Hogyan faragható előny a közösségi média használatából?

WhitePress-Közössegi-Media-Előny
A közösségi média felületei valóban praktikus eszközei az ügyfél/vevőszerzésnek, teret engednek a brand/márka elismertségének növelését célzó törekvéseknek. Ugyanakkor a nyakló nélkül való alkalmazásuk több mint kontraproduktív, ráadásul nem elég csupán jelen lenni a közösségi médiában, tudni is kell bánni a felülettel és az érdeklődőkkel. Egyetlen megkérdőjelezhető reakció is olyan komment-tsunamit idézhet elő, ami akár végleg tönkreteheti a vállalkozás presztízsét.
Publikálj cikkeket velünk!
Regisztrálj ingyen

Légy jelen a közösségi médiában!

De hol?

A közösségi média mára szinte nélkülözhetetlen disztribúciós csatornája a legtöbb vállalkozásnak, legyen az nagyvállalat, kis- vagy mikrovállalkozás akár. Azt azonban, hogy milyen felületeken jelenjen meg a márka, érdemes megfontolni.

  • Van ahol, a céges Facebook váltja be a reményeket, és
  • van, ahol többet érhetünk el egy üzleti Instagram, Pinterest vagy Youtube profillal,
  • a LinkedIn-en viszont megtalálhatjuk például azokat a munkatársakat, alvállalkozókat, egyéb beszállítókat, akikkel kölcsönösen hasznos hosszú távú stratégiai partnerkapcsolatot építhetünk ki.

Légy multiplatform!

Az sem mindegy, hogy a célközönségünk érdeklődéséhez és életkorához leginkább passzoló felületen kommunikálunk-e.

  • A Facebook mára leginkább a boomerek és X-generációsok platformja, sőt, egyre több az újonnan regisztráló veterán, ami jelzi, hogy a nagyszülők is helyet kérnek a digitális világban, ismerik, és használják a közösségi felületeket.
  • A számukra fontos, nekik ajánlott szolgáltatások számára tehát még mindig jelentőséggel bír a Face.
  • A millenial, vagy Y-generációs korosztály az elmúlt pár évben részben átszokott az Instagramra, vagy mindkét felületet használja.

A trendek azonban jönnek-mennek, akkor sem lehetünk teljes biztonságban, ha egy megbízható influencerrel pörgetjük az Instaprofilunkat és a legprofibb médiamarketingessel lovagoljuk meg az új Fb-algoritmusok generálta hullámokat.

  • Az olyan közösségi platformok, mint pl. a Tik-Tok (kb. 200millió profil) egyre inkább elhódítják a már kereső- és fizetőképes, de az Y-generációnál fiatalabb, sok esetben még a szüleikkel élő korai Z-nemzedéket.
  • A réspiacnak számító gamerközösségeket pedig életkortól függetlenül, nagyobb létszámban találjuk meg a Redditen, a Steamen, és az IGG-n, mint bárhol máshol.

Ami külföldön bejön, nem biztos, hogy itthon is hasít

Még a külföldön népszerű és gyakran használt platformok sem biztos, hogy beváltják a hozzájuk fűzött reményeket.

  • A Google+ csúfos bukása kétségkívül tanulságos lecke volt nemcsak a keresőóriásnak, de azoknak, is akik azt jósolták, hogy belátható időn belül mindenki átszokik majd oda.
  • A Twitter pedig, bár valóban népszerű az óceán túloldalán, itthon meg sem közelíti a Facebook, Instagram és Youtube lehetőségeit.
  • A Snapchat (300millió profil) és a Tumblr (550millió profil)  is szépen megindult itthon, de hamar le is csengett, illetve sokkal fogékonyabb rá a Nyugat-Európai közönség.

Ugyanakkor, ha pl. a Távol-keleti piac felé nyitunk érdemesebb az 1,1 milliárd felhasználóval kecsegtető WeChatben gondolkodni, egy lehetőség szerint kínai (mandarin), filippínó és/vagy valamelyik indoárja nyelvet anyanyelvi szinten beszélő, a kultúrát és a hétköznapi szokásokat részletesen ismerő szakértővel karöltve.

Hogyan nyerhető el a közösségi média támogatása?

A legegyszerűbb módszer az, ha szakértő segítséget veszünk igénybe, aki olyan tartalmakkal támogatja a közösségi kommunikációt, valamint figyeli azok eredményét, melyek előremozdítják a céljaink elérését.

  1. A közösségi média szakértő támogatásával a stratégia és menedzsment minden egyes részletét ki tudjuk dolgozni, mégpedig platformspecifikusan.
  2. A különböző közösségi médiaeszközökkel – Brand24, HootSuite, Famm.io, SocialPilot, Mediatoolkit – feltérképezhető, azonosítható, nyomonkövethető a célközönség társadalmi, gazdasági háttere, iskolázottsága, fizetőképessége, reakciói, elköteleződésének mértéke, stb…

A gyors válasz

A közösségi média „lakói” felettébb türelmetlenek.

  • Minél később válaszolunk a kérdéseikre, annál több idejük van megkeresni a konkurenciát.
  • Eközben sikeresen elidegenítjük őket magunktól, hiszen: „válaszra se méltatjuk” a kérdéseiket.
  • Mindebből egy szép, méretes flame is születhet akár, és azt mind tudjuk, hogy vérszagra gyűl az éji vad.

Reggelre jelentős presztízsvesztességre ébredhetünk, és mire felfognánk, hogy csupán egyetlen korrekt válaszon múlt a vállalkozás élete, már ott találjuk magunkat a feldühödött kommentelők áradatában.

Pedig, nem csináltunk semmit.

És pont ez a baj.

A válaszkészségünk tehát mindenképpen előnyt jelent a pozitív értékelés felé vezető úton.

Ha nincs időnk részletesen kifejteni a választ, akkor is tegyünk meg legalább annyit, hogy:

  • Visszajelzünk egy-két mondattal, türelmet és időt kérünk,
  • esetleg meghatározunk egy időpontot is.

Az előzékenység mindig kifizetődő metódus.

A kommentek nyomon követése

Rengeteg információt szerezhetünk csupán abból, hogy megfigyeljük a kommentfolyamot a bejegyzések alatt.

Ha belefolyunk a társalgásba és kialakul egy értelmes, érdekes, konszenzusos kommunikáció, azt a feliratkozóink is értékelni fogják.

Elemzés, értékelés

A böngésző alapú játékok, gamerközösségek, videómegosztó és közösségi oldalak világában sohasem nyugszik le a Nap. A felhasználók azt szokták meg, hogy mindig van valaki a “vonal másik végén.” A jelenlét tehát állandó, amire lehet alapozni.

Ezért is létfontosságú elemezni azt, hogy mi történik a közösségi oldalakon, és hogy mikor, hol, milyen jellegű posztok működnek jobban. A célközönség tevékenységének megértése segít abban, hogy minden egyes platform proaktív eszközként működjön.

Érdemes elemezni, hogy például:

  • Hány olyan megjegyzés jelenik meg, amelyek dicséretről, technikai problémákról vagy rossz vásárlói tapasztalatokról szólnak?
  • Milyen gyakoriak a trollok?
  • Eredményre vezet-e a moderálás? (Azt hihetnénk, hogy mindig az, de nem.)
  • Hogyan zárulnak le egyes beszélgetések, milyen gyakori a flame?
  • Hányszor merül fel ugyanaz a kérdés vagy megjegyzés, és hogy ezekre hogyan reagálnak az emberek?
  • Vannak-e és kik a főhangadók, megmondóemberek?
  • Általában kik jönnek ki jól az esetleges vitákból, trollok, a megmondóemberek, véleményvezérek, vagy a csendes többség emotikonjainak javára dől el a végeredmény?
  • Mikor és melyik közösségi oldalon a felhasználók mely szegmense aktívabb?

Társadalmi szerepvállalás, álláspont kifejezése

Az emberek minden eddiginél jobban elvárják, hogy az általuk támogatott márkák világos álláspontot képviseljenek a társadalmi ügyekről.

Fogyasztóként vásárlási döntéseiket a termékspecifikációkon túl befolyásolja az is, hogy:

  • A bekövetett márkák milyen szerepet vállalnak, vagy véleményt formálnak a leginkább fontos eseményekről.
    • Ez lehet globális léptékű, mint pl. a társadalmi egyenlőtlenség, a környezetszennyezés, a klímaváltozás, vagy
    • regionális jellegű esemény, pl. a közelben épülő új vegyianyag-gyár, vagy NATO légvédelmi bázis telepítése.

Mivel ezek jellemzően érzékeny témák, az, hogy belefolyunk-e, minden esetben alapos körüljárást igényel. A célközönségünk számára irreleváns vagy egyenesen „gyűlölt” események támogatása nemcsupán kockázatos, de egyenesen öngyilkosság. Ez nyilván nem azt jelenti, hogy a meggyőződésünkkel szemben kell állást foglalni. Csupán azt, hogy nem megyünk szembe az árral.

Ha azonban találunk egy olyan ügyet, ami mellett meggyőződéssel, hitelesen és nemcsak szavakkal, de tettekkel is ki tudunk állni, akkor az nemcsak előremozdít egy valóban fontos változást – lásd például az Egyesült Államokban a nemzeti parkok területeinek megnyírbálása ellen fellépő, hihetetlen mértékű társadalmi összefogást – de a célközönség elköteleződését is erősíti és építi a márkaidentitást.

A cancel culture árnyékában

A célközönséggel folytatott kommunikáció kétélű fegyver, ami gyakran visszafelé sül el. Tekintve, hogy a cancel culture hazánban is egyre jobban elharapózik, a hirtelen felindulásból és/vagy megfontolatlanságból elkövetett médiaöngyilkosság szinte már jelenséggé vált.

Nem egy, nem két közéleti szereplővé avanzsált vállalkozó, fitneszguru, énekes-dalszerző, színész, politikus, író, etc... bukik el rendszeresen egy-egy rosszul megválaszott kifejezés vagy kontextus miatt, és kerül idővel persona non grata státuszba. Van, aki olyan „sikeres” mindebben, hogy ellentáboraik saját közösségi oldalt hoznak létre, ahol aztán a rituális-virtuális autodaféra kerül sor.

Amit sosem szabad szem elől téveszteni, hogy bár a befolyásolás művészete alkalmas eszköz a célközönség érdeklődésének felkeltésére, és arra is, hogy a kíváncsiságból vásárlást generáljunk, alapvetően nem lehet dróton rángatni az embereket. Bár a szabad akarat egyes média/marketing/sales-guruk szerint csupán egy mítosz, a valóság ennél azért árnyaltabb.

  • Szerző: Tóth-Czere Péter

    Tartalommarketing és SEO szakértő

    www.thecoffeebreak.hu

    Tartalommarketing és SEO szakértő, a CoffeeBreak Consulting digitális marketing ügynökség és szakmai blog alapítója, ahol a marketing stratégiák kialakítása és megvalósítása mellett business és productivity tréningeket is tart. Elsődleges szakterületei a tartalommarketing, keresőoptimalizálás, közösségi média management és a growth hacking. Számos ügyfele volt hazai és nemzetközi közép- és nagyvállalati szegmensekből, kiemelten foglalkozik eCommerce oldalak tervezésével, illetve teljes körű marketingjükkel. Szabadidejében pedig a KV Szünet Podcast adásait bővíti.

Hozzászólások (0)
A WhitePress szerkesztõi fenntartják a jogot, hogy más emberek számára sértõ megjegyzéseket töröljenek, amelyek vulgáris szavakat tartalmaznak, vagy nem kapcsolódnak a tárgyához.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Olvass tovább
  • Még senki sem írt megjegyzést ehhez a cikkhez.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Czytaj całość
Kiemelt cikkek