Az infografika készítés művészete és elvitathatatlan előnyei

Frissítve: 2022-01-06
Inforgrafika készítési technikák
Tudtad, hogy az agyba továbbított információk 90%-a vizuális szemléltetéssel szerzett információ? És azt, hogy összességében az emberek a vizuálisan megjelenített információk 65%-ára emlékeznek, míg a hallott adatok esetében csak 10%-os ez az arány?
Publikálj cikkeket ma
Regisztrálj ingyenesen!

Tartalomjegyzék

A felgyorsult és hihetetlen mennyiségű információáramlás korában az adatok hatékony vizualizációs megjelenítésének rendkívül fontos szerepe van, már ami az eladások és elköteleződés növelését, a döntéshozatali-vásárlási folyamatok támogatását illeti. Itt jön képbe az infografika, aminek nemcsak a közönség edukációja miatt van kiemelt jelentősége, hanem az online marketing egyes folyamataiban is. Gyakorlatilag az infografika az egyik legjobb vizualizációs szemléltető eszköz, amit csak a céged kívánhat.

Miért olyan sokoldalú szemléltető és döntéstámogató tartalommarketing eszköz az infografika?

Biztos neked is feltűnt már, hogy az infografikákat a marketingkampányok döntő többségében előszeretettel használják a szakemberek. Funkciójukat tekintve ez nem is meglepő, hiszen kiválóan alkalmasak ezek az eszközök arra, hogy megismertessük a vásárlókat az új termékekkel vagy szolgáltatásokkal, de egy másik marketingtartalom – például blogcikk – javítására is, méghozzá egy szemet gyönyörködtető vizuális elem hozzáadásával.

Emellett az infografikák segítségével elmagyarázhatjuk, hogyan kell hatékonyan használni egy terméket vagy szolgáltatást, ami jelentős javulást hozhat az ügyfelek elégedettsége és megtartása terén. Figyelembe véve azt a nem elhanyagolható tényt is, hogy az emberek 323%-kal jobban követik az utasításokat szöveg és illusztráció kombinációjának segítségével, mint a vizuális megjelenítés, azaz illusztrációk nélkül.

Éppen ezért, az eredményeket szem előtt tartó marketing szakemberként fontos, hogy az információkat könnyen fogyasztható módon jelenítsd meg a social media követőid, a blogod és hírleveled olvasói, valamint a weboldalad látogatói előtt. Ennek pedig az egyik legegyszerűbb és legnagyszerűbb, leglátványosabb módja az infografika.

De kezdjük az elején: mi az infografika?

Az infografika olyan vizuális szemléltető eszköz, azaz információkkal ellátott grafika, amely elmagyaráz például egy vásárlási folyamatot, egy termék használatát, egy fogalmat vagy egy kutatás, szakmai cikk, esetleg tanulmány számszerű adatainak megjelenítésére szolgál.

Az infografika alapkoncepciója az, hogy képekkel, diagramokkal, grafikákkal és minimális szöveg segítségével juttassuk el az olvasót a keresett megoldáshoz, vagy egy-egy információ sikeres feldolgozásához, a lényeg kiemeléséhez. Az infografikák általában vonzó grafikus látványelemeket használnak adatok és számok megfelelő minőségű keverésével, hogy gyorsan és egyértelműen közöljék a lényeget.

Hogy miért szeretik és használják az emberek az infografikát?

Mert gyors áttekintést nyújtanak a választott témáról, elmagyarázhatnak egy összetett folyamatot és könnyen megjeleníthetik az adatokat. Az infografikák kiválóan alkalmasak két ellentétes fogalom vagy ötlet összehasonlítására is.

De nézzük a tényeket. Ezért használják előszeretettel a marketing szakemberek az infografikákat a kampányaik során:

  • a marketingszakemberek 32%-a gondolja úgy, hogy a látványelemek a legfontosabb tartalomtípusok, amelyeket üzleti tevékenységük során hoznak létre,
  • 2019-ben a marketingtartalom 74%-a tartalmazott vizuális elemet,
  • az infografika akár 12%-kal is növelheti a webhely forgalmát,
  • az infografika a negyedik leggyakrabban használt tartalommarketing típus,
  • az infografikákat 30-szor nagyobb valószínűséggel olvassák el teljes egészében, mint a blogbejegyzéseket vagy a hírcikkeket,
  • a képeket tartalmazó internetes cikkeket 94%-kal többen nézik meg, mint azokat, amelyek nem tartalmaznak semmilyen vizuális szemléltető eszközt,
  • az infografikák és más, színes látványelemek akár 80%-kal is növelhetik az eladásokat,
  • az infografikákat jobban kedvelik és megosztják, mint bármely más típusú tartalmat a közösségi médiában,
  • nem mellesleg, a vizuális segédeszközökkel ellátott prezentációk 43%-kal meggyőzőbbek, mint a szimplán szövegből álló információhalmaz.

Az infografika típusai

Infografika minta

Az infografikák formátuma gyakorlatilag annyi, mint égen a csillag. Végeredményben a típus meghatározása miatt nem mindegy, hogy:

  • milyen céllal,
  • kiknek készülnek,
  • hol fognak megjelenni,
  • milyen típusú információt kell vizuálisan megjeleníteni.

Ezen felül nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy egy-egy infografika akár több típushoz is tartozhat egyszerre: amennyiben a helyzet úgy kívánja, akár szabadon ötvözhetők is egymással.

A leggyakoribb infografika típusok:

1. Idővonalas infografika (timeline)

Ez az egyik legegyszerűbb infografika, hiszen az időrendiséget hivatott bemutatni egy számegyenesen. Remek prezentációja lehet a vállalkozás történetének vagy akár a főbb mérföldköveknek.

2. Folyamatot bemutató infografika (process)

Ez egy konkrét folyamatot, például a bankkártyás megrendelés folyamatát bemutató vizuális szemléltető eszköz, az esetek többségében folyamatábrás megjelenítéssel.

3. Információs, adatokat bemutató infografika (statistical)

Ezen a szokásosnál kicsit több a szöveg a grafikák / képek mellett, de ez egészen addig nem baj, amíg a mutatvány nem hajaz egy blogcikkre. Mindenesetre remek lehetőség a legfontosabb vállalati / iparági statisztikák, esetleg más eredmények kiemelésére.

4. Lépésről lépésre infografika (step by step)

Ez a folyamatábránál valamennyivel több elemet felvonultató verzió, de tény, hogy nagyon hasonlítanak egymásra. Remek eszköze például egy bútor összeszerelésének vagy egy demo termék telepítésének, kipróbálásának szemléltetéséhez.

5. Tudást átadó / how to infografika (informational)

Ez az infografika elmesélhet egy történetet, de rávezethet arra is, hogyan kell valamit jól csinálni. Például hogyan készíts jó infografikát? Vagy mire figyeljen az olvasó, ha igénybe vesz egy szolgáltatást.

6. Összehasonlító infografika (comparison)

Ez a tipikus ellőtte-utána állapotot vagy valamilyen ellentétpárt bemutató infografika. Ilyen infografika lehet például a vállalkozás telephelye felújítás előtt és felújítás után. Esetleg a tartalommarketing sikeressége infografikával vagy nélküle.

7. Térképszerű infografika (geographic)

Az infografika ezen fajtája remekül tudja szemléltetni például az egyes trendeket földrajzi vonatkozásban, emellett természetesen konkrét földrajzi adatok megjelenítésére is használhatók. Előbbire jó példa lenne egy olyan infografika, ami a Budapest és a nagyobb vidéki városok 5G lefedettségét mutatja meg, utóbbira pedig az, hogy Budapestről hány óra repülő, illetve autóúttal érhetők el Európa fontosabb fővárosai.

8. Családfa-szerű, hierarchikus infografika (hierarchical)

A hierarchikus infografika az egyik legjobb módja a különböző összefüggések, esetleg szervezeti struktúrák vagy a folyamatok hierarchiájának ábrázolásához. Alá-fölé rendeltségi viszonyok a cégen belül, prioritást élvező marketingfolyamatok, vagy akár az 1929-es pénzügyi válság gazdasági, társadalmi és politikai következményei is jó példa erre. De bármilyen más, ok-okozati jellegű dolog ábrázolására is kiválóan alkalmas.

9. Lista alapú infografika (list)

Listaszerű felsorolások látványos megjelenítése. Ez is remek formája lehet a cég által elnyert díjak, projektek, pályázatok bemutatásához.

10. Önéletrajzszerű ábrázolás (resume)

Akár egy konkrét önéletrajz látványos megjelenítése is lehet, de termékre vagy szolgáltatásra vonatkoztatva is. Gyakorlatilag csak a képzeletünk szab határt.

Az infografika készítés előnyei

infografika készítés

Tekintve, hogy még a legfontosabb adatok és előnyök is elvesznek egy hosszúra nyújtott szövegkörnyezetben, nem véletlen, hogy az infografika a 4. legnépszerűbb tartalommarketing eszköz a marketing szakemberek eszköztárában és az olvasók, követők, látogatók körében egyaránt.

Mint minden, az infografika népszerűsége is az agy működésére vezethető vissza, hiszen ez egy olyan döntéstámogató vizuális szemléltető eszköz, ami egyszerre segíti agyunk elemző, analitikus részét és kelti fel a kreatívabb agytekervények figyelmét.

Az infografika úgy tudja átadni a száraz és első látásra unalmas tényeket, hogy azokra a grafikai elemek, diagramok, ábrák stb. segítségével hívja fel a figyelmet, egyszersmind a leglényegesebb információknak biztosítja az őket megillető reflektorfényt.

Az infografika előnyei tehát:

  • Vonzóbb megjelenés

Az infografikák jobban vonzzák a szemet, mint a szimpla szövegek, mivel általában olyan képeket, színeket és tartalmakat kombinálnak, amelyek természetesen vonják magukra a jól megérdemelt figyelmet.

  • Hatékonyabb figyelemfelkeltés / információátadás

Mivel az információ-, inger- és adatdömpingnek köszönhetően a legtöbb ember figyelmét egyre rövidebb ideig sikerül megragadni és lekötni, ezért az emberek hajlamosak az anyagok gyors, felületets „szkennelésére”, míg a szövegolvasás az esetek többségében elsikkad. Az infografikák segítségével viszont hosszabb ideig figyelhetünk és koncentrálhatunk a tartalomra.

  • Megosztható – könnyen válik virális tartalommá

Például egy blogon vagy webhelyen közzétett infografika tartalmazhat beágyazási kódot tartalmaz, ami a forgalomterelés szempontjából hasznos tulajdonság. Emellett egy érdekes, látványos és hasznos infografika nagyobb eséllyel válhat vírusossá, mint a szöveges üzenetek. Pontosan az eye-candy tulajdonsága miatt.

Egy jól megtervezett és esztétikus infografika segít a SEO erősítésében. Az infografikák a webhelyedre – vagy az adott online célhelyszínre – terelgetik az embereket, mivel nagyobb valószínűséggel „megosztanak” és „kattintnak” rá. Ezen kívül az infografika segíthet a Google „Page Rank” algoritmusának kiaknázásában, ami rendkívül fontos a keresőoptimalizálás szempontjából. Főleg akkor lesz hatékony a SERP-et tekintve, ha az elkészült infografikát a webhelyre vagy a blogra a megfelelő meta adatokkal és kulcsszavakkal kitöltve szerkesztjük be, ami még tovább növeli a tartalom értékességi faktorát a Google szigorú szempontjai szerint. Az sem utolsó keresőoptimalizálási szempont, hogy az infografika közösségi médiás megosztásainak köszönhetően is növekszik a weboldal forgalma.

  • Szórakoztat és növeli a követők/ügyfelek elköteleződését

Az infografika olyan szórakoztató és lebilincselő online tartalommarketing eszköz, amely egyedi kapcsolatot hozhat létre akár a webhelyed, akár annak a közösségi oldalnak a látogatóival, vagy a hírlevél-lista feliratkozóival, ahol az olvasó infografikával találkozott.

  • Kapcsolatokat épít

A vizualizáció miatt az infografikák bemutatásának és népszerűsítésének folyamata több követőt/olvasót vonz. Így hatékonyabb eszköz a kapcsolatok kialakítására nemcsak a leendő ügyfelekkel és követőkkel, hanem akár a legkülönfélébb befolyásos influencerekkel, médiával és más szervezetekkel.

  • Növeli a hitelességet / szakmai státuszt épít

A releváns és hasznos infografikák közzététele nemcsak edukálja a közönséget, hanem mélyebb betekintést nyújthat a vállalkozás filozófiájába, szolgáltatásába, a szervezeti felépítésbe vagy akár az iparágba. Az infografika a szakmai relevancia egyik fellegvára, ami azon kívül, hogy fontos iparági szereplőként pozícionál, az ügyfelek szemében is hitelessé teszi a céget/márkát.

  • Népszerűsíti a márkát, növeli a márkaismertséget

Az infografikák és más tartalmak mikrointerakciókat hoznak létre a közönséggel, elősegítve a márkával kapcsolatos pozitív tapasztalatok megszerzését. Az infografikák felhasználhatók egy márka megerősítésére, egyszerűen azért, mert vonzzák a tekintetet. Ha az infografikát összehangolt színekkel, formákkal, képekkel és üzenetekkel tervezel meg, ráadásul az arculati színekkel és elemekkel, akkor az infografika a márkaismertség és a márkatudatosság növelésének hatékony eszköze lesz.

Mikor használd az infografikát?

marketing infografika

Természetesen megvan a maga ideje és helye az infografika készítés folyamatának. Alapvetően akkor érdemes infografikát készítened, ha:

  • egyszerűen és átláthatóan szeretnél összehasonlítani valamit, vagy rámutatnál a látványos összefüggésekre,
  • egyszerűsítenéd az összetett, nehezen követhető és átlátható témákat, mert esetleg attól tartasz, hogy a terjedelmes magyarázó szöveget nem olvasnák el végig,
  • látványosan szeretnéd illusztrálni a fontos adatokat, esetleg szeretnél néhányat külön kiemelni a kontextusból, hogy megragadjon az olvasóban,
  • a figyelemfelhívás a célod, akár egy konkrét témára például vitaindításként, de a figyelem márkára irányításának eszköze is lehet.

A legjobb infografika készítő eszközök

Szerencsére ma már az infografika készítő eszközök terén is a bőség zavarával küzdünk. Gyakorlatilag alig találni olyan online tool-t, aminek ne lenne egy gyors regisztrációt követően azonnal használható ingyenes verziója, de a fizetős csomagok többsége sem feltétlenül fogja a padlóra küldeni a vállalkozásodat. Lássuk hát a legjobbakat.

Piktochart

Használatához mindössze egy gyors regisztrációra van szükség, utána máris elmélyedhetünk a program lehetőségeiben és felhasználóbarát kialakításában. Drag-and-drop módszerrel is húzhatunk be képeket, ikonokat és illusztrációkat, de a szövegírással sem lesz probléma. Dolgozhatunk üres vászonnal, de ha bizonytalanabbak vagyunk, akár szerkeszthető-módosítható sablonokkal is.

Piktochart

Easel.ly

Szintén csak egy gyors regisztrációra van szükség a használatához, utána pedig szinte rögtön elénk tárul az ingyenes sablonok Kánaánja. Többféle csomag közül választhatunk, az ingyenes verzión kívül még diák, nonprofit/oktató és céges csomag is igénybe vehető. Funkcionalitásban nem ismer tréfát.

Easel.ly

Infogram

Az előbb említettek hasonlóan jó és sokszínű oldal, legnagyobb különlegessége talán abban rejlik, hogy a földrajzi / térképes megjelenítés terén is rendkívül nagy a választék.

Infogram

Venngage

Használatához szintén csak egy gyors regisztrációra, illetve néhány kérdés – például milyen iparágat képviselsz – megválaszolására van szükség. A felület könnyen használható, nem tekinthető bonyolultnak, ráadásul az elkészült műveket akár PNG és JPG formában is le tudjuk tölteni. A többi infografika készítő nagy részénél vagy-vagy a lehetőség.

Visme

A Visme kétségkívül az egyik legjobb infografika készítő program, hiszen látványos, interaktív és animációk készítésére van lehetőség, amiket különböző speciális effektekkel is feldobhatunk. Ami pedig külön non plus ultra, hogy még jelszóval is védhetők például a bizalmas adatokat felvonultató infografikák, amik mondjuk nem a nagy nyilvánosságnak szólnak, hanem egy vezetői prezentáció kellékei.

Ne feledd: egy kép – vagyis infografika – többet mond ezer szónál. Élj hát a lehetőséggel és használd a keresőoptimalizálás kimaxolására, valamint az ügyfelek elköteleződésének növelésére az infografikát az online marketing stratégiádban.


HubSpot.com; Clint Fontanella: 25 Stats That Make the Case for Infographics in Your Marketing - https://blog.hubspot.com/marketing/infographic-stats

  • Szerző: Kovács Noémi

    kreativkontroll.hu

    Magyarország egyik vezető tartalomfejlesztő és tartalommarketing ügynöksége, a Kreatív Kontroll senior copywritere. Otthonosan mozog a tartalommarketingben és minden olyan szövegben, ami ehhez a területhez kapcsolható. Számtalan blog, szakmai cikk, hírlevél-sorozat, weboldal szöveg és közösségi média poszt került ki a klaviatúrájából, amit később hazai közép- és nagyvállalatok hasznosítottak. Portfóliója legalább olyan változatos, mint a Kreatív Kontroll szolgáltatási palettája.

