Keresőoptimalizálás alaposan: a képek SEO-ja

A képek legendásan elhanyagolt kiegészítők, legalábbis keresőoptimalizálás szempontjából. Azzal mindenki tisztában van, hogy a vizuális elemek vonzóbbak, ezért még egy kétsoros bejegyzésben is van minimum egy profil- vagy termékfotó, infografika, vagy egyenesen videó. Ez valóban szép és jó, de még jobb lenne, ha a SEO-t is legalább olyan alaposan alátennék, mint amennyire a látogatók, vásárlók figyelmét meg akarják ragadni. A kép ugyanis nem pusztán vevőcsalogató, de egyben SEO-elem is. Neked jó hír, hogy ezt az eszközt kevesen használják jól. Még. Most viszont alkalmad nyílik arra, hogy megtanuld helyesen alkalmazni.
Publikálj cikkeket velünk!
Regisztrálj ingyen

Az alapos keresőoptimalizálás

Olvasod a Whitepress blogját, ezért pontosan tudod, hogy mi a dolgod a tartalmat és a SEO-t illetően:

  1. Lefuttatod a kötelező analízeseket,
  2. Felépíted a tartalmi stratégiádat,
  3. Okos és jó szövegeket írsz,
  4. Nem feledkezel meg a tartalmi SEO elemekről és a meta szintű optimalizálásról sem.
  5. Tényleg barátod a közösségi média.
  6. Annyira belejöttél, hogy még a linképítéssel is nagyszerűen haladsz, egyre több hivatkozást kapsz értékes oldalakról.
  7. Azzal is tisztában vagy, hogy ha versenyben akarsz maradni, folyamatosan csiszolnod kell a webes felületeidet: figyeled, nyomonköveted a marketingtrendek változását, és gyorsan alkalmazkodsz a legújabb igényekhez.

Van egy jó hírünk: a lehetőségek itt még nem érnek véget. Optimalizálnod kell a weboldaladra feltöltött összes képet. Igen, mindegyiket.

Ez valóban egy jó hír, ugyanis ha elvégzed ezt a kötelező gyakorlatot is, akkor elmondhatod magadról, hogy a netes felületeid kezdenek közelíteni ahhoz, amire azt lehet mondani: jól optimalizált weboldal.

Miért terjedjen ki a keresőoptimalizálás a képekre is?

A képek vizuális elemek, és ahogy azt a már klisévé merevedett szólás tartja: egy kép többet mond ezer szónál.

Ez tényleg így van, és talán túlzás nélkül ki is jelenthetjük, hogy ezt senki nem vitatja.

A képek keresőoptimalizálása a brandépítés szempontjából nem teljesen értéktelen gesztus. Sőt. Kifejezetten szép nyitás, mert a kitöltött helyettesítő szöveget – alt text – a számítógép beolvassa a látásában korlátozott felhasználónak. És hidd el, aki pozitív tapasztalatot szerzett, az vissza fog járni a Te felületedre, és nálad fog vásárolni, hiszen tőled megkapja azt is, amit másoktól nem.

Túl azon, hogy szép számmal használják az internetet csökkent látóképességgel élő emberek, van még néhány fontos szereplője ennek az egyenletnek: a keresőbotok.

Ha nem optimalizálod a képeket, a botok nem “látnak” semmit ott, ahol a kép van, illetve lennie kéne. Ha viszont igen, kapsz tőlük egy szebb rangsorolást.

képek-seo-ja

A képek tudatosan alkalmazott SEO-eszközzé válnak a kezedben

Nemcsak a szöveges keresőben, de a képkeresőben is egyre szebb helyezést érhet el a jól optimalizált és releváns tartalommal feltöltött termékoldalad. A Google képkereső felülete egy külön keresőnek számít. Ha valaki egy meghatározott terméket keres, és azt látni is akarja - legyen az csecsemőruha, profi bringás cipő, vagy ipari hegesztőgép -, akkor a képkeresőt használja.

A képek SEO-jára egyelőre nem sokan fordítanak figyelmet, ez viszont azt jelenti, hogy a Te oldalad itt gyorsabban kerülhet előnyösebb pozícióba, mert kisebb a verseny, kisebb a reklámzaj.

Miből áll a képek SEO-ja?

