített. Ilyenkor érdemes lehet egy hasonló, ám mégis eltérő területen megoldást kínáló alternatívában gondolkodnunk. Ha például sok a környezetünkben a tartalommarketinggel foglalkozó vállalkozás, nyithatunk a közösségi média felé, vagy kínálhatunk egy bizonyos témán belül marginálisan egyedi, kisebb célcsoportra optimalizált, ámde piaci résnek tekinthető megoldásokat.

Ügynökségi típusok és szolgáltatási körök

Az alábbiakban a leggyakoribb ügynökségtípusokkal ismerkedhetünk meg, valamint betekintést nyerhetünk legfőbb tevékenységi köreikbe.

Reklámügynökség

A világ első reklámügynökségét a 19. század közepén, Philadelphiában alapította Volney B. Palmer. A cég reklámokat gyűjtött és a nyomtatott sajtóban közvetítette azokat. Hogy megértsük, mi a különbség a reklámügynökség és a teljeskörű marketingügynökség között, ahhoz először a reklám és a marketing fogalma közti eltérést kell megmagyaráznunk.

A marketing röviden összefoglalva olyan tevékenységek összessége, amelyek célja a piaci igények feltárása, valamint az ajánlat, a kommunikáció (ideértve a promóciót is) és a vállalati folyamatok kiigazítása az ügyfél igényeinek minél hatékonyabb kielégítése érdekében. A reklám viszont csak eleme ennek a folyamatnak. Egy meggyőző üzenet, amely egy adott termékről, szolgáltatásról ad tájékoztatást.

A reklámügynökség tehát csak a marketing egyetlen szegmensével foglalkozik: az ügyfelek kérésére készít hirdetéseket, különböző formában, különböző felületekre.

A tömegmédia (rádió és televízió) megjelenésekor a reklámügynökségek két területre, BTL-re és ATL-re szakosodtak. Az ATL (Above The Line, azaz a vonal fölött) a tömegtájékoztatásban, míg a BTL (Below The Line, azaz a vonal alatt) a reklámozás bármely más formájával - például névjegykártyák, bannerek, szórólapok és brosúrák készítésével.

Ebben a szegmensben azoknak érdemes gondolkodniuk, akik jártasak a számítógépes grafika terén, valamint a feladatok és projektek konkrét iránymutatások szerinti végrehajtásában.

Márkaügynökség

A márkaépítés, a márkaismertség növelése szintén specifikus marketingfeladat. Egy márkaügynökségek általában kifejezetten a logók, csomagolások, grafikák, valamint márkanevek és reklámszlogenek tervezésével foglalkozik. Emellett a márkastratégia átfogó fejlesztése és a teljes vállalat következetes vizuális megjelenésének felépítése is feladatkörükbe tartozhat.

A márkaügynökség szolgáltatásait leggyakrabban egy adott márka vagy termék piacra dobása előtt veszik igénybe - itt a kivételt jelent a re-branding, vagyis a meglévő márka arculatának frissítése, újragondolása. A márkaügynökségek a pusztán kreatív tevékenységek mellett alapos piackutatást is végeznek annak érdekében, hogy képesek legyenek jobban megérteni a fogyasztók igényeit és elnyerni rokonszenvüket.

Ez a terület főként azoknak ajánlott, akik vizuális típusok és rendkívül sok kreatív ötlettel rendelkeznek. Akik a szükséges grafikai előkészítés, valamint a kreatív szövegírás terén egyaránt képesek jól teljesíteni.

Tartalommarketing ügynökség

A tartalommarketing évek óta népszerű ágazata az online marketingnek. Fő fókusza a szöveges tartalmak létrehozása, azonban egy ilyen jellegű ügynökség grafikák és videók gyártásával es foglalkozhat.

A tartalommarketing-ügynökségek olyan tartalmakat kínálnak, mint például: cikkek, blogok, e-könyvek, webes szemináriumok, video útmutatók, infografikák stb.

A jó tartalommarketing-ügynökség minden esetben kiváló minőségű, egyedi tartalmat állít elő, amely érdekes, könnyen emészthető és mindenekelőtt válaszol a felhasználói kérdésekre. Ez utóbbi okból a modern kontentre építő ügynökségeknek magas szintű kompetenciákkal kell rendelkezniük a SEO, azaz a keresőoptimalizálás terén is.

Ez a megoldás leginkább olyan emberek számára ajánlott, akik ismerik a szövegírás rejtelmeit és jó írói vénával, "mesemondó-képességgel" rendelkeznek. A jó toll, a piaci trendek ismerete, az alapvető SEO ismeretek, valamint a minimális grafikai tudás egyaránt szükséges egy tartalommarketing ügynökség életre hívásához.

PR ügynökség

Egy PR ügynökség elsődleges feladata egy adott vállalat vagy a termék imázsának gondozása, valamint a márka iránti érdeklődés felkeltése a média körében. Az ilyen jellegű cégnél dolgozó emberek feladata, hogy kapcsolatot létesítsenek és ápoljanak az újságírókkal, véleményvezérekkel, szakértőkkel és befektetőkkel. Gyakran működnek együtt olyan rendezvényügynökségekkel is, amelyek konferenciák és egyéb események előkészítését segítik elő.

Az alapvető PR ügynökségi szolgáltatások közé tartozik többek közt a sajtóközlemények készítése, a teljes PR stratégia kidolgozása, a PR audit, az influencermarketing-kampányok szervezése, vagy épp a különböző rendezvények és sajtótájékoztatók lebonyolítása is. Az internetes tartalom iránti növekvő igény miatt manapság a PR ügynökségek is gyakran kínálnak tartalomszolgáltatást.

Ez a szegmens elsősorban az újságírói háttérrel rendelkező emberek számára lehet jó megoldás, a PR ügynökségben végzett munka ugyanis főként jó kapcsolatok fenntartásán alapul, és kiváló alkalmazkodóképesség, valamint kommunikációs készség szükséges hozzá.

Interaktív / digitális marketingügynökség

Az interaktív ügynökségek feladata, hogy átfogó módon kielégítsék a vállalatok igényeit az internetes marketing és online hirdetések területén. Az igazán jó interaktív ügynökség teljes körű szolgáltatást kínál ügyfelei számára az online marketing terén, többek közt alkalmaznak webfejlesztőket, grafikusokat, szövegírókat, valamint reklám- és videoprodukciós szakembereket is alkalmaz. A teljeskörű szolgáltatást nyújtó ügynökségekkel ellentétben azonban nem foglalkoznak a hagyományos médiában, például televízióban vagy rádióban megjelenő reklámokkal.

Ez a megoldás leginkább azok számára lehet alkalmas, akik a digitális tevékenységek különböző területein nagy szakértelemmel rendelkező szakemberekből álló csapatot tudnak létrehozni, és az e-mail marketingtől kezdve, a hirdetések automatizálásán át, egészen a webfejlesztésig, minden online szegmensre hatékony megoldást tudnak kínálni.

Vélemény

Berta Gergo foto

Berta Gergő

Ügyvezető, tulajdonos -  Maximum Business

Mik egy marketing ügynökség működtetésének előnyei és hátrányai?

Első és legfontosabb tudnivaló, hogy ha marketinggel foglalkozik valaki akkor egy vállalkozás legjelentősebb folyamatait veszi a kezébe, mely a bevételtermelési eszközeit jelenti. Ez a terület pedig alkalmazottakat tart el, családok nyaralását biztosítja, a cég fenntartását, fejlődését. Ebből jól látható, hogy egy igen fontos felelősségi kör ami ezzel jár, mely esetében nagy hátrány ha valaki nem rendelkezik a megfelelő tapasztalattal és szaktudással. De hordozza magában a hatalmas előnyét is, hiszen ha képes és alkalmas a marketing ügynökség profitot termelni ügyfelének és szuper ügyfélszolgálatot biztosítani, akkor egy prosperáló céget tudhat magáénak.

Mi az ügynökségetek története? Hogyan és mikor indult?

Milyen motiváció állt az indítás mögött? 2013-ban fogant meg az első gondolat, amikor még más vállalkozásomban tapostam a napi teendőket. Több marketinges céggel dolgoztam együtt és azt láttam, hogy nincs egy olyan kialakított koncepció egyik mögött sem, ahol biztos alapokra építve tudnának nekem eredményeket letenni az asztalra. Így odáig vittem ezt a történetet, mikor már saját embert kellett alkalmaznom marketing fronton és meg kellett tanulnom a kivitelezés lépéseit. Ekkor indult el az a folyamat, hogy láttam: ha kialakítom azt a koncepciót ami pénzt hoz másoknak és magam köré veszem a piac legjobb szakembereit, akkor a meglévő businessemnél sokkalta több értéket tudok teremteni. Így belevágtam és életem legjobb döntése volt.

Social media ügynökség

Ahogy a neve is mutatja, ez az típusú ügynökség kifejezetten arra szakosodott, hogy a vállalkozásokat a közösségi médiába való megjelenésben segítse. A közösségi profilok aktív futtatása mellett a közösségi média ügynökségek hirdetési kampányokat is folytatnak, valamint a hirdetéseket adott platformokon történő optimalizálásával is foglalkoznak.

A közösségi média ügynökségek olyan platformokon biztosítják az aktív jelenlétet egy márka számára, mint a Facebook, az Instagram, a Linkedin, a Twitter, valamint a Youtube és a TikTok. Átfogóan kezelhetik a teljes social media megjelenést, vagy támogatást is nyújthatnak a bizonyos részfeladatok átvállalásával.

Ez a fajta munka leginkább azok számára ajánlott, akik nagy tapasztalattal rendelkeznek a közösségi profilok kezelésében és naprakészek a legújabb social meia trendeket illetően. A közösségi média ügynökségek működéséhez szövegíróra, grafikusra, valamint az adott platformokon jártas hirdetési szakemberekre egyaránt szükség lesz. Egyes iparágak esetében egy jó fotóssal és videós szakemberrel sem árt, ha együttműködésben állunk.

SEO ügynökség

A SEO ügynökségek legfőbb feladata a vállalkozások webes felületeinek megfelelő keresőoptimalizálása. És hogy mit jelent ez pontosan a gyakorlatban? A SEO (Search Engine Optimization) olyan tevékenységek összessége, amelyek célja, hogy növelje egy webhely organikus elérését azáltal, hogy relevánssá és megbízhatóvá teszi őket a nagy keresőmotorok (általában a Google) számára.

Vélemény

Evenisch Andras foto

Evenich András

Ügyvezető, SEO szakértő -  Kulcsszó

Mik egy SEO ügynökség működtetésének előnyei és hátrányai?

Előnye a hitelesség, szakmai minőség. Hátránya: az ügyfelek részéről azt gondolják csillagászati árat kérünk a munkánkért.

Milyen nehézségekkel jár a SEO szolgáltatások értékesítése?

Mivel a Google a játékmester, Ő szabja a feltételeket ezért nincsen garancia a sikerre, és ezt az ügyfelek elvárnák, hasonlóan, mint egy PPC esetében. Így nagyobb erőt kell az ügyfél bizalom kialakítására fordítani.

Melyik a három legfontosabb szolgáltatásotok? Mekkora ezek részaránya az ügynökség bevételeiben?

Onsite SEO - 20%
Tartalommarketing -  40%
Linkfejlesztés -  40%

Mi a véleményed a hazai marketing piacról? 

Mind a két piaci szereplő jól megtalálja az ügyfélkörét, még ebben a kis országban is.
Ügynökségek nagyobb hangvételű munkákat kapnak, leginkább a nagyvállalati szegmensből.
A freelancerek, inkább a alacsonyabb büdzsével rendelkező cégeknek segítenek, adnak tanácsokat, oktatási anyagokat készítenek.

 

Egyszerűbben fogalmazva SEO ügynökségek biztosítják, hogy az ügyfél weboldala a lehető legjobb helyet foglalja el a Google keresési eredményei között. Ezenkívül az ilyen típusú ügynökségek gyakran folytatnak Google Ads kampányokat is, melyek fizetett hirdetések formájában terelnek forgalmat egy adott honlapra.

A SEO ügynökség létrehozását tervező személyek számára a legfontosabb, hogy magas szintű kompetenciával rendelkezzenek a keresőoptimalizálás területén. Mivel ez egy olyan szakterület, ahol a hétről hétre finomodó és változó algoritmusoknak köszönhetően az alapvető ismeretek gyorsan elavulhatnak, így a hatékony munka érdekében mindig képben kell lenni a legújabb trendekkel és megoldásokkal.

Egy jól működő SEO ügynökség működtetéséhez SEO szakemberekre, webfejlesztőkre, copywriterekre, Google Ads szakemberek, valamint grafikusokra egyaránt szükség lehet.

Vélemény

Nagy Bela

Nagy Béla

Ügyvezető, SEO szakértő -  SEO101

Mik egy SEO ügynökség működtetésének előnyei és hátrányai?

A kérdést onnan közelíteném meg, hogy mihez képest vannak előnyei vagy hátrányai: egy másik piaci szegmenshez, vagy a freelancer SEO-sokhoz képest?

Ha előbbire kellene válaszolni, akkor azt mondanám, közel ugyanúgy viselkedik a piac, mint bármelyik más részterülete a gazdaságnak, ugyanúgy jelen van a konkurencia, ugyanúgy meg kell tudni győzni az ügyfeleket. Ám mivel maga a SEO nem feltétlen átlátható ügyfél szemmel azon túl, hogy transzparens munkát végzünk, olykor sokkal nagyobb erőfeszítést igényel egy-egy ügyfél meggyőzése és megtartása, mint bármilyen más szolgáltatás esetében.

Magának a SEO ügynökségnek a működtetése abban mindenképp előnyökkel jár, hogy egyszerre több ügyfelet tud kiszolgálni, több szolgáltatás futtatható, mint pl. egy freelancer esetében. Hátránya leginkább a belső rendszer, a nagyobb infrastruktúrák fenntartásában, a folyamatos innováció megszervezésében mutatkozik meg. Persze mindez, mint a mi esetünkben a rendszeresített home office-al tovább csökkenthető, de ennek ugyanúgy vannak előnyei, mint hátrányai.

Szeretnétek több szolgáltatással bővíteni az ügynökség portfólióját?

Folyamatosan keressük az új lehetőségeket, és több olyan lépésünk is volt már a hazai SEO piacon, amit nyugodtan nevezhetünk innovatívnak, pl. a PBN hálózatok kiépítésében elsők között voltunk.

De első sorban a meglévő szolgáltatások folyamatos finomítása az elsődleges feladatunk, hogy az ügyfeleket minél magasabb minőségben tudjuk kiszolgálni.

Milyen nehézségekkel jár a SEO szolgáltatások értékesítése?

Kifejezetten KKV-knak értékesítünk szolgáltatásoknak, és olyan partnereknek, akik részfeladatot delegálnak ki részünkre. Szakmabelieknek sokkal egyszerűbb, általában kész tervekkel érkeznek, míg közvetlen cégtulajdonosnak, amennyiben első próbálkozása az organikus, vagy a PPC területen már sokkal komplexebb megoldásokat kell felvázolni, hogy dönteni tudjon. Amit nehezebb elfogadtatni, hogy az organikus megtérülés egy hosszú folyamat, és első hónapokban csak a kiadás oldal látszik.

Teljesítményügynökség (Google Ads, Facebook Ads)

Olyan ügynökségek, melyek szolgáltatásai hasonlóak az interaktív ügynökségek tevékenységéhez, azonban jóval nagyobb hangsúlyt fektetnek egy adott üzleti cél elérésére. A teljesítményügynökségek úgynevezett specifikus indikátorok segítségével pontosan meghatározzák azokat a hatásokat, melyeket elvárnak tevékenységeiktől, például a kitöltött űrlapok, a letöltött e-könyvek, vagy az elért feliratkozások formájában.

Ezek a cégek általában kevesebb kreatív tevékenységet folytatnak, valamint a hirdetési és remarketing kampányok (Google Ads, Facebook Ads stb.) futtatására koncentrálnak, a célok hatékony elérése érdekében pedig pontos elemzést és optimalizálást is végeznek. Létrehozzák, optimalizálják és javítják az értékesítési csatornákat, vagyis az ügyfél útját a reklámmal való első találkozástól kezdve az értékesítés véglegesítéséig egyengetik. Sőt, sok esetben még ennél tovább is.

Ez az ügynökségi forma olyan emberek számára ajánlott, akik képesek egy webanalitikai szakemberekből és internetes értékesítési gurukból álló csapat felállítására.

Vélemény

Notin Szabolcs

Nótin Szabolcs

Ügyvezető, tulajdonos - Marketing21

Mik egy marketing ügynökség működtetésének előnyei és hátrányai?

Marketing ügynökséget vezetni hatalmas kihívás, mivel nagyon gyorsan változik az online piac. Ha egy ügynökség elkényelmesedik és rutinból dolgozik újítások nélkül, 3-4 hónap alatt lemarad és versenyképtelen lesz. A szolgáltatások soha nincsenek teljesen készen, mindig finomítani kell a folyamatokon és alkalmazkodni a hirdetési rendszerek változásaihoz és újításaihoz.

A munkánk legjobb része talán az, hogy láthatjuk, milyen dinamikusan növekednek ügyfeleink a hirdetéseknek köszönhetően. Szuper érzés, hogy vannak olyan ügyfeleink, akik néhány éve még kis garázscégként indultak, mostanra pedig milliárdos árbevételű webshoppá fejlődtek.

Szoktatok kiszervezni marketing szolgáltatásokat? 

A szakmai tevékenységeinket soha nem szervezzük ki, házon belül építjük ki a know-how-t, mivel ez biztosítja a maximális minőséget. A külsősök által nyújtott szolgáltatásoknál nehezebb lenne biztosítani a minőséget. Szerencsére nagyon jó csapat épült fel nálunk az elmúlt években, így csak ritkán szorulunk külsős támogatásra.

Melyik a három legfontosabb szolgáltatásotok? 

A Marketing21 legerősebb lába a PPC (Google Ads és Facebook hirdetéskezelés elsősorban), közösségi média marketing és a keresőoptimalizálás, de foglalkozunk például CRO-val, content marketing-el, weboldal készítéssel és webdesign-al is. Fontosnak tartjuk a minőségi grafikai megjelenést is, ezért arra törekszünk, hogy a performance marketing ügynökségek képességeit kiegészítsük a kreatív ügynökségek előnyeivel. 2 grafikus kolléga is segíti az ügyfeleket abban, hogy lenyűgöző kreatívokkal támogassuk a márkaépítést. A bevételek 75 százalékát ettől függetlenül a PPC, a SEO és a közösségi média marketing teszi ki.

Teljes körű szolgáltatást nyújtó

Azok az ügynökségek, melyek mind a hagyományos, mind a digitális médiában képesek teljes körű marketingszolgáltatást nyújtani, manapság a szakma szerteágazó mivoltának köszönhetően ritkaságszámba mennek. Ezek általában olyan nagy szervezetek, melyek minden platformon támogatják a marketingtevékenységet, de támogatást kínálnak a PR, az üzleti elemzések, a televíziós, a rádió és a sajtóban megjelenő reklámok terén is.

Az ilyen jellegű cégek sok szakértőt és külsős szakembert is alkalmaznak, és speciális ügynökségekkel is együttműködnek annak érdekében, hogy képesek legyenek megbirkózni az általuk kínált szolgáltatások hatalmas volumenével.

Az ilyen jellegű ügynökségek az esetek többségében olyan, kisebb cégekből növik ki magukat, akik specifikus vállalkozásként indultak, azonban tevékenységi köreik folyamatos fejlesztése révén egyre nagyobbra és nagyobbra növekedtek. Teljes körű szolgáltatásokat nyújtó ügynökséggel piacra lépni nagyon nehéz feladat lenne, és ebben az esetben érdemes a folyamatos progresszióra hagyatkozva várni, míg beérik a jól végzett munka gyümölcse.

Semmi sem számít szentírásnak

A fentebb említett példák nem különülnek el szigorúan egymástól. A különböző ügynökségi típusok a valóságban gyakran fuzionálnak egymással, a tevékenységi körök esetében sok esetben lehet nagyobb átfedés.

Saját ügynökség létrehozása esetén tehát nem feltétlenül előre lefektetett sablonokhoz és sémákhoz kell igazodnunk, ezek csak egyfajta kiindulópontot jelentenek. Sokkal fontosabb, hogy megtaláljuk azt a területet, melyen valóban szakértőnek számítunk, és ahol olyan, kreatív ötletekkel tudjuk segíteni ügyfeleinket, melyekre a piacon található, konkurens cégek nem, vagy csak nálunk alacsonyabb szinten (estleg magasabb áron) lennének képesek.

Semmi sem áll tehát útjában egy olyan ügynökség létrehozásának, amely kezdetben a közösségi médiával és a tartalommarketinggel foglalkozik, majd később tevékenységi körét PR-ral és teljesítménymarketinggel is bővíti.

A döntés csak rajtunk áll, valamint a piaci igényeken múlik, a siker kulcsa pedig nem másban, mint az egyedi látásmódba, valamint a lelkiismeretesen végzett, minőségi munkában rejlik.

  • Szerző: Dajka Gábor

    Szövegíró

    kreativkontroll.hu

    Magyarország egyik vezető tartalomfejlesztő és tartalommarketing ügynöksége, a Kreatív Kontroll senior copywritere, valamint freelancer szövegíró. Leginkább a blogok és szakmai cikkek terepén mozog otthonosan, ám rengeteg weboldal szövegezése is született már a keze alatt. Rengeteg hazai kis- és középvállalkozás számára készített tartalmat az IT- és tech-vonalon, de sokszínű portfóliójában számtalan egyéb témakörbe tartozó, kisebb és nagyobb lélegzetvételű anyag megtalálható.

Hozzászólások (0)
A WhitePress szerkesztõi fenntartják a jogot, hogy más emberek számára sértõ megjegyzéseket töröljenek, amelyek vulgáris szavakat tartalmaznak, vagy nem kapcsolódnak a tárgyához.

Személyes adatait a WhitePress Kft, 2161 Csomád, Verebeshegy utca 11., Magyarország, 26768142-2-13 kezeli. A felhasználói fiók regisztrációja során megadott személyes adatai a kiválasztott szolgáltatás biztosítása érdekében szükségesek. A kiválasztott szolgáltatás feltételeinek elfogadásával Ön hozzájárul az elektronikus kommunikációs eszközökön, különösen e-mailen keresztül történő tájékoztatáshoz, mely a szolgáltatás megvalósításának állapotát, valamint a WhitePress Kft. platformján időközben megjelenő változtatásokat és új funkciókat hivatott közölni. A személyes adatok kezelésének alapja a a GDPR 6. cikk (1) bekezdés b) pontja és 6. cikk (1) bekezdés f) pontja. Az adatok marketing célú feldolgozására adott engedély alapján a WhitePress Kft. időközönként telefonon (a hozzájárulástól függően) vagy e-mailben értesíti Önt a jövőbeli konferenciák, tréningek, rendezvények, valamint egyéb marketinginformációkkal kapcsolatosan. A személyes adatok ezzel kapcsolatos kezelésének alapja a GDPR 6. cikk (1) bekezdés a) pontja. A személyes adatok kezeléséről bővebb információt az Adatvédelmi szabályzatunkban talál.

Olvass tovább
  • Még senki sem írt megjegyzést ehhez a cikkhez.

Személyes adatait a WhitePress Kft, 2161 Csomád, Verebeshegy utca 11., Magyarország, 26768142-2-13 kezeli. A felhasználói fiók regisztrációja során megadott személyes adatai a kiválasztott szolgáltatás biztosítása érdekében szükségesek. A kiválasztott szolgáltatás feltételeinek elfogadásával Ön hozzájárul az elektronikus kommunikációs eszközökön, különösen e-mailen keresztül történő tájékoztatáshoz, mely a szolgáltatás megvalósításának állapotát, valamint a WhitePress Kft. platformján időközben megjelenő változtatásokat és új funkciókat hivatott közölni. A személyes adatok kezelésének alapja a a GDPR 6. cikk (1) bekezdés b) pontja és 6. cikk (1) bekezdés f) pontja. Az adatok marketing célú feldolgozására adott engedély alapján a WhitePress Kft. időközönként telefonon (a hozzájárulástól függően) vagy e-mailben értesíti Önt a jövőbeli konferenciák, tréningek, rendezvények, valamint egyéb marketinginformációkkal kapcsolatosan. A személyes adatok ezzel kapcsolatos kezelésének alapja a GDPR 6. cikk (1) bekezdés a) pontja. A személyes adatok kezeléséről bővebb információt az Adatvédelmi szabályzatunkban talál.

Czytaj całość
Kiemelt cikkek