Hogyan működik a SEO?

A keresőoptimalizáció, az az a SEO elengedhetetlen, ha szeretnél láthatóvá válni az interneten. Nap mint nap egyre több ember rendelkezik szélessávú internetkapcsolattal, és ez már ma is több mint hárommilliárd felhasználót jelent világszerte. Ha online is elérhetővé teszed a szolgáltatásaidat, figyelned kell arra, hogy a honlapod jó helyezést érjen el a keresőlistákban, mert egy találhatnak rád a potenciális vásárlók. Elkezdünk egy cikksorozatot, melyben végigvesszük a SEO alapjait és segítünk néhány jótanáccsal abban, hogy te magad is el tudd végezni.
Publikálj cikkeket velünk!
Regisztrálj ingyen

Keresőeredmények

Ha bármilyen szót begépelsz a Google keresőmezőjébe, egy sor olyan honlapot fogsz kilistázva látni, amik az adott kifejezéshez leginkább illeszkedőnek, megfelelőnek számítanak.Ez a rangsor azonban nem egyszerűen ezt a “megfelelőséget” tükrözi. A honlapkészítők a keresőoptimalizáció segítségével érik el, hogy az általuk kezelt honlapok jobb pozíciót érhessenek el a keresőkben. Ha tovább olvasol, látni fogod, hogy ez pontosan mit jelent. Kezdjük az elejétől.

A keresőlista általában így néz ki:

Az első négy eredmény és a bal oldali szöveg hirdetésként vannak megjelölve. Ezek az úgynevezett fizetett keresési eredmények. Ha azt szeretnéd, hogy a honlapod egy bizonyos kulcsszóra megjelenjen a listában, fizetned kell érte a Google Ads-en keresztül

De érdemes jobban figyelned az organikus keresési eredményekre - az olyan honlapokra, amelyek anélkül jelennek meg a keresési listában, hogy fizetni kellett volna a Google-nek érte. Az alábbi képen ezt a tíz site-ot látod, zöld dobozban.

Érdemes megjegyezni, hogy a keresési eredmények oldala attól függően változik, hogy milyen kulcsszót írtunk be. Az első oldalon megjelenő honlapok száma is különböző lehet. Például a helyi kifejezések esetében lehetnek különbségek, melyek például egy-egy város nevét tartalmazzák:

  • fogorvos Debrecenben,
  • szerelő Szegeden,
  • állatorvos Budapesten.

Így néz ki az “állatorvos budapest” kifejezés keresőtalálati oldala:

Ahogyan láthatod, az előző keresési találatok oldalaihoz képest a helyi keresés címeket, valamint a felhasználók értékeléseit is mutatja az organikus eredmények alatt. Ez nagy segítség a felhasználók számára, mert így a legfontosabb információkat (mint amilyen a cím és a telefonszám) már anélkül látják, hogy meg kellene látogatniuk az adott honlapot. Ami még érdekes, hogy ha Budapesten vagy, pontosan ugyanazt az oldalt kapod, függetlenül attól, hogy azt írod be, hogy “fogorvos Budapesten” vagy csak annyit, hogy “fogorvos”. A kereső beazonosítja a tartózkodási helyedet (ha hagyod neki) és azokat a szolgáltatásokat mutatja meg az eredmények között, melyek a közeledben vannak.

Azoknak, akik SEO-val foglalkoznak, a fizetett hirdetések és a Google Cégem infókártyák nagy problémát jelenthetnek, mert az organikus találatok néha a még látható képernyőfelület alatt jelennek meg. Ami azt jelenti, hogy sok felhasználó el sem jut az organikus találatok listájáig!


Mitől függ, hogy milyen sorrendben jelennek meg a honlapok a listán és ezt mi befolyásolhatja?

A keresőlistában megjelenő weboldalak sorrendje természetesen nem véletlenszerű. Azok jelennek meg az oldal tetején (kivéve a hirdetéseket), amelyeket egy adott kulcsszóhoz leginkább illeszkedőnek ítél meg a Google algoritmusa.