Hozzászólások (0)
A WhitePress szerkesztõi fenntartják a jogot, hogy más emberek számára sértõ megjegyzéseket töröljenek, amelyek vulgáris szavakat tartalmaznak, vagy nem kapcsolódnak a tárgyához.
A whitepress.com weboldalt és annak valamennyi aloldalát (a továbbiakban: Weboldal) használó személyek személyes adatainak kezelője az Európai Parlament és a Tanács 2016. április 27-i (EU) 2016/679 rendelete értelmében a személyes adatok feldolgozásával és az ilyen adatok szabad áramlásával, valamint a 95/46/EK irányelv (a továbbiakban: GDPR) hatályon kívül helyezése tekintetében közösen „WhitePress Kft, amelynek székhelye 2161 Csomád, Verebeshegy utca 11 és bekerült a Bielsko-Biała Kerületi Bíróság által vezetett Nemzeti Bírósági Nyilvántartás vállalkozói nyilvántartásába, az Országos Bírósági Nyilvántartás 8. Kereskedelmi Osztálya KRS-számon: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 és egyéb cégek a WhitePress Csoporttól (a továbbiakban együttesen: Adminisztrátor) .

A hírlevélre való feliratkozással Ön hozzájárul ahhoz, hogy a WhitePress Kft. által kínált szolgáltatások és áruk közvetlen marketingjével kapcsolatos kereskedelmi információk elektronikus kommunikációs eszközökön, különösen e-mailen keresztül küldjenek. és megbízható üzleti partnerei, akik érdeklődnek saját termékeik vagy szolgáltatásaik értékesítésében. Személyes adatai kezelésének jogalapja az Ön hozzájárulása (GDPR 6. cikk (1) bekezdés a) pont).

Önnek jogában áll bármikor visszavonni a személyes adatainak marketing célú kezeléséhez adott hozzájárulását. Az Ön személyes adatainak WhitePress Kft általi kezeléséről és kezelésének alapjáról, ideértve az Ön jogait is, az Adatvédelmi szabályzatunkban talál további információt.
Olvass tovább
  • Még senki sem írt megjegyzést ehhez a cikkhez.
A whitepress.com weboldalt és annak valamennyi aloldalát (a továbbiakban: Weboldal) használó személyek személyes adatainak kezelője az Európai Parlament és a Tanács 2016. április 27-i (EU) 2016/679 rendelete értelmében a személyes adatok feldolgozásával és az ilyen adatok szabad áramlásával, valamint a 95/46/EK irányelv (a továbbiakban: GDPR) hatályon kívül helyezése tekintetében közösen „WhitePress Kft, amelynek székhelye 2161 Csomád, Verebeshegy utca 11 és bekerült a Bielsko-Biała Kerületi Bíróság által vezetett Nemzeti Bírósági Nyilvántartás vállalkozói nyilvántartásába, az Országos Bírósági Nyilvántartás 8. Kereskedelmi Osztálya KRS-számon: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 és egyéb cégek a WhitePress Csoporttól (a továbbiakban együttesen: Adminisztrátor) .

A hírlevélre való feliratkozással Ön hozzájárul ahhoz, hogy a WhitePress Kft. által kínált szolgáltatások és áruk közvetlen marketingjével kapcsolatos kereskedelmi információk elektronikus kommunikációs eszközökön, különösen e-mailen keresztül küldjenek. és megbízható üzleti partnerei, akik érdeklődnek saját termékeik vagy szolgáltatásaik értékesítésében. Személyes adatai kezelésének jogalapja az Ön hozzájárulása (GDPR 6. cikk (1) bekezdés a) pont). Az űrlap elküldésével Ön kijelenti, hogy elolvasta az Adatvédelmi szabályzatot.

Önnek jogában áll bármikor visszavonni a személyes adatainak marketing célú kezeléséhez adott hozzájárulását. Az Ön személyes adatainak WhitePress Kft általi kezeléséről és kezelésének alapjáról, ideértve az Ön jogait is, az Adatvédelmi szabályzatunkban talál további információt.
Olvasd el az egészet
Kiemelt cikkek