Generációs marketing a közösségi médiában – te hallottál már a C-generációról?

WhitePress-generációs-marketing
A közösségi média és a tartalomkészítés kéz a kézben jár, de nem mindegy, hogy a célközönségedre szabott tartalmakkal látod-e el a követőidet és ügyfeleidet. Nem véletlen, hogy egy vállalkozás alapítása, de akár úgy új termék / szolgáltatás bevezetése vagy időszakos kampány indulása előtt érdemes feltérképezni a potenciális célcsoportot és nekik megfelelően összeállítani a stratégiát. Ez valahol a generációs marketing alapja, amiről gondolom már hallottál. Na de a C-generáció is felkerült már a radarodra?
Publikálj cikkeket velünk!
Regisztrálj ingyen

 

Annak érdekében, hogy a lehető legátfogóbb képed legyen a C-generációban rejlő potenciális lehetőségekről, felülünk a generációs marketing gyorsvonatára és átrobogunk a legfontosabb tudnivalókon. Lehet, hogy kissé messziről indítunk, de az ismétlés ugye a tudás anyja, én pedig semmi jónak nem vagyok az elrontója.

 

Kezdjük az alapoknál: a generációs marketing

 

Amikor bármilyen okból kifolyólag – legyen az egy termékbevezető kampány vagy akár social media stratégia – megalkotod a lehetséges buyer personáidat és célközönségedet, akkor az egyik legalapvetőbb információ, amit megpróbálsz belőni, az életkor. És ez nem véletlen.

 

A generációs marketingben komoly kutatásokat végző Jefferson Egyetem egyik cikkében[1] azt írják:

 

„Az életkor az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy betekintést nyerj a célközönséged életébe és az ügyfelek szegmentálásának vagy különböző csoportokba sorolásának sarokköve.”

 

Ahogy a cikkben is írták, amit a kor által megtanulhatsz a célközönségedről, azt beépíted az értékesítés és a tartalomkészítés folyamatába, így a marketingüzeneteidet is hatásosabban tudod megfogalmazni. Hiszen az életkor nagy valószínűségeddel segítségedre lesz abban, hogy:

  • hol, milyen csatornákon éred el a közönséged,
  • milyen tartalmakkal tudod megfogni őket,
  • milyen típusú üzenetekkel tudod a kívánt konverzió irányába terelni őket.

 

A generációs marketing tehát abban segít neked, hogy a potenciális közönségedet és ügyfeleket segít különböző korcsoportokra – generációkra – bontani. Az egyes csoportokra jellemző tulajdonságok alapján pedig megpróbálja felmérni a várható vásárlói magatartást, ügyfélélettartamot, hogy hol és hogyan, milyen üzentekkel tudod behúzni őket a sales funneledbe.

 

A generációs marketing vajon mindenkinek való?

 

Mint számtalan helyzetben, erre a kérdésre is iparágtól függően adható meg a válasz. Éppen ezért azonban van néhány dolog, amit a generációs marketing során szem előtt kell tartanod:

  • a generációs marketinget más marketing szempontok figyelembevételével együtt kell alkalmazni,
  • rendkívül fontos a kontextus: el kell kerülni az egyes korcsoportokra vonatkozó sztereotípiákat és kliséket,
  • nem könnyű meghatározni, hogy az egyes iparágakban mekkora szerepet játszik a célközönség életkora, éppen ezért fontos több aspektusból is megvizsgálni a közönséget,
  • végül: tilos általánosítani, mert könnyen visszaüthet.

 

A második és negyedik pontra az egyik legjobb példa, amit Peter Daisyme, a Hostt webtárhely-tulajdonosa vázolt fel az Enterpreneur magazin hasábjain[2] még 2019-ben. A szakember szerint könnyű például a milleniumi generációra ráfogni azt, hogy önzők vagy tipikusan negatív színben feltüntetni az idősebb (baby boomer vagy X) generációt (emlékszünk még az Ok boomer és hello Karen mémekre, ugye?). Ezekhez a káros sztereotípiákhoz a közönség hozzászokik, hiszen tipizálja egy korosztály viselkedését és általánosít.