Senki nem tudja pontosan (mert nem nyilvános), hogy ez az algoritmus hogyan dolgozik, de az elemzők általában fel tudnak fedezni olyan tényezőket, melyek befolyásolhatják a honlapok pozícióját a keresőlistákban. Az alábbiakban összegyűjtöttünk kétszáz ilyen tényezőt két csoportra osztva, melyek befolyásolhatják, hogy feljebb vagy lejjebb jelenik meg a honlapod a keresőkben:

  • tényezők, melyek egy adott honlap tartalmát és használatát befolyásolják
  • tényezők, melyek egy adott honlap népszerűségét befolyásolják

Az első csoportba az alábbiak tartoznak:

  • a tartalom mennyisége a site-on,
  • kulcsszavak (szavak, melyeket a keresőkbe írnak) megjelenése a tartalomban,
  • kulcsszavak megjelenése a cikkek címében,
  • kulcsszavak megjelenése a URL-ekben,
  • a tartalom egyedisége (a másolás hátrányokkal járhat),
  • oldal betöltődési sebessége,
  • a honlap HTML kódjának optimalizációja.

Ha egy honlap népszerűségét vesszük, azt a más weboldalakról rámutató linkek száma alapján becsülhetjük meg. Így például:

  • a honlapra mutató weboldalak száma
  • a honlapra mutató linkek összessége
  • a honlapra linkelő weboldalak minősége (hány felhasználójuk van, nekik milyen bejövő linkjeik vannak)
  • közösségimédia-jelenlét (Facebook, Twitter, Instagram).

A Searchengineland készített egy nagyon érdekes infografikát, amely egy honlap pozíciójának legfontosabb meghatározó tényezőit mutatja be: https://searchengineland.com/seotable

Google keresőoptimalizáció - megéri elöl lenni?

Mik a legfőbb előnyei annak, ha a keresőlista első oldalán szereplünk? A válasz egyszerű, mert az, hogy hány ember érkezik a honlapodra a keresőkből, általában két dologtól függ:

  • a kifejezéstől, amit a keresőbe írtak,
  • a honlapnak a keresőlistán elfoglalt pozíciójától.

Megnézheted, hogy egy bizonyos kulcsszóra hányan keresnek rá különböző hónapokban. Itt láthatsz például néhány Angliából származó kulcsszó statisztikát.

  • autóalkatrész (car parts)- 40 500 keresés havont
  • ajándékok barátnak (gifts for boyfriends) - 4 400 keresés havonta
  • bőr téli csizma (leather winter boots) - 90 keresés havonta

Ahogyan említettük, fontos a keresőlistán elfoglalt pozíció is. Minél magasabb a helyezés, ami a ranking, a besorolás alapján alakul ki, annál több ember fogja a honlapot meglátogatni. Az internet tele van a legkülönbözőbb, ehhez kapcsolódó statisztikákkal és adatokkal, de általánosságban használhatod az alábbi táblázatot arra, hog megnézd, a felhasználók hány százaléka fog rákattintani a honlapodra attól függően, hol helyezkedik el a listán.

A fenti adatok alapján feltételezheted, hogy az “autóalkatrészek” keresési listájának ötödik helyére 8100 ember jut el havonta, míg a “bőr télicsizma” első helyén szereplő honlapra 45 ember fog átkattintani. De fontos azt figyelembe venned, hogy egy jól optimalizált honlap kulcsszavak számtalan variációjára is jól kell, hogy szerepeljen, ami azért fontos, mert nagyobb látogatószámot generálhat a különböző keresőmotorokból.

Mi a SEO?

Mit kell tenned, hogy egy bizonyos kulcsszóra te jelenj meg a keresőlista tetején? Minden erre irányuló tevékenységet keresőoptimalizációnak, vagy SEO-nak hívunk (a Search Engine Optimization után). Hogyan működik?
Általában valamennyi, a fentiekben említett elem használatát jelenti, melyek hatással vannak a keresőlistában való pozícióra. Emlékeztetőül - ilyen a honlap tartalma, valamint használhatósága és népszerűsége. Íme néhány alapvető SEO-tevékenység:

  • HTML-kód optimalizáció
  • megfelelő tartalom készítése és annak optimalizálása (kulcsszavak használata a szövegben, címsorok tudatos használata)
  • a honlap működésének finomhangolása (technikai hibák javítása, oldalbetöltődés sebességének gyorsítása)
  • megfelelő honlapstruktúra létrehozása (az információ különböző, témák szerint meghatározott menüpontokba tagozódik)
  • mobilreszponzivitás biztosítása
  • más honlapokról érkező linkek gyűjtése (linkvásárlás, cikkek publikálása, honlapkatalógusokba való bekerülés, más honlapokkal való együttműködés, word-of-mouth marketing)

Ez csak a SEO aktivitások hosszú listájának az eleje. Még több részlettel, valamint az egyes szükséges lépések leírásával a soron következő cikkekben fogunk foglalkozni.

