Technikai SEO ellenőrző lista 2021

A Google szakemberei folyamatosan fejlesztik a keresőalgoritmus működését, évről évre finomhangolják a legújabb technológiának és felhasználói igényeknek megfelelően. Ha egy technika tavaly még működött, az nem biztos, hogy idén is megállja a helyét. Az algoritmusfrissítésekre ezért minden honlaptulajdonosnak, vállalkozónak és marketingesnek érdemes odafigyelnie, és alkalmazkodnia a legújabb irányelvekhez.
Publikálj cikkeket velünk!
Regisztrálj ingyen

Lássuk, melyek azok a technikai SEO elemek, amelyekre mindenképpen oda kell figyelned 2021-ben az oldalad keresőoptimalizálása során!

1. Ellenőrizd az oldalélmény mutatókat!

Ne lepődj meg, ha nem hangzik ismerősen: a keresőóriás 2020 nyarán a hivatalos Webmasters Central blogján jelentette be, hogy új algoritmus frissítésen dolgoznak. A 2021-es frissítés a Page Experience nevet kapta, amely további három rangsorolási metrika bevezetését foglalja magában. A Google elsődleges célja a frissítéssel a felhasználói élmény növelése, éppen ezért a betöltési sebesség mellett további tényezőket és konkrét számokat határozott meg a weboldal tulajdonosok számára. Lássuk, milyen elemeket kell még az oldaladon megvizsgálnod ahhoz, hogy az élesítés után ne essenek vissza az organikus helyezéseid!

LCP - A legnagyobb vizuális tartalom betöltési ideje

A Google már évek óta figyelembe veszi az oldalak betöltési idejét, azonban a mostani frissítéssel ez a tényező még nagyobb szerepet fog játszani a rangsorolásban. Tudtad, hogy ha az oldalad betöltési ideje 3 másodperc, a látogatóid 32%-át elveszíted? Ha ez a szám 5 másodpercre emelkedik, a látogatók 90%-a egyszerűen bezárja az oldalad.

A Google ajánlása szerint ahhoz, hogy a legtöbb látogatót megtartsd, az oldalad betöltési ideje nem lehet több 2,5 másodpercnél. Fontos, hogy 4 másodperc felett az algoritmus már rossznak ítéli meg az oldalad optimalizáltságát és előfordulhat, hogy emiatt hátrányt szenvedsz a rangsorolás kialakításánál.

 

 

Fejlesztésre szorul

Rosszul teljesítő

LCP

<2,5 mp

<=4 mp

>4 mp

 

FID - Első interakciótól számított válaszkésés ideje

A FID egy teljesen új metrika, amely az oldalad viselkedését és interakcióit vizsgálja. Például ebbe a kategóriába tartozik az oldaladon elhelyezett gombok megnyomása utáni reakció is. A Google hivatalos forrása szerint az oldalak reakcióideje 100 milliszekundum alatt jónak, 300 milliszekundum felett pedig kifejezetten rossznak mondható.

 

 

Fejlesztésre szorul

Rosszul teljesítő

FID

<100 ms

<=300 ms

>300 ms

 

CLS - Elrendezés összmozgása

A CLS elsősorban azt vizsgálja a weboldaladon, hogy betöltés után vannak-e olyan elemek, amelyek nem jelennek meg időben, később ‘úsznak be’ és zavarhatják a látogatókat böngészés közben. A kereső szerint a CLS értéke 0,1 alatt megfelelőnek mondható, azonban 0,25 felett már javasolja az oldal finomhangolását és optimalizálását.

 

 

Fejlesztésre szorul

Rosszul teljesítő

CLS

<0,1

<=0,25

>0,25

 

Az új oldalélmény mutatókat egyszerűen tudod ellenőrizni akár a weboldaladhoz tartozó Search Console fiók segítségével, akár a Google ingyenes online teljesítménymutató platformján, a PageSpeed Insights-on, ahol tanácsokat is kaphatsz a weboldalad technikai optimalizálását illetően.

2. Tedd biztonságossá az oldalad!

A Google egyre nagyobb hangsúlyt fektet a látogatók biztonságára is, ami megköveteli a weboldal tulajdonosoktól a https protokoll és az érvényes SSL tanúsítvány használat. Az SSL tanúsítvány feladata, hogy a látogatóid által megadott személyes adatokat biztonságosan eljussanak a célszerverhez. Tehát a megfelelően telepített https protokoll titkosítja az adatokat, amit csak a célszerver képes lefordítani és feldolgozni, így elkerülhetőek a különböző hacker támadások és illetéktelen behatolások okozta kellemetlenségek.

Ellenőrizd most, hogy az oldalad rendelkezik-e SSL tanúsítvánnyal, és amennyiben nem, pótold! A legtöbb tárhelyszolgáltatónál már évente pár ezer forintért tudsz vásárolni SSÉ tanúsítványt, ugyanakkor számos ingyenes tanúsítvány is elérhető a piacon, melyek azonban a folyamatos újratelepítést és figyelmet igényelnek.

3. Szüntesd meg a duplikációkat!

Az egyik leggyakrabban elkövetett technikai SEO hiba az oldalon belüli duplikációk kialakulása. Ezek az aprónak tűnő hibák jelentős gondokat okozhatnak és ronthatják az oldalad organikus teljesítményét. A legtöbbször a termékoldalak és a termékkategóriák szoktak fennakadásokat okozni, ami a nem megfelelő URL szerkezet és a kanonikus címke elhelyezésnek hiányából fakad. Fontos, hogy az oldaladon megjelenő tartalom nem szerepelhet 2x ugyan abban a formában kettő vagy több URL-en, ugyanis ez duplikációt okozhat.

A duplikációk megelőzéséhez érdemes rendszeres időközönként ellenőrizned a tartalmaid, hogy nincs-e véletlen átfedés két termék vagy kategória oldal között. Ha szoros összefüggést tapasztalsz két oldal szövegkörnyezetében, célszerű elhelyezned egy kanonikus címkét minden duplikált oldal forráskódjába, mely az eredeti tartalomra mutat. Ezzel a tag-gel tudod jelezni a Google felé, hogy a sok azonos tartalom közül melyik az eredeti verzió, melyiket vegye figyelembe a rangsorolás kialakításánál, és melyiket jelenítse meg a keresőben.

4. Használd ki a strukturált adatok lehetőségeit!

Az évek múlásával a Google egyre több olyan lehetőséget biztosít a weboldal tulajdonosok számára, amivel valamilyen plusz információt tudnak megjeleníteni a találati listában a már megszokott cím, URL, és meta leírás mellett. Ezek a mikro információk ‘strukturált adatok’ (schema markups) néven váltak ismertté a szakemberek körében, és számos olyan lehetőséget rejtenek magukban, amellyel növelni tudod az oldaladra történő átkattintás arányát és ki tudsz emelkedni a tömegből.

https://www.teaktrade.hu/meditacio/

A strukturált adatokkal meg tudod jeleníteni például a leggyakrabban feltett kérdéseket és válaszokat egy témával kapcsolatban, fel tudod tüntetni a terméked legfontosabb tulajdonságait (méret, készlet, ár, specifikációk, stb.), ugyanakkor lehetőséged van a termékedre adott értékeléseket is megmutatni a célközönséged számára.

2021-ben a strukturált adatokkal hatalmas előnyre tehetsz szert, éppen ezért érdemes átgondolnod, hogy melyek azok az információk, amiket érdemes lehet feltüntetni a Google találati listáin, és már most elkezdened a strukturált adatok használatát.

5. Használj reszponzív dizájnt!

Globális felmérések alapján 2017-ben a mobilon böngészők száma meghaladta az asztali gépen böngészők számát, ami azt jelenti, hogy ma már nagy valószínűséggel sokkal több olyan látogató érkezik az oldaladra, aki csak telefonon keresztül szeretne böngészni.

A Google 2018 márciusában jelentette be a Mobile-First indexing kampányt, ami lépésről-lépésre kerül bevezetésre és várhatóan 2021 elejére fog teljesen lefutni. A Mobile-First indexing lényege, hogy a Google elsősorban az oldalak mobil verzióját térképezi fel és az ott található tartalmak alapján rangsorolja az oldalakat.

Az oldalad reszponzivitását egyszerűen tudod ellenőrizni a Google Mobile-Friendly tesztelő platformon, amely rövid idő alatt megvizsgálja, hogy a weboldal egyes elemei mennyire könnyen alkalmazkodnak a képernyő aktuális felbontásához.

Ha az oldalad jelenleg nem mobilbarát, nem támogatja a szűkebb elrendezést, és nem felele meg a Google technikai elvárásainak, érdemes megvizsgálnod, hogy milyen sablon alatt fut az oldalad, esetleg van-e frissítés hozzá, ami nem került telepítésre. Ha egyedi fejlesztéssel készült a weboldalad, célszerű felvenned a kapcsolatot a fejlesztő kollégákkal a további optimalizálási folyamatok ellátásáért.

6. Kövesd nyomon a látogatóid viselkedését!

A ShopRenter által végzett 2020-as hazai nagy webáruház felmérésben a megkérdezettek közel 40%-a nem tudta megmondani, hogy mekkora a weboldala havi látogatóinak száma. SEO szempontból az egyik legfontosabb lépés ahhoz, hogy előkelő helyezéseket szerezz a találati listákon, a folyamatos mérés, elemzés, és nyomon követés. A Google megkönnyíti a helyzetet, hiszen ingyenes eszközöket biztosít, amivel bármikor ellenőrizni tudod az oldaladra érkező látogatók legfontosabb tulajdonságait. Használd a Google Search Console-t és Analytics-et egyaránt, ellenőrizd legalább havonta a számodra legfontosabb kulcsszavak, aloldalak teljesítményét, és módosíts a stratégiádon, ha hibát észlelsz!

A Google Search Console segítségével ellenőrizni tudod például, hogy havonta hányan kattintanak az oldaladra a találati listákon, milyen kifejezésekre és hányszor jelent meg a weboldalad a keresőben, illetve még értesítéseket is kapsz, ha valamilyen fontos technikai hiba merül fel az oldalad optimalizálása során. A Google Analytics pedig a konverziós arány meghatározásához és a közösségi média hirdetések optimalizálásához is segítséget tud nyújtani.

Ellenőrzőlista 2021

  • Megfelelő az oldalad betöltési sebessége?
  • Az oldal élmény mutatóid megfelelnek a Google elvárásainak?
  • Érvényes az oldalad SSL tanúsítványa?
  • Egyedi termékleírásokat használsz az aloldalaidon?
  • Duplikált tartalom esetén implementáltad a kanonikus címkéket?
  • Van lehetőséged használni a Google strukturált adatait?
  • Megjelenítette a kereső a számodra fontos mikro adatokat?
  • Reszponzív az oldalad kialakítása?
  • Használod a Google Analytics adatait az oldalad optimalizálása során?
  • Figyelemmel kíséred a weboldalad organikus helyezéseinek alakulását?

Összegzés

A fent említett elemek optimalizálása és tudatos fejlesztése már egy erős alapot biztosíthat az oldalad felépítése kapcsán, azonban fontos kiemelni, hogy a SEO további 2 pillérét sem szabad figyelmen kívül hagynod. Egyrészt figyelned kell, hogy milyen tartalmak, milyen rendszerességgel jelennek meg a blogodon, másrészt az oldalad hitelességének megtartása és folyamatos növelése sem utolsó szempont. A SEO egy hosszú távú marketing folyamat, ami kezdetben rengeteg időt és pénzt emészt majd fel, azonban a folytonos kitartó munka előbb-utóbb meghozza majd a gyümölcsét és kiszámítható organikus forgalomra tehetsz szert általa.

  • Szerző: Szesztay Péter

    Ügyvezető

    bpdigital.hu

    A BP Digital SEO ügynökség ügyvezetőjeként közepes- és nagyvállalatoknak segít növekedni online marketing eszközökkel. A non-profit linképítés program megálmodója, elkötelezett híve a fenntartható üzleti megoldásoknak.

Hozzászólások (0)
A WhitePress szerkesztõi fenntartják a jogot, hogy más emberek számára sértõ megjegyzéseket töröljenek, amelyek vulgáris szavakat tartalmaznak, vagy nem kapcsolódnak a tárgyához.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Olvass tovább
  • Még senki sem írt megjegyzést ehhez a cikkhez.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Czytaj całość
Kiemelt cikkek