 

Azonban Daisyme remek ellenpéldának hozza fel a CoverGirl kozmetikai márkát, akik 2017-ben az akkor 69 éves Maye Muskkal bővítette márkanagyköveteinek listáját. Ezzel a lépéssel amellett, hogy Musk lett a legidősebb modell, aki a márka egyik kampányában szerepelt, a CoverGirl nagyobb hangsúlyt adott annak a törekvésének, hogy:

  • szélesebb közönséget szólítsanak meg a termékeikkel,
  • a prior közönségükben erősítsék a márka iránti elköteleződést,
  • szembe menjenek a sztereotípiával, ami negatív skatulyába zárja az idős nőket és férfiakat,
  • egészen új ízt, új tónusokat adtak a marketingjüknek, mondhatni felfrissítették a palettát: olyan pozitív tulajdonságokat adtak hozzá, mint a sokszínűség, a befogadás és az elfogadás.

 

És ez lenne a generációs marketing egyik legnagyobb előnye: segít megtalálni azokat a különleges momentumokat, amikkel szembe mehetsz az árral és kitűnsz a tömegből. Ehhez természetesen rengeteg adaton kell átrágnod magad, de ha sikerül hitelesnek, relevánsnak maradnod, akkor igazán hatékony és hozzáad, erősíti a már meglévő márkaértékeidet is.

 

Röviden: generációk a marketingben és a közösségi médiában

 

A képen szöveg, személy láthatóAutomatikusan generált leírás

 

Jelenleg 4 alapvető generációt különböztetünk meg egymástól. Ezek:

  • baby boomerek (1946-1964),
  • X-generáció (1965-1976),
  • Millenial vagy Y-generáció (1977-1995)
  • Z-generáció (1996-2010).

 

Bár most csak 4 generációt említettem, azért a Z-generáció után sem állt meg az élet. Megjelent ugyanis az Alfa-generáció is, ahová a 2010 után születettek tartoznak. Ez a korcsoport azonban még annyira fiatal, hogy a vásárlási-felhasználói szokásaikat tekintve még nincsenek igazán releváns adataink. Nézzük tehát azokat, akikről kicsit többet tudunk.

 

A baby boomer korosztály talán nem az, akikre a marketing kampányokat célozni szoktuk. Ez a generáció nem az internettel együtt nőtt fel, azonban ez nem jelenti azt, hogy ne próbálnák meg használni azt.

 

Gondolj például a nagymamád – nagypapád Facebook profiljára, meg azokra az esetekre, amikor tudatosan, vagy csak azért, mert vitte őket a „flow”, rákattintottak egy hirdetésre és vásárlásba fogtak. Éppen ezért hiba őket kihagyni a számításból, ha aktív közösségi média jelenlétet vagy e-kereskedelmet tervezel. Lelőhelyük egyértelműen a Facebook.

 

Az X-generáció életében már nem olyan ismeretlen eszköz az internet, mint az eggyel korábbi generációnál, így az e-mail és a Facebook remek elérési hely lehet. Éppen ezért lehet hatásos körükben például a Facebookról indított retargeting kampány. Ha sikerrel jársz, akkor gyakorlatilag egy igen kitartó ügyfelet szereztél, hiszen erre a generációra jellemző a leginkább a márkahűség[3].

 

A Milleniumi vagy más néven Y-generáció aka digitális bennszülöttek. Ez az a generáció, akiknek a tagjai már rendszeres online tartalomfogyasztók- és tartalomgyártók, készségszinten használják a közösségi médiát, ráadásul az online vásárlás is alapvetővé válik náluk.

 

Kedvelt terepük az Instagram, a YouTube, a Facebook – egy bizonyos alszegmensnél a LinkedIn is – gyakran követnek influencereket is ezeken a platformokon. Emiatt náluk különösen jól sülhet el 1-1 releváns influencer-marketing vagy közösségi média kampány, de tudatos vásárlóknak mondhatók: 4-ből 3 Y-generációs megnézi az online értékeléseket és utána kutat a szolgáltatásnak, a terméknek és a márkának.[4]

 

Ami a Z-generációt illeti, ők már gyakorlatilag az okostelefonokkal a kezükben jöttek a világra. Ők azok, akik már főként Instagramon, YouTube-on, Snapchaten, TikTokon tevékenykednek – tartalomfogyasztás- és gyártás szempontjából is – tv- és rádió reklámok segítségével pedig már nem igazán lehet elérni őket, mert inkább a streaming szolgáltatóktól – Netflix, AppleTv, HBO Go, Disney+ stb. – veszik a tartalmakat.

 

Emellett más területeken is hajlanak az önálló online ügyintézésre[5], jól boldogulnak a különböző alkalmazásokkal, chatbotokkal, AI-alapú technológiákkal. Számukra fontos, hogy a saját kezükben érezzék az irányítást. Érdekes, hogy ők ráadásul inkább már okostelefonon, laptopon vagy tableten keresztül fogyasztják a tartalmakat, nem pedig PC-n.

 

Ahogy láthatod, nemcsak az értékesítés, de a komplett social media jelenlét átgondolt marketing és PR-stratégiát igényel. Ha ki akarsz tűnni a tömegből, fontos, hogy tisztában legyél az egyes korosztályokra jellemző tartalomfogyasztási, tartalomkészítési és vásárlási magatartást illető tulajdonságaival, de sztereotípiák és a klisék nem fognak megkülönböztetni a többi márkától. Főleg a C-generáció szemében nem.

 

Tovább is van, mondom még: a C-generáció

 

Ha azt hitted volna, hogy a Z-generációval vége a mesének, akkor nem tippeltél jól. Itt van még ugyanis a C-generáció, akiknek az az egyik legizgalmasabb tulajdonsága, hogy a tagjai nem sorolhatók egy korcsoportba.

 

Ráadásul az elmúlt néhány évben a marketingkampányok többsége leginkább az Y-generációba tartozókra célzott, azt kutatta, hogy mit akarnak vásárolni, hol érhetők el és milyen platformokon töltik szívesen az idejüket. Pedig a C-generációra egy digitális elemző, Brian Solis már 2012-ben felhívta a figyelmet.[6]

 

Solis kapcsolódó vásárlóként – Connected Consumer – tekint a C-generációba tartozókra. Meghatározása szerint ebbe a generációba azok tartoznak, akik gyakorlatilag a napi rutinjuk részeként támaszkodnak a technológiára. Ezt egyébként már a C-generációs elnevezés is visszatükrözi, hiszen az elnevezés a Generation Connectivity és Generation Community kifejezésekből ered.

 

C-generáció: kik ők és hol éred el őket?

 

A képen szöveg láthatóAutomatikusan generált leírás

 

Nos, a C-generáció az a – kor szempontjából – cseppet sem homogén csoport, ami az egész generációs marketinget a feje tetejére fordítja. Ennek oka az, hogy ugyanúgy a tagja lehet egy digitálisan fejlett baby boomer, mint egy Z-generációs tech savvy.

 

A C-generáció esetében az életkor mondhatni nem része az egyenletnek, itt inkább az online kapcsolat jelentette a fókuszt. Ebben az esetben az online kapcsolat az aktív közösségi média jelenlétet, a weboldalak és blogok felkeresését, a weboldalakon lévő termékismertetők elolvasását és az online ügyintézést jelenti.

 

A Social Media Today meglátása szerint[7] a C-generációkra jellemző a 3 C:

  • consume
  • create
  • curate

 

A C-generáció számára nem számít, hogy milyen okoseszköz van előttük, gyakorlatilag zökkenőmentesen térnek át a laptopról az okostelefonra, ha végeztek a munkával, vagy épp a táblagépre és vica versa. A generáció tagjai aktívan részt vesznek az online világban, főként a közösségi médiában.

 

A C-generáció és a social media

 

Ami egyben előny és hátrány is: a C-generáció tagjai a social medián keresztül tartják a kapcsolatot a családjukkal, barátaikkal, esetleg munkatársakkal is, de ezeket a felületeket használják hírszerzésre is, mert nem igazán kedvelik a hagyományos hírforrásokat. Különösen kedvelt körükben a Facebook, az Instagram, a Snapchat, a TikTok és természetesen a YouTube is – hiszen ez az a generáció, ahol keverednek a különböző korosztályok.

 

Emellett azonban szinte azt is biztosra veheted, hogy a C-generációsok okoseszközein telepítve van a hirdetésblokkoló is, így a hagyományos digitális hirdetések gyakorlatilag megszűntek számukra. Ha mégis átjut esetleg 1-1 hirdetés a védelmi vonalon, abban a generáció tagjai nem bíznak, hiszen kéretlen tartalomként, zaklatásként tekintenek rá. Sokkal inkább meggyőzhetők a remek ajánlások és ügyfélértékelések által.

 

Mindent figyelembe véve akkor tudod elérni a C-generáció tagjait, ha nem erőszakos Facebook Ads vagy Instagram hirdetéseket akarsz lenyomni a torkukon, hanem a minőségi és megosztásért kiáltó tartalomgyártásra fordítod az energiád. Szórakoztasson, edukáljon, váltson ki vitát – generáljon párbeszédet, növelje az elköteleződést a márkád iránt.

 

Gondold át, hogyan tudod hasznosítani ezeket az információkat a saját social media tevékenységedben és ha még nem tetted meg, tegyél egy próbát a C-generációval is. Hosszú távon meg fogja hozni a gyümölcsét a beléjük fektetett idő, energia és pénz.

 


[1] Thomas Jefferson University, online.jefferson.edu; Targeting age groups: understanding generational marketing - https://online.jefferson.edu/business/generational-marketing/

[2] Enterpreneur.com; Peter Daisyme: 3 Ways to Market Effectively to Different Generations - https://www.entrepreneur.com/article/340850

[3] retaildive.com; Rachel Lamb: Brand loyalty highest in Gen X consumers: eMarketer - https://www.retaildive.com/ex/mobilecommercedaily/brand-loyalty-highest-in-gen-x-consumers-emarketer

[4] medallia.com; Beth Benjamin: Who Is the Mythical Millennial Consumer? - https://www.medallia.com/blog/who-is-the-mythical-millennial-consumer/

[5] epsilon.com; New Epsilon Research Finds Gen Z is 2x More Likely to Use an Online-Only Store or Brand Website Than Any Other Generation; Uncovers Preferences and Behaviors Across Generations - https://www.epsilon.com/us/about-us/pressroom/new-epsilon-research-finds-gen-z

[6] briansolis.com; Brian Solis: Meet Generation C: The Connected Customer - https://www.briansolis.com/2012/04/meet-generation-c-the-connected-customer/

[7] socialmediatoday.com; Sam Smith: 5 Things You Need to Know About Gen C - https://www.socialmediatoday.com/news/5-things-you-need-to-know-about-gen-c-2/513102/

  • Szerző: Kovács Noémi

    kreativkontroll.hu

    Magyarország egyik vezető tartalomfejlesztő és tartalommarketing ügynöksége, a Kreatív Kontroll senior copywritere. Otthonosan mozog a tartalommarketingben és minden olyan szövegben, ami ehhez a területhez kapcsolható. Számtalan blog, szakmai cikk, hírlevél-sorozat, weboldal szöveg és közösségi média poszt került ki a klaviatúrájából, amit később hazai közép- és nagyvállalatok hasznosítottak. Portfóliója legalább olyan változatos, mint a Kreatív Kontroll szolgáltatási palettája.

Hozzászólások (0)
A WhitePress szerkesztõi fenntartják a jogot, hogy más emberek számára sértõ megjegyzéseket töröljenek, amelyek vulgáris szavakat tartalmaznak, vagy nem kapcsolódnak a tárgyához.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Olvass tovább
  • Még senki sem írt megjegyzést ehhez a cikkhez.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Czytaj całość
Kiemelt cikkek