Ki segíthet neked a SEO-ban?


Most már tudod, hogy nagyon hasznos rendes keresőoptimalizációt végezned a honlapod számára. Megkérhetsz SEO szakértőket, hogy végezzék el számodra ezt a munkát, vagy megcsinálhatod magad is. Hol találhasz segítséget ebben? Összegyűjtöttünk neked pár hasznos linket:

 

Tévhitek a SEO-ról

A SEO-val kapcsolatban készült rengeteg cikkben nagyon sok fals információval és tévhittel találkozhatsz kutakodásaid során. Nagyon sok olyan cég is van, melyek megtévesztő információkkal csapják be ügyfeleiket. Felsorolunk néhány tévhitet a legelterjedtebbek közül:

  • Amint megjelensz egy bizonyos pozícióban, ott is maradsz - ez természetesen nem igaz. A keresési találatok folyamatosan változnak és az egyes website-ok naponta más pozíciókban jelenhetnek meg. A Google folyamatosan fejleszti az algoritmusát, másrészt a versenytársaid is folyamatosan dolgoznak.
  • Nincs biztos módja annak, hogy eredményeket érjünk el. A Google munkatársain kívül senki nem tudja pontosan, hogyan működik az algoritmus. Minden SEO aktivitás kutatáson, tapasztalaton és megfigyelésen alapul.
  • A SEO egy egyszeri dolog - sajnos ez nem így működik. A legtöbb esetben egy-egy pozíció fenntartása nagyon sok munkát kíván meg.
  • Egy adott pozíció megtartásának garanciáját sok SEO cég használja ügyfélszerzési üzenetként. De ez csak egy marketingtrükk, hiszen senki nem tud a keresőlistában elért magas pozíciót garantálni.

9 lépés az egyszerű Google keresőoptimalizációhoz 

1. Jól megtervezett információarchitektúra

A website-ok felépítése a SEO-nak nagyon fontos része, mert olyan honlapot kell építeni, mely mind a felhasználók, mind a Google indexelő robotjai számára gyors információelérést tesz lehetővé. Ezért is fontos a megfelelő belső linkelés és az, hogy a legfontosabb menüpontjaid indexelve legyenek.

2. Barátságos URL-ek

A URL-címek optimalizációja a SEO egyik legfontosabb szempontja. Nem elengedhetetlen, de ha egy kulcsszó is szerepel a domain névben, az előnyt jelent. Arra is figyelj, hogy az aloldalak URL-jében is jelenjenek meg kapcsolódó kulcsszavak. A URL felépítése és hossza is nagyon fontos.

Példa egy turistáknak szóló aloldal URL-címére:

Példa egy webshop címére:

3. Belső linkelés

A jól megtervezett honlaptruktúra és a belső linkelés elengedhetetlenek a jó SEO-hoz. A megfelelően feltérképezett linkekkel mérheted és elkülönítheted a honlap egyes aloldalainak forgalmát és pozícióját. Jól elhelyezett belső linkeléssel, illetve kívülről érkező linkekkel pedig jó pontokat kaphatsz az indexelő robotoknál és nagyon sok forgalmat generálhatsz. Ha honlapot tervezel, nem ördögtől való ötlet a belső linkek térképét felrajzolni, mert az más SEO-tevékenységekben is segítségedre lehet.

4. Kulcsszóra való célzás

A kiválasztott kulcsszavak, illetve kifejezések használata a belső linkelésben nagyon fontos. Amikor csak lehetséges, olyan szövegrészletet tegyél linkké, amelyben a kulcsszó megjelenik. Ezenkívül a link címében is jó, ha használod. Ha lehetséges, ne használj olyan szavakat belső linkelésre, mint az olyan Call to Action-ök, mint a “Tovább”, “Kattints ide” stb.

5. Tartalmak optimalizációja a kulcsszavakkal összhangban

Nagyon fontos, hogy a kulcsszavakat többször is használd a honlap tartalmában, főként a h1, h2, h3 tagekben és az oldalak címében. A tartalomban kellő sűrűségben kell megjelennie a kulcsszavaknak, hogy a Google érzékelje, hogy mi a fő témája az oldalnak. A szinonimák használata is bevált módszer. Az ismétlés helyett néhány úgynevezett “long-tail”, azaz kevésbé használt kifejezést is beszúrhatsz a szövegbe.
Példa egy a Skoda Octaviáról szóló autós cikkre:
Oldal címe: Skoda Octavia - teszt - tulajdonságok - motor - futómű
<h1> - Skoda Octavia
<h2> - Skoda Octavia - műszaki tulajdonságok | Skoda Octavia - Motor | Skoda Octavia - Futómű

6. A duplikált tartalom és a SEO

Amikor duplikált tartalomról beszélünk a SEO vonatkozásában, két dologra gondolunk - duplikált tartalomra egy honlapon belül, illetve a Google által indexelt tartalom duplikációjára. A duplikált honlapcím problémáját könnyedén elháríthatod egy 301-es átirányítással a www-s verzióról az anélkülire, vagy fordítva. Ha tartalmat készítesz a honlapod számára, írj egyedi szöveget, melyet nem más honlapokról szedtél le (különösen nem olyanokról, melyek előkelőbb helyen szerepelnek a keresési listákban). Ezenkívül azt is nézd meg, hogy a tartalmad nincs-e más URL-ek alatt már idnexelve. Ez főleg azoknál a website-oknál fontos, ahol működik egy belső kereső is.

7. Kulcsszavak kannibalizációja

Azt hívjuk a kulcsszavak kannibalizációjának, amikor egy kulcsszót használsz több aloldal optimalizációjára. Ebben a helyzetben a Google robot egy oldalt választ ki arra, hogy indexelje, és gyakran előfordul, hogy az nem az, amit a honlap tulajdonosa elsőként szeretne látni a keresőeredmények között. Ez ahhoz vezethet, hogy az általad tulajdonolt különböző oldalak különböző pozíciókban jelennek meg (mert egymást gyengítik), és az egész honlap pozíciója instabillá válik a keresőoldalakon. Ezt könnyedén lehet kezelni azáltal, ha az egyes aloldalakon használt kulcsszavak számát visszafogod azokhoz képest, amikkel kapcsolatban szívesebben látnád viszont magad a keresőkben.

8. Oldalbetöltődés sebessége

Manapság az egyik legfontosabb SEO-szempont az, hogy milyen sebességgel töltődik be az oldal a felhasználó gépére. Könnyen leellenőrizheted, hogyan fest a honlapod sebességi besorolása, a Google PageSpeed Insights eszközével, mely megmutatja, hogy a website-od mely elemeinek van szüksége egy kis javításra. Hogy miért van értelme ezzel foglalkozni?

9. A mobilverziók hatással vannak a SERP-re (keresőoldali találati listán elért pozíció)

2015. április 21. óriási hatása van annak, hogy egy honlap reszponzív vagy sem. Ez főként az olyan honlapok esetében fontos, melyeket az utóbbi években készítettek, de nem frissítették őket megfelelően. Mivel a mobilról indított keresések száma évről évre növekszik, az a honlap, amely nem mobilbarát, nagyot eshet a keresőlistákban. Mobilbarát jelleget vizsgáló teszt.

 

Szerzők: Karol Soja, Tomasz Biegun

Hozzászólások (0)
A WhitePress szerkesztõi fenntartják a jogot, hogy más emberek számára sértõ megjegyzéseket töröljenek, amelyek vulgáris szavakat tartalmaznak, vagy nem kapcsolódnak a tárgyához.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Olvass tovább
  • Még senki sem írt megjegyzést ehhez a cikkhez.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Czytaj całość
Kiemelt cikkek