Google Analytics kezdőknek

A weboldaladra érkező forgalom elemzése nélkül nem tudod maradéktalanul kihasználni a SEO-t. Nem tudod a tevékenységed hatásosságát megbecsülni, ha nem elemzed ki az adatokat. A Google Analytics egy ingyenes eszköz, amellyel a beérkező forgalmat különböző szempontok szerint tudod vizsgálni. Az ingyenessége ellenére nagyon komplex. Olvass tovább, ha szeretnéd megtanulni a használatát!
Publikálj cikkeket velünk!
Regisztrálj ingyen

Mi a Google Analytics és hogyan működik?

Google Analytics egy statisztikai rendszer, mely adatokat gyűjt a honlapod látogatóiról. Egy speciális JavaScript kód honlapodra való beágyazásával tudod aktiválni. Információkat gyűjt a felhasználóról, aki meglátogatja a honlapodat, majd elküldi a Google Analytics-nek. Ezeknek az összegyűjtött adatoknak az összefoglalását láthatod többféle jelentésben, melyeket automatikusan hoz létre a rendszer, vagy te is összeállíthatod, hogy mire vagy kíváncsi. A Google Analytics által gyűjtött adatok között olyan információkat találhatsz a felhasználókról, mint például:

  • hogyan jutnak el a honlapodra (keresőn vagy egy másik oldalról odamutató linken keresztül, közvetlenül a webcím begépelésével),
  • mi a tartózkodási helyük (ország, város),
  • milyen szoftvert használnak (operációs rendszer, böngésző, eszköz típusa),
  • mit csinálnak a website-on (mennyi ideig olvasnak egy bizonyos oldalt, milyen további oldalakat néznek meg).

Az összes fent említett adat megfelelően értelmezve sokat segíthet neked abban, hogy javítsd a honlapodat és jobban közelítsd a vásárlók igényeihez.

Így kezdj el adatokat gyűjteni a Google Analytics-szel!

A honlapod Google Analytics-szel való összekötése hasonlóan működik, mint a Google Search Console esetében. Kell hozzá egy Google fiók (nem feltétlenül Gmail). Ha ez megvan, akkor össze tudod kapcsolni az Analytics-szel. Egyszerűen hozzá kell adnod minden oldalhoz egy mérőkódot a domainhez, amit elemezni szeretnél. Hogy egy új site-ot adhass hozzá a Google Analytics-hez, be kell lépned: administrative panel. Utána válaszd az “Adminisztrálást”, majd az “Új fiók” opciót. Ha kitaláltad a fiók nevét és beírtad a domain nevet, kapsz egy kódot, amit minden aloldalhoz hozzá kell adnod. A kód beillesztésére megkérheted a webmesteredet vagy fejlesztődet is.

A “Valós idő” opció élőben frissített információkat mutat arról, hogy mit csinálnak éppen a látogatók az oldaladon. Az “általános” szekció a következőket mutatja:

  • Hány ember van éppen a honlapodon?
  • Hogyan jutottak oda?
  • Hol vannak éppen?
  • Számítógépről vagy telefonról nézik?
  • Milyen oldalakat látogatnak meg?

Az "Élő" adat sokféle helyzetben nagyon hasznos lehet, például amikor a tartalmadat egy nagyobb médium idézi és szeretnéd elemezni az ennek nyomán bejövő forgalmat.

"Élő" statisztikák a whitepress.hu domain-en 

Közönség - ki látogatja meg a honlapodat?

A Közönség szekció azokról a felhasználókról gyűjt adatokat, akik meglátogatták a honlapodat. Ha átböngészed a kapott információkat, ezeket láthatod:

  • mely országokból érkeztek a honlapra (“Demográfiai adatok - Földrajzi adatok”).
  • hány felhasználó jött először, hány visszatérő (“Viselkedés - Új/Visszatérő”).
  • milyen operációs rendszert és böngészőt használnak (“Technológia - Böngésző és operációs rendszer").

Az itt gyűjtött információknak köszönhetően a honlapod tartalmát úgy targetálhatod, hogy bizonyos usereket érj el, mint például:

  • Ha látod, hogy nagyobb számú látogató érkezik a site-ra egy adott országból, érdemes lehet az ő nyelvükön is megjeleníteni a tartalmakat
  • A browserinformációk a tesztelésben segíthetnek, így tudhatod, hogy melyik böngészőn a legfontosabb, hogy jól jelenjen meg a honlapod.
  • A mobilról érkező felhasználók számának nagyobb ugrása pedig arra kell, hogy ösztönözzön, hogy jobban figyelj a honlapod mobilverziójára.

A látogatóid földrajzi elhelyezkedését mutató statisztikák

Az új és a visszatérő látogatókat összehasonlító grafikonok 

Felhasználók megoszlása az általuk használt eszközök szerint

Ügyfélszerzés - hogyan érd el, hogy látogatói legyenek a honlapodnak

A következő fontos információ, hogy milyen úton érkeznek a honlapodra a felhasználók. Itt van néhány alapvető útvonal:

  • Közvetlen (Direct) - közvetlen látogatások a honlapodra, ami azt jelenti, hogy a felhasználók begépelték a URL-t a böngészőbe, vagy könyvjelzőn keresztül érkeztek.
  • Nem fizetett keresés (Organic Search) - a keresési lista ingyenes találataiból érkező kattintások.
  • Hivatkozások - Nem közösségi hálózatokhoz tartozó webhelyekről érkező forgalom (Referral) - minden olyan eset, amikor egy felhasználó a website-odra mutató linkre kattintott és úgy érkezett hozzád.
  • Közösségi (Social) - közösségimédia platformokról érkező látogatások: Facebook, Twitter, Instagram etc.
  • Fizetett keresés (Paid search) - olyan látogatások, melyek fizetett Google vagy egyéb hirdetésekből érkeztek.

További források

Ezeken túl minden csatorna más forrást mutat:

Organikus keresés:

  • Google
  • Bing
  • Yahoo

Közösