A 301-es átirányítás és társai- mik ezek és mire használhatjuk őket?

Sokat lehet különböző cikkekben, a közösségi médiában és fórumokon olvasni a legkülönbözőbb átirányításokról. Ezek alapján a 301-es átirányítás tűnik valamennyi zűr megoldásának, ami a honlapoddal történhet. Büntetés a Google-től? Átirányítás. Új verziója van a honlapodnak, és megváltozott a URL struktúra? Átirányítás. Aloldalak erejének fokozása? Átirányítás. De mi az az átirányítás?
Publikálj cikkeket velünk!
Regisztrálj ingyen

Mik az átirányítások és hogyan használjuk őket

Annál, hogy a kedvenc kebabosod, ahova minden nap jársz, egyszercsak elköltözik máshova, már csak az lehet a rosszabb, ha nem tudod, hova. Nincs kiírás, semmi! Michał Sadowski, a Brand24 tulajdonosa mindenképp meg tudná osztani az ezzel kapcsolatos élményeit.

De mi köze van a kebabos standnak az internethez és a SEO-hoz? Nos, a honlapodat felkereső felhasználó is eléggé összezavarodhat, ha a korábban ott talált hasznos, fontos tartalom egyszerre csak eltűnik. Huss, volt, nincs. Az egyetlen dolog, amivel találkozik, egy ilyen üzenet: “Az oldal, amit keres, nem létezik.” A GoogleBot is épp így összezavarodik, ha egy korábban felkeresett címről hiányzik a tartalom. És ez természetesen durva hatással lehet a keresőkben való láthatóságodra.

Szóval mit tehetsz, hogy a felhasználód ne zavarodjon össze? Annyit kell tenned, hogy kiteszel egy táblát, ezzel a felirattal: “Egy sarokkal arrébb költöztünk.” Az online térben ezeket a táblákat hívjuk átirányításoknak.

Tegyük egy kicsit félre a kebabológiát.

Ha van egy honlapod, előbb vagy utóbb szembesülsz azzal a problémával, hogy adatot vagy információt kell egyik címről a másikra költöztetned. Ez lehet egy új domain név használata vagy egyszerűen egy aloldal átköltöztetése.

Bármi is legyen az ok, érdemes az információidhoz való folyamatos hozzáférés biztosítása, feltételezve, hogy tényleg megéri. Hogyan lehet meghatározni, hogy megéri vagy nem?

Google Analytics

Lépj be a Google Analytics fiókodba és kattints a Viselkedés jelentésre. Ezután válaszd az “Áttekintés" opciót és a jobb oldali táblázatban válaszd ki a “Teljes jelentés” lehetőséget.

Ekkor egy elég bonyolult táblázatot fogsz látni jó sok adattal. Itt most a keresés érdekel minket leginkább. Ide be tudod illeszteni annak az oldalnak a URL-jét, amit el szeretnél költöztetni. Így megnézheted, hogy ez az oldal generál-e forgalmat.

Ez azért fontos, mert így kiderülhet, hogy az aloldal, amit elköltöztetnél, a milliónyi letöltésből tízet jelent csupán. Az ilyen esetekben nagyon valószínű, hogy nincs szükség átirányításra.

Annak érdekében, hogy eldönthesd, érdemes-e az átirányítással vesződni, még egy tesztet elvégezhetsz:

Majestic SEO

A Majestic-nek már az ingyenes verziója is elég ahhoz, hogy döntést hozhass egy esetleges átirányításról. Ha kiderül egy aloldalról, hogy nem hoz forgalmat, de sok link van rajta, meg lehet fontolni, hogy a címet egy hasonló aloldalra vagy a főoldalra irányítod át. Ennek köszönhetően a linkek nem vesznek el és a honlap ereje lényegében változatlan marad.

Ha az adott oldalra nem mutatnak linkek, akkor az átirányításnak nincs értelme.

Teljes átirányítás

Természetesen ha például egy online bolt régi verzióját átirányítod az új verzióra, akkor abban az esetben valószínű, hogy nem érdemes az egyedi aloldalakra fókuszálni, hanem egyszerűen mindent az új oldalra kell átirányítani.

Általában ilyen esetekben azt tesszük, hogy a régi termékoldalakat átirányítjuk az ugyanolyan kategóriájú új termékoldalakra. Így a bolt tulajdonosa biztos lehet abban, hogy a felhasználók olyan oldalra jutnak, ami hasonló ahhoz, amit eredetileg kerestek. Ez egy jó megoldás, főként nagy honlapok esetében, ahol nem biztos, hogy teljesen azonos átirányítást lehet végrehajtani, tehát olyat, ahol a régi oldalon látható termék megegyezik az új oldalon látható termékkel.

Szóval mi is az átirányítás pontosan?

Az átirányítás az, amikor egy honlap szervere arról informálja a böngészőt, hogy menjen egy másik címre a keresett tartalomért. Többféle módon végezhetünk átirányítást. A legnépszerűbb módja, amikor a .htaccess file-ba írjuk be a művelet elvégzéséhez szükséges szabályokat.

Az átirányításokat aszerint csoportosíthatjuk, hogy milyen kódot küld a szerver a böngészőnek.

A 301-es (végleges áthelyezést jelző) átirányítás a legnépszerűbb. Ezt a Google robotjai úgy kezelik, hogy “ez a tartalom elérhető volt az A címen, de most már a B címen található”. Ez a típusú átirányítás azt jelenti, hogy a keresőben megjelenő tartalom csak egy bizonyos címen található meg. Akkor hasznos, ha például duplikált tartalmat akarunk eltűntetni. A felhasználó általában nem is veszi észre, hogy át van irányítva, mivel ez még azelőtt megtörténik, hogy bármilyen tartalom elkezdett volna betöltődni.

A 302-es átirányítás nagyon hasonlít a 301-eshez. A fő különbség, hogy az indexelést végző robotok átmenetiként értékelik. A browser így a régi és az új címet is mutatja. A felhasználó a cím megváltozását nem érzékeli.

Népszerű 301-es átirányítások

Gyakran kérdeznek minket, hogy egy honlap “www” nélküli verziójáról a “www”-s verzióra hogyan irányítsanak át vagy éppen fordítva. Ennek természetesen van hatása arra, hogyan alakul a láthatósága a keresőlistában és a Google Search Console-ban lehetőséget ad arra, hogy megválasszuk, milyen domaint akarunk használni.

www előtaggal rendelkező domain átirányítása www nélkülire:

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.pelda.com [NC]

RewriteRule ^(.*)$ http://pelda.com/$1 [L,R=301]

Redirecting a domain from one without www to one with www:

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^pleda.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.pleda.com/$1 [L,R=301]

Ez az átirányítás kifejezetten hasznos az olyan honlaptulajdonosoknak, akik az oldalukat egy bizonyos címen szeretnék elérhetővé tenni és szeretnék elkerülni a szükségtelen duplikált tartalmakat.

Egy aloldalról egy másikra való átirányítás:

RedirectMatch 301 /category/file.php http://pleda.com

A .htaccess file-ban az átirányítás további módjai:

Elképzelhető, hogy nem tudod szerkeszteni a .htaccess file-t. Ebben az esetben van más módja annak, hogy a felhasználókat és a Google robotjait egy másik címre irányítsd.

PHP átirányítás

Az index.php file-ban, vagy egy másikban, amely a tartalmak megjelenítéséért felel, add hozzá a lehető legfelső sorban ezt a kódot:

<?php
header("Location: http://pleda.com/index.php");
die();
?>

Ezáltal lehetővé válik, hogy a felhasználókat és a Google robotokat átirányítsd a másik címre.

JavaScript átirányítás

JavaScript használatával csupán annyit kell tenned, hogy ezt az egyszerű kódot hozzáadod az oldalhoz:

<script type="text/javascript">
window.location = "http://www.pleda.com";
</script>

Hogyan ellenőrizhetem, hogy milyen típusú átirányítással van dolgom?

Egy adott oldal átirányítási módját úgy tudod tesztelni, hogy “lehallgatod” valamilyen eszközzel. A legegyszerűbb a https://websiteadvantage.com.au/Response-Redirect-Header-Checker#heading-ToolResult. Írj be egy címet, másold le a CAPTCHA-t és már láthatod is a teszteredményeket.

Alul, a sárga sáv alatt láthatod az átirányítás kódját, ami ebben az esetben a 301-es.

Információ a Google robotjai számára

Az átirányításoknak nem mindig kell a felhasználók számára láthatónak lenniük. Néha elég, ha csak az indexelést végző robotoknak jelzed, hogy a tartalom másik címen érhető el. Ez akkor jó megoldás, ha ugyanaz a tartalom több különböző helyen, akár más oldalakon is megtalálható és szeretnéd jelezni a Google felé, hogy mi a tartalom forrása. Ehhez érdemes egy kanonikus címkét használni, ami megjelöli azt az oldalt, ami a tartalom eredetijét mutatja, azaz annak forrása. Ezt a <head> kódrészbe kell beírni. A kanonikus címkék olyanok a robotok számára, mint az átirányítások.

Jó azonban, ha tudod, hogy a robotok figyelembe vehetik ugyan a tag által jelzett szabályt, de nem feltétlenül kell így tenniük.

Néhány példa arra, hogyan használhatók a kanonikus tagek:

Ugyanaz az oldal, melyen termékleírás olvasható, dinamikus URL-eket használ a felhasználó munkamenetétől és/vagy keresési preferenciáitól függően.

https://www.pelda.com/termekek?kategoria=ruhak&szin=zold

https://pelda.com/ruhak/cocktail?gclid=ABCD

https://www.pelda.com/ruhak/zold/zoldruha.html

 

A blogrendszer automatikusan ment különböző URL-eket, amikor a blogposztot különböző menüpontokba teszed.

https://blog.pelda.com/ruhak/zold-ruhak-szuperek/

https://blog.pelda.com/zold-dolgok/zold-ruhak-szuperek/

A szervered úgy van konfigurálva, hogy ugyanazt a tartalmat mutatja különböző www előtagok és http protokollok esetében is.

http://pelda.com/zold-ruhak

https://pelda.com/zold-ruhak

http://www.pelda.com/zold-ruhak

A blogodra feltöltött tartalmadat más weboldalak is felhasználják teljes egészében vagy részben.

https://hirek.pelda.com/zold-ruhak-a-mindennapokra-155672.html (újra megosztott poszt)

https://blog.pelda.com/ruhak/zold-ruhak-szuperek/3245/ (eredeti poszt)

Forrás:  https://support.google.com/webmasters/answer/139066?hl=en

Mire kell különösen figyelni?

Óvakodj az olyan átirányításokról, amik valójában nem azok. Néha önjelölt webmestereknek eszébe jut az a brilliáns ötlet, hogy úgy irányítsanak át, hogy egy tartalmat iframe-be töltenek fel egy másik oldalra. Ha arra gyanakszol, hogy valami nem stimmel az átirányításoddal, nézd meg az oldalad kódját, hogy vannak-e benne iframe-ek.

Összefoglalás

Az átirányítások olyan eszközök, melyeket már a honlapod felállításának első napjától érdemes használnod. Egyes pletykák szerint a 301-es átirányítást a keresőlistában való pozíció javítására is lehet használni. Ha erről több információt szeretnél kapni, fordulj a kedves linképítődhöz.

 

Hozzászólások (0)
A WhitePress szerkesztõi fenntartják a jogot, hogy más emberek számára sértõ megjegyzéseket töröljenek, amelyek vulgáris szavakat tartalmaznak, vagy nem kapcsolódnak a tárgyához.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Olvass tovább
  • Még senki sem írt megjegyzést ehhez a cikkhez.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Czytaj całość
Kiemelt cikkek