Az influencer marketing terepei: a közösségi oldalak és tippek

Frissítve: 2020-12-17
WhitePress Influencer Marketing
3-5 évvel ezelőtt a legtöbb hazai marketing és PR szakember még húzta a száját, ha az influencer marketing került a diskurzus fősodrába. Mára azonban nemcsak a nagyobb brandek élnek az influencerek jelentette többletfigyelemmel, hanem a közepes és kisebb vállalkozások is kezdik felfedezni az idáig kissé lebecsült területben rejlő lehetőségeket. Úgyhogy épp itt az ideje megnézni, hogy hol és hogyan lehet az influencer marketinget jól csinálni.
Publikálj cikkeket ma
Regisztrálj ingyenesen!

Tartalomjegyzék

Ha még mindig azon gondolkodnál, hogy miért kellene neked is figyelmet fordítani az véleményvezérekkel való együttműködésre, nézzük meg a számokat. 2019 januárjában jött ki ugyanis a We Are Social közösségi oldalak használatát és a digitális jelenlétet célzó felmérése[1], ahol érdekesen alakult a matek: a felmérést végzők úgy találták, hogy 3 484 000 000 millió ember használja aktívan a közösségi média felületeket világszerte, ami a világ népességének mintegy 45%-a.

 

Természetesen ennél az elérési lehetőségnél Magyarország jóval kisebb piac, de ettől még ugyanúgy hasznosíthatjuk a nyugaton már bevált módszereket. Ilyen többek között az influencerek tudatos beépítése a marketing és PR stratégiába, hiszen ők olyan potenciális célközönséget is meg tudnak szólítani, akiket a vállalkozás önállóan talán nem érne el.

 

De első lépésként válasszuk el az ocsút a búzától

 

Azonban mielőtt belevágnánk a nagy kalandba, érdemes tiszta vizet önteni a pohárba és meghatározni az influencer fogalmát. Annak érdekében, hogy az értékes munkát végző, valódi tartalmakat előállító influencert még véletlenül se keverje össze senki a wannabe sorozatposztolókkal, akiknek minden megjelenése mellett ott a #reklám hashtag.

 

Amennyiben ragaszkodunk az influencer valódi definíciójához, akkor olyan személyről beszélünk, akinek megvan a tudása, tekintélye, pozíciója és persze ereje ahhoz, hogy mások véleményét és vásárlási döntéseit befolyásolni tudja. Olyan véleményvezérek, akik elmélyültek egy-egy speciális témában, emellett rendszeresen tesznek közzé minőségi tartalmakat az egyes közösségi média csatornákon.

 

Követőik lelkesek és elkötelezettek, hiszen korábbi tartalmaik hitelesítik őket. Éppen ezért az influencerek nemcsak az eladást célzó marketingcélok beteljesítésében segíthetnek, hanem PR szempontból is hasznosak a közösségépítés, a márka iránti elköteleződés, valamint a közösségi kapcsolattartás terepén.

 

Ahogy például a Forbes[2] is írja, korábban – a digitális robbanás és az internet „feltalálása” előtt – még az olyan hagyományos kommunikációs csatornákon érhettük el a tartalmainkkal és hirdetéseinkkel a közönséget, mint amilyenek például a tv csatornák, vagy a klasszikus, nagy presztízsű magazinok voltak.

 

Azonban ezzel 2 főbb probléma is volt: egyrészt, ezt a megjelenési formát csak a legnagyobb vállalkozások és brandek engedhették meg maguknak. Emellett az internetnek, a közösségi csatornák gyarapodásának és az okoseszközök elterjedésének köszönhetően már a tv-ben is egyre nehezebb elérni a márkák számára is releváns közönséget. Az influencer marketing viszont – okosan és körültekintően használva – megoldást jelenthet a problémára.

 

Hol vetheted be az influencert és az influencer marketinget?

 

 

Érdemes egy kicsit más szemszögből megvizsgálni ezt a kérdést, hiszen az influencer az együttműködésetek során főként a saját csatornáit fogja használni a márkádhoz fűződő tartalmak terjesztésére. Éppen ezért jó, ha a kontent szempontjából is megnézzük a terepet.

 

 

Bloggerek

 

A közösségi médiában alkotó bloggerek is influencerek, akik a leghitelesebb és legaktívabb kapcsolatban állnak a követőikkel. Amennyiben valóban nagy hatású blogról beszélünk, akkor lehetőséged van arra, hogy szponzorált bejegyzést vásárolj a weboldalon, amiben a márkád akár név szerint is megjelenik, a felületeidre mutató linkekkel.

 

Ezt a fajta bejegyzést természetesen meg kell különböztetni a blogger saját tartalmaitól egy „szponzorált tartalom” címkével, de addig, amíg a mondanivaló és a stílus igazodik a blog fő irányvonalához, nem lehet nagy probléma.

 

 

YouTuberek

 

Manapság a videó a legnépszerűbb tartalomtípus, így nem meglepő, hogy a saját YouTube csatornával rendelkező és a mondanivalójukat ötletesen tálaló influencerek nagy tömegeket tudnak elérni. Ez az egyik legkönnyebben virálissá váló kontenttípus, ami a márkáknak is remek audiovizuális megjelenési lehetőséget kínál.

 

 

Podcasterek

 

A podcast az online tartalom egyik legfrissebb és egyre népszerűbbé váló formája. Előnyei közé tartozik, hogy itt is az igazán hiteles és minőséget képviselő influencerek tűnnek ki a tömegből. Ráadásul a podcasterek tartalmaival még az olyan marketing szempontból nézve holt idők is hasznosíthatók, amikor a hallgató gyakorlatilag csak fülelni tud és nincs lehetősége rendeltetésszerűen használni egyik közösségi média oldalt sem. Például vezetés közben, edzés alatt, utazás során stb.

 

 

Instagram és Facebook

 

Az elmúlt évek egyik legjobban teljesítő közösségi hálózata az Instagram volt. Előnye, hogy könnyen osztható és gyönyörű, kreatív képi tartalmakkal, hosszabb-rövidebb videós megjelenésekkel, az IG TV-n visszanézhető műsorokkal, valamint élő bejelentkezésekkel is lehetőséget ad az influencer és a márka megjelenítésére. És persze más közösségi felületeiken megjelenő tartalmaik népszerűsítésére.

 

A Facebookkal már kicsit más a helyzet, hiszen az utóbbi 3-4 évben az Instagram bizonyos szempontból maga mögé utasította a kék óriást. Felhasználói számban ugyan még nem tudta megverni, de a felületen jelenlévő korosztály egyre idősödő tendenciát mutat. Ennek ellenére a Live bejelentkezések, videós tartalmak és szöveges posztok itt is nagyot futhatnak.

 

Amit mindenképpen mérlegelj, hogy természetesen se a bloggerek, se a YouTuberek, se a podcasterek nem csak egyetlen felületet használnak. Ahogy egy vállalkozás, úgy ők is finoman ötvözik az egyes kommunikációs csatornáik használatát. Nem dőlnek hátra, miután posztolták a fő csatornájukon a tartalmat, hanem a többi social media csatornájukon népszerűsítik a bejegyzéseiket. Ez teszi őket igazi véleményvezérré és értékes üzleti partnerré.

 

4+1 tipp az influencer marketinghez

 

 

Olyan influencert válassz, aki illik a márkaértékeidhez

 

Az egyik legnagyobb hiba, amit elkövethetsz, hogy nem olyan véleményvezért választasz, akikkel közös értékeken osztoztok. Például vegán márkaként ne válassz szőrmét előszeretettel viselő influencert, hiszen ez aláássa mindkettőtök hitelességét. Olyan influencerrel dolgozz együtt, aki mind stílusában, mind tartalmában illik a márkafilozófiátokhoz.

 

 

Ellenőrizd a követői bázis hitelességét

 

Akár nanoinfluencerekkel (kevesebb, mint 1000 fős közönség), akár mikroinfluencerekkel (1000-40000 fős közönség), akár makroinfluencerekkel (40 000 főtől milliós nagyságrendig) dolgozol együtt, mindig ellenőrizd le, hogy a követői táborát organikusan gyűjtötte össze, vagy vásárolt közönsége van. Ha utóbbi helyzet áll fenn, akkor minden erre az influencerre költött forint kidobott pénz lesz.

 

 

A lényeg a részletekben rejlik

 

Mindig előre tisztázd le, hogy az együttműködés keretein belül milyen típusú megjelenésekre számíthatsz, hány db-ra és milyen felületeken lesznek ezek közreadva. Készíts rugalmas ütemtervet és mindig pontosan briefeld le, hogy milyen üzenetet szeretnél átadni, illetve erősíteni az együttműködés során.

 

Kösd ki a kötelező elemeket (például a szponzorált tartalom megjelenítése, illetve a termék/szolgáltatás előnyei) és tisztázd a tiltott dolgokat is. (Ilyen lehet mondjuk a konkurencia direkt sértegetése, a túlzott vulgaritás, vagy a jogszabályi előírások miatt bizonyos kifejezések kerülése.) És szerződés nélkül ne vágj bele: ha az influencer ezt felajánlja, árulkodó jel lehet arra nézve, hogy rossz lóra teszel éppen.

 

 

Ne mondd meg, hogyan legyen kreatív

 

Az influencer marketing során mindig tartsd szem előtt, hogy itt ember beszél emberrel, nem pedig a márka az ügyféllel. Ha jó influencert választottál, akkor a követői bázisa a bizonyíték arra, hogy képes ötletesen, kreatívan és megfelelő minőségben tartalmat szolgáltatni számukra. Éppen ezért ne egy lépésről lépésre útmutatót, illetve kész forgatókönyvet adj neki a videója, podcastje vagy más anyaga elkészítéséhez, hanem ahogy fentebb is írtam, a kereteket fektesd le.

 

 

+1 Nem mindig a nagy hal a menő

 

Az influencerek táborán belül vannak olyan véleményvezérek, akiket nem lehet jobb szóval illetni: celebritások. Általánosságban véve elmondhatjuk, hogy ők jellemzően már a megainfluencer kategóriába tartoznak, hiszen a több százezres – milliós követői bázis hazai viszonyok között már nagyon szép eredménynek számít.

 

Ugyanakkor ezek az influencerek – tisztelet a kivételnek – jellemzően több hasonló felkérésnek tesznek eleget, így a követőik számára már nem annyira hitelesek, mint a kisebb eléréssel rendelkező véleményvezérek. Ráadásul a szponzorált tartalmaik – pont a gyakoriságuk miatt – már nem annyira algoritmusállók.

 

Emiatt érdemes megfontolnod, hogy a nagy hal helyett több, kisebb követői bázissal rendelkező influencerrel dolgozz együtt a kampányaid során. Ezzel egyrészt rendkívül változatos tartalmakra és tartalomformátumokra tehetsz szert, másrészt a követők sem fogják a márkádat megunni.

 

Tény s való, hogy az influencer marketingbe bele kell rázódni. Ennek ellenére nem érdemes csupán azért lemondani róla, mert még viszonylag ismeretlen terepnek számít. Amennyiben jól választod ki az influencered és egyeztetitek a részleteket, be fogja váltani a hozzá fűzött reményeket.

 

 

[1] wearesocial.com; Digital in 2019 - https://wearesocial.com/global-digital-report-2019

[2] forbes.com; Joel Matthew: Understanding Influencer Marketing And Why It Is So Effective - https://www.forbes.com/sites/theyec/2018/07/30/understanding-influencer-marketing-and-why-it-is-so-effective/?sh=37c55a8071a9

  • Szerző: Kovács Noémi

    kreativkontroll.hu

    Magyarország egyik vezető tartalomfejlesztő és tartalommarketing ügynöksége, a Kreatív Kontroll senior copywritere. Otthonosan mozog a tartalommarketingben és minden olyan szövegben, ami ehhez a területhez kapcsolható. Számtalan blog, szakmai cikk, hírlevél-sorozat, weboldal szöveg és közösségi média poszt került ki a klaviatúrájából, amit később hazai közép- és nagyvállalatok hasznosítottak. Portfóliója legalább olyan változatos, mint a Kreatív Kontroll szolgáltatási palettája.

