Hogyan állíthatod a közösségi médiát a PR szolgálatába?

A közösségi média már nem a PR mostohagyereke, illetve másodlagos terepe – szerves részét képezi ennek a lenyűgözően szerteágazó szakterületnek. Ennek okán érdemes megvizsgálni, hogyan hozhatjuk ki a legtöbbet a rendelkezésünkre álló közösségi oldalakból: a Facebookból, Instagramból, YouTube-ból és a LinkedInből, hogy csak a legfontosabbakat említsem.
Publikálj cikkeket velünk!
Regisztrálj ingyen

A social media térhódításával új értelmet nyert a szájról szájra terjedt kifejezés fogalma. Bár korábban a népmesékre és népdalokra illett ez a leírás, manapság már a márkaépítésben és a közönséggel való kapcsolattartásban is hatalmas szerepe van. Igaz, némiképp másként, mint ahogy a folklórban.

 

Közösségi média bumm a PR-ban

 

A közösségi média használata és hatása az utóbbi néhány évben drasztikusan megnőtt, így nem csoda, hogy a PR és a marketing is egyre nagyobb figyelmet szentel a területnek. Kommunikációs és marketing stratégiák, vállalati kampányok épülnek rájuk, hiszen ez az a platform, ahol a brand kapcsolatba léphet az ügyfelével és a potenciális érdeklődőkkel.

 

A social media remek terep: egyszerre építheted a márkádat, közvetítheted a márkaértékeidet, elköteleződésre nevelheted a közönségedet, de bizonyos esetekben még direct sales-re is használható.

 

Rendkívül változatos eszköztárral rendelkeznek, amik megfelelnek a mai digitális tartalomfogyasztási igényeknek, ráadásul a cseresznye a hab tetején, hogy a boomerektől kezdve, a millenial generáción át az Y, Z és alfa generációig szinte mindenki képviselteti vagy képviseltetni fogja magát legalább egy felületen.

 

Plusz tegyük hozzá még azt is, hogy a közösségi média kora előtt sokkal kevesebb emberhez jutottak el egy márka PR üzenetei. Emellett más volt a célközönség is: befolyásos emberek, hírességek, más vállalatvezetők, befektetők stb. A közösségi média megjelenésével azonban ezek az emberek is egyénekké váltak, a közönség fogalma tágabb lett, így a PR szerepe is némileg megváltozott.

 

Így változtatta meg a social media a PR-t

 

A PR feladatai alapvetően a márka és annak termékeinek/szolgáltatásainak megismertetése, illetve megszerettetése a fogyasztóval, valamint a jó hírnév, a bizalom kiépítése és megtartása. Az utóbbi évek változásai azonban úgy hozták, hogy mind a PR-nak és a közösségi médiának, mint létfontosságú kommunikációs csatornának összhangban kell lennie egymással.

 

 

Hogy ez az összhang milyen hatással volt a PR-ra?

 

1. A social media erősebbé és hatásosabbá tette a PR kommunikációt.

Gondolj csak bele: a PR és az összes közösségi média platform a kommunikáción alapul. Azonban a Facebook, az Instagram, a Twitter, a YouTube vagy épp a podcast megosztó platformok lehetővé teszik azt, hogy a brand sajtóközleményei, üzenetei és tartalmai valós időben sokkal több emberhez jussanak el, sokkal gyorsabban, mint korábban. Ráadásul mivel az internet nem felejt, ezek a tartalmak tovább élnek, visszakereshetők, bármikor hozzáférhetők.

 

2. A közösségi média újraírta a közönség fogalmát, legalábbis PR szempontból

 

Ahogy fentebb már említettem, akár még néhány évvel ezelőtt is a PR kommunikáció fókusza olyan befolyásos személyekre esett, akik valamilyen hozzájárulással gyarapíthatták a brand jó hírét, vagy más módon lehettek a vállalkozás javára. Mára ez a szűk kör gyakorlatilag kibővült minden olyan személyre, akinek bármilyen köze lehet a márka sikerességéhez: a végfelhasználókra, a fogyasztókra, a potenciális érdeklődőkre – de mindemellett természetesen az eredeti, vagyis hagyományosnak tekintett célközönséget is magába foglalja.

 

3. A közösségi média emberközelibbé tette a PR-t

 

Lássuk be, a social media nem a hivatalos hangú, kimért üzenetek terepe. Inkább a storytellingé, a vizuális történetmesélésé és a közösségépítésé. Itt nincsenek alá-fölérendelt hierarchikus viszonyok, mert a cél a hívogatóbb, közvetlenebb, barátibb tónusú megközelítés, a márka elérhetőbbé tétele.

 

Social media a PR szolgálatában

 

A PR a vállalkozás hangja, éppen ezért még a különböző közösségi média felületeken is egy adott, egymással összhangban lévő hangnemet kell használniuk. Ez a voice of tone, aminek a megváltoztatása akár a nehezen kivívott és felépített bizalom, illetve a közönség elvesztéséhez is vezethet. Érdemes kiemelt figyelmet fordítani a voice of tone-ra, hiszen ez a közösségi médiában használt storytellingen is átüt.

 

De a végső kérdés úgyis az, hogyan használhatod hatékonyan a közösségi médiát a PR kommunikációdban?

 

1. Kölcsönözz a marketing eszköztárából: ismerd meg a célközönséged, majd add meg az alaphangot

 

Vagyis itt sem úszod meg a buyer personák, azaz az ideális célközönség meghatározását. Tedd fel az alábbi kérdéseket:

  • Hogyan definiálnád az ideális célközönséget? Kik ők?
    • Hány évesek?
    • Mi a végzettségük és mivel fglalkoznak?
    • Mit esznek-isznak-lvasnak?
    • Milyen jövedelemkategóriába esnek?
    • Milyen hbbijaik vannak? stb.
  • Hol éred el őket? Milyen tartalomfogyasztási szokásaik vannak?
    • Facebokon?
    • YouTube-on?
    • Instagramon?
    • Mennyi időt töltenek a közösségi médián?
    • PC-n vagy kostelefonon scrolloznak inkább? stb.
  • Milyen tartalmakat szeretnek?
    • Hallgatnak pdcastot?
    • Olvasnak blogot?
    • Szeretik a videós tartalmakat, élő bejelentkezéseket, esetleg streamingeket?
    • Feliratkznak a hírlevélre? stb.
  • Mi a közösségi média szerepe a PR-tevékenységben, és hogyan érheted el a céljaidat?
  • Miért fontos számukra az üzeneted, a márkád, a terméked?
  • Milyen képet szeretnél felépíteni bennük a márkádról?

 

Ezek csak néhány kérdés azok közül, amelyek segítségével megismerheted a célközönségedet. Elképzelhető, hogy akár több buyer personát is érdemes meghatároznod. Ebben az esetben lesznek átfedések és különbségek is az egyes célközönségek kommunikációs igényei, illetve márkahang igényei között. Ilyenkor hívd segítségül a korábban lefektetett márkaértékeket és azzal hozd összhangba a voice of tone-t.

 

2. Találd meg azokat a tartalmi hook-okat, amelyek meghatározzák a brand identitását 

 

A közösségi médiában mások a tartalomfogyasztási szokások, mint a hagyományos PR területeken. Már régen nem heti-havi 1-1 sajtóközlemény vagy PR cikk megírásáról van szó, hiszen az egyes felületeken heti rendszerességgel és általában több – minimum 2-3 alkalommal – ajánlott kommunikálni.

 

Ahhoz, hogy a PR kommunikációd ne váljon egyhangúvá és hosszú távon is inspiráló, élvezetes, sokszínű, illetve változatos maradjon, meg kell találnod azokat a tartalomtípusokat és formátumokat, amelyeket a közönséged is szeret. Ráadásként pedig a köztudatban is megragad.

 

Ilyenek lehetnek például:

  • Inspirációs tartalmak: pozitív gondolkodásra ösztönző üzenetek, idézetek, influenceri együttműködések, vagy bármilyen, a márkához kapcsolható tetszetős vizuális kontent.
  • Edukációs anyagok: építsd a márkád szakértői státuszát how to videókkal, gyorstippekkel, infografikákkal, videós tréningekkel stb.
  • Kapcsolatösztönző tartalmak: ezek mind-mind olyan anyagok, amelyek a diskurzust segítik elő a márkád és a közönség között. Lehetnek akár lifestyle képek az irodából, utazási fotók, csapatépítők, kollégák bemutatása, a márkához köthető események kommunikálása – minden olyan apró momentum, ami közelebb hozza a márkát az ügyfélhez.
  • Aktivitásnövelő tartalmak: kvízek, közvéleménykutatások, versenyek, „folytasd a sort” típusú bejegyzések, adj nevet neki kezdeményezések.

 

 

3. Ösztönözd a többoldalú kommunikációt, az interakciót

 

A PR és a közösségi média egymásra találásának egyik legnagyobb előnye, hogy a márkatudatosságot a közösségi elköteleződésen keresztül tudjuk növelni. A social media platform nagy játszótér: ha ügyesen kevered a kártyáidat, akkor jelentős közönséget szólíthatsz meg az üzeneteiddel és az interakciót ösztönző tartalmakkal. (Amiket például az aktivitásnövelő posztoknál írtam.)

 

Hogy sikerrel járjon e törekvésed lépj kapcsolatba a megcélzott közönséggel és az ő tartalmaikkal. Akár influencereket is bevonhatsz az üzeneted terjesztésébe, de alkalomszerűen akár jól targetált hirdetéseket is használhatsz. Fontos azonban, hogy a hitelességed ezalatt is megőrizd.

 

4. Optimalizáld a tartalmaidat: építs közösséget hashtag segítségével[1]

 

Egy jól kitalált, márkádhoz vagy az adott kampányhoz kapcsolódó hashtag az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy felhívd a figyelmet a brandedre, az üzenetedre, végső soron a tartalmadra.

 

Nemcsak a már meglévő Facebook / Instagram közönséggel tudathatod, hogy új kontent van a láthatáron, hanem olyan potenciális közönséget is bevonhatsz a hashtagek segítségével, akik eddig még nem ismerték a márkádat, de hasonló témák érdeklik őket az adott platformon.

 

5. Használd ki a live és a streaming adások erejét

 

Jelenleg a Facebook és a Google algoritmusa is jobban preferálja a videós kontenteket, élő bejelentkezéseket és streaming adásokat, így a többi kontent típushoz képest ezek produkálják a legnagyobb eléréseket.

 

Ennél fogva, ezek a videós tartalmak tekinthetők a vizuális történetmesélés csúcsának, ráadásul a nézettségi mutatókon túl még azt is lehetővé teszik, hogy a márkák közvetlen érzelmi kapcsolatot létesítsenek a közönségükkel. Éppen ezért azt tanácsolom, hogy használd ki a Facebook, Instagram, YouTube, de akár TikTok vagy Zoom platformokban rejlő lehetőségeket és mesélj el egy történetet a közönségnek.

 

Talán sosem volt még annyira egyszerű, mégis annyira bonyolult értékes kapcsolatot tartani a közönséggel, mint manapság. Mégis, a PR eszköztár és a platformok gyarapodásával, a digitális fejlettség mai szintjén több a banánhéj is, amin el lehet csúszni. Használd fel a cikkben szereplő tanácsokat a saját PR kommunikációd tervezése során és kerüld el a buktatókat.

 


[1] WhitePress; Kovács Noémi: A hashtag bűvöletében – miért hasznos az Instagramon és Facebookon is? - https://www.whitepress.hu/knowledge-base/547/a-hashtag-buvoleteben-%E2%80%93-miert-hasznos-az-instagramon-es-a-facebookon-is

  • Szerző: Kovács Noémi

    kreativkontroll.hu

    Magyarország egyik vezető tartalomfejlesztő és tartalommarketing ügynöksége, a Kreatív Kontroll senior copywritere. Otthonosan mozog a tartalommarketingben és minden olyan szövegben, ami ehhez a területhez kapcsolható. Számtalan blog, szakmai cikk, hírlevél-sorozat, weboldal szöveg és közösségi média poszt került ki a klaviatúrájából, amit később hazai közép- és nagyvállalatok hasznosítottak. Portfóliója legalább olyan változatos, mint a Kreatív Kontroll szolgáltatási palettája.

Hozzászólások (0)
A WhitePress szerkesztõi fenntartják a jogot, hogy más emberek számára sértõ megjegyzéseket töröljenek, amelyek vulgáris szavakat tartalmaznak, vagy nem kapcsolódnak a tárgyához.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Olvass tovább
  • Még senki sem írt megjegyzést ehhez a cikkhez.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Czytaj całość
Kiemelt cikkek