Abból a feltételezésből indulunk ki, hogy – természetesen - jogtiszta fotókat használsz. Ugye? De milyen képeket töltesz fel?

  • Mekkora a méretük?
  • Milyen a formátumuk?
  • Van-e képcím, és ha igen, mi az?
  • Mi a képfájl neve?
  • Milyen a struktúrája?
  • Kitöltöd a helyettesítő szöveget?
  • Használsz benne kulcsszavakat?
  • Figyelsz arra, hogy a feltöltött képek tartalmi összefüggésben legyenek a szöveg egészével, mégpedig a szövegben elfoglalt helyüknek megfelelően?
  • Túl sok a kérdés?

Pedig ez a minimum. Annak ellenére, hogy ilyen soknak tűnik, valójában egy blogbejegyzés képeinek keresőoptimalizálása még tíz percet sem vesz el az idődből. (Nyilván, ha eddig nem fordítottál figyelmet erre az elemre, akkor van mit behoznod, de akár ki is szervezheted a keresőoptimalizálást.)

A képek keresőoptimalizálása

Egy laikus azt mondaná, hogy a feladat a képek feltöltésével kezdődik, és ezzel el is érkeztünk az első hibához. Feltöltés előtt még át kell nevezned, méretezned a képeket, és egy kezelhető formátumba konvertálnod.

A kép mérete, felbontása, formátuma

A túl nagy méretű és felbontású, rossz formátumú képek lassítják az oldalbetöltés sebességét. Egyetlen vásárló sem fog hosszú perceket várakozni, míg a termékoldal, vagy cikk betöltődik. Visszalép a keresőbe és átmegy egy másik oldalra, azaz effektíve vásárlókat veszítesz pusztán a rossz képekkel.

  • Amíg a gépeden szerkesztés alatt áll a kép, nyilván az a jó, ha a mérete és felbontása, valamint a formátuma is megfelel a képszerkesztés kritériumainak.
  • A weboldalra azonban lehetőség szerint 600px széles, maximum 100kB méretű és .jpg formátumú képet tölts fel.

A képfájl neve

Az IMG_20210430 nem képfájlnév, ahogy a CANONEOS2000D-0198 sem az. A képszerkesztés után tartsd meg az eredeti képnevet, méretet és formátumot, hátha később még szükséged lesz rá. A feltölteni kívánt képet a már jól ismert Mentés másként-módszerrel nevezd át. Mivel a képfájl neve önmagában is egyedi tartalommal rendelkező SEO elem kell hogy legyen, a név URL-struktúrájával jelzed a keresőbotoknak, hogy mit akarsz nekik megmutatni. Ebből következik, hogy a prüntyő36 sem képfájlnév.

A képfájl-név helyesen szöveges tartalom esetében:

  • domain-posztcim-a-kep-leirasa-vagy-a-poszton-belul-elfoglalt-helye
  • Mint az látható, a képfájl neve nem tartalmazhat alulvonást: _ és ékezeteket.

Termékkép esetében kicsit másként kell eljárni az átnevezéssel:

  • A képfájl-névnek tartalmaznia kell a domain néven kívül a termék pontos nevét, ami általában kulcsszó is egyben.
  • Ha több azonos terméket, például cipőt töltesz fel, akkor megkülönböztető elemet kell tenned a képfájl-nevekbe.
    • Ezzel tájékoztatod a keresőbotokat arról, hogy egy másik termékről és/vagy másik képről van szó.
  • A képfájl-névnek teljesen egyedinek kell lennie akkor is, ha minden termékhez ugyanazt az egy képet töltjük fel, vagy egy termékhez több képet töltünk fel.

Összegzésként: a netes felületeden akár blogról, akár webshopról van szó, lehet – bár nem szerencsés - két azonos kép, de nem lehet két azonos képfájl-névvel rendelkező kép!

a-képek-keresőoptimalizálás

Mi a teendő a már feltöltött képekkel?

Amikor feltöltésre kerül a kép, további attribútumokkal is el kell látni, amit már a webfelület szövegszerkesztőjének forráskódjában, valamint a képszerkesztő modulban tudsz megtenni.

Kép title

Külön említjük, mert bár fordításban ugyanazt jelenti, mint a kép cím, technikailag mást takar. A kép címének megadását a képszerkesztő modul kínálja fel, a title-t viszont manuálisan kell elhelyzeni, a szövegszerkesztő html – forráskód - nézetében, a következőképpen:

A kép html paramétereihez ezt a sort:

title = „kep cimet ide irod”

beilleszted, majd mentesz.

Ezután ha publikus nézetben a kép fölé viszed az egeret, akkor egy felugró szövegdobozban megjelenik az általad megadott title. Ez a title legyen egy kulcsszó, ami horgonyszövegként funkcionál.

A kép címe

Bár az alt text fontosabb, azért nem árt címet adni a képnek. (Ezt a képfájl-név struktúrájának is megfeleltetheted, csak nyilván ékezetekkel.) A lényege, hogy informatív tartalommal kell rendelkeznie, például beleteheted a termék méretét, színét, vagy valamilyen kiemelt funkcióját, tulajdonságát. Használd kreatívan, de tömören.

A helyettesítő szöveg (alt text)

A kép SEO attribútum közül a legfontosabb, az alt text.

A korábban már említett helyettesítő szövegnek, csakúgy mint a meta title, vagy a meta description esetében tartalmaznia kell a kulcsszót, keresőkifejezést, ami a kép esetében horgonyszövegként működik.

  • A legtöbb weboldal megelégszik azzal a “megoldással”, hogy beilleszti az alt text helyére a termékkép nevét, vagy elintézi annyival, hogy odabigyeszt egyetlen szót, például logó, cipő, kutya, táska, akármi. Bármennyire is annak látszik, ez nem alt text.
  • A helyettesítő szöveg legyen egy összefüggő, precízen fogalmazott mondat, és ugyan szép törekvés, de nemcsak a látásukban korlátozott felhasználók miatt érdemes alkalmazni a magyar nyelvtan és helyesírás szabályait.

Egyes algoritmusok már képesek értelmezni a kontextust, és ha az alt text értékesnek bizonyul a szövegszerkezet és -környezet szempontjából, akkor jobb rangsorolást fog kapni az az oldal, ahol egy ilyen kép szerepel.

A kép felirata

Megteheted továbbá, hogy a képszerkesztő modulban feliratot is adsz a képhez, de tudnod kell, hogy ez a felirat nem helyettesíti a kép alt textjét, mivel funkcióját tekintve semmi köze nincs ahhoz. A címmel, alt text-tel ellentétben a képfelirat nem kötelező SEO elem, de látványosabbá teszi a bejegyzést. Arra viszont ügyelj, hogy ne legyen zavaró.

A képek SEO-ja esetében könnyű átesni a ló tuloldalára, ezért itt bánhatsz kissé lazábban is a kulcsszavakkal. Ez persze nem azt jelenti, hogy eztán nem kell kulcsszavazni. Csak azt, hogy a mértéket “illik” megtartani, különben kontraproduktívvá válik a befektetett munka. A túloptimalizált tartalmakra a Google Penguin algoritmusa vadászik, és hidd el, nem akarod, hogy felfigyeljen rád.

  • Szerző: Tóth-Czere Péter

    Tartalommarketing és SEO szakértő

    www.thecoffeebreak.hu

    Tartalommarketing és SEO szakértő, a CoffeeBreak Consulting digitális marketing ügynökség és szakmai blog alapítója, ahol a marketing stratégiák kialakítása és megvalósítása mellett business és productivity tréningeket is tart. Elsődleges szakterületei a tartalommarketing, keresőoptimalizálás, közösségi média management és a growth hacking. Számos ügyfele volt hazai és nemzetközi közép- és nagyvállalati szegmensekből, kiemelten foglalkozik eCommerce oldalak tervezésével, illetve teljes körű marketingjükkel. Szabadidejében pedig a KV Szünet Podcast adásait bővíti.

Hozzászólások (0)
A WhitePress szerkesztõi fenntartják a jogot, hogy más emberek számára sértõ megjegyzéseket töröljenek, amelyek vulgáris szavakat tartalmaznak, vagy nem kapcsolódnak a tárgyához.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Olvass tovább
  • Még senki sem írt megjegyzést ehhez a cikkhez.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Czytaj całość
Kiemelt cikkek