Hozzászólások (0)
A WhitePress szerkesztõi fenntartják a jogot, hogy más emberek számára sértõ megjegyzéseket töröljenek, amelyek vulgáris szavakat tartalmaznak, vagy nem kapcsolódnak a tárgyához.
A whitepress.com weboldalt és annak valamennyi aloldalát (a továbbiakban: Weboldal) használó személyek személyes adatainak kezelője az Európai Parlament és a Tanács 2016. április 27-i (EU) 2016/679 rendelete értelmében a személyes adatok feldolgozásával és az ilyen adatok szabad áramlásával, valamint a 95/46/EK irányelv (a továbbiakban: GDPR) hatályon kívül helyezése tekintetében közösen „WhitePress Kft, amelynek székhelye 2161 Csomád, Verebeshegy utca 11 és bekerült a Bielsko-Biała Kerületi Bíróság által vezetett Nemzeti Bírósági Nyilvántartás vállalkozói nyilvántartásába, az Országos Bírósági Nyilvántartás 8. Kereskedelmi Osztálya KRS-számon: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 és egyéb cégek a WhitePress Csoporttól (a továbbiakban együttesen: Adminisztrátor) .

A hírlevélre való feliratkozással Ön hozzájárul ahhoz, hogy a WhitePress Kft. által kínált szolgáltatások és áruk közvetlen marketingjével kapcsolatos kereskedelmi információk elektronikus kommunikációs eszközökön, különösen e-mailen keresztül küldjenek. és megbízható üzleti partnerei, akik érdeklődnek saját termékeik vagy szolgáltatásaik értékesítésében. Személyes adatai kezelésének jogalapja az Ön hozzájárulása (GDPR 6. cikk (1) bekezdés a) pont).

Önnek jogában áll bármikor visszavonni a személyes adatainak marketing célú kezeléséhez adott hozzájárulását. Az Ön személyes adatainak WhitePress Kft általi kezeléséről és kezelésének alapjáról, ideértve az Ön jogait is, az Adatvédelmi szabályzatunkban talál további információt.
Olvass tovább
  • Még senki sem írt megjegyzést ehhez a cikkhez.
A whitepress.com weboldalt és annak valamennyi aloldalát (a továbbiakban: Weboldal) használó személyek személyes adatainak kezelője az Európai Parlament és a Tanács 2016. április 27-i (EU) 2016/679 rendelete értelmében a személyes adatok feldolgozásával és az ilyen adatok szabad áramlásával, valamint a 95/46/EK irányelv (a továbbiakban: GDPR) hatályon kívül helyezése tekintetében közösen „WhitePress Kft, amelynek székhelye 2161 Csomád, Verebeshegy utca 11 és bekerült a Bielsko-Biała Kerületi Bíróság által vezetett Nemzeti Bírósági Nyilvántartás vállalkozói nyilvántartásába, az Országos Bírósági Nyilvántartás 8. Kereskedelmi Osztálya KRS-számon: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 és egyéb cégek a WhitePress Csoporttól (a továbbiakban együttesen: Adminisztrátor) .

A hírlevélre való feliratkozással Ön hozzájárul ahhoz, hogy a WhitePress Kft. által kínált szolgáltatások és áruk közvetlen marketingjével kapcsolatos kereskedelmi információk elektronikus kommunikációs eszközökön, különösen e-mailen keresztül küldjenek. és megbízható üzleti partnerei, akik érdeklődnek saját termékeik vagy szolgáltatásaik értékesítésében. Személyes adatai kezelésének jogalapja az Ön hozzájárulása (GDPR 6. cikk (1) bekezdés a) pont). Az űrlap elküldésével Ön kijelenti, hogy elolvasta az Adatvédelmi szabályzatot.

Önnek jogában áll bármikor visszavonni a személyes adatainak marketing célú kezeléséhez adott hozzájárulását. Az Ön személyes adatainak WhitePress Kft általi kezeléséről és kezelésének alapjáról, ideértve az Ön jogait is, az Adatvédelmi szabályzatunkban talál további információt.
Olvasd el az egészet
Kiemelt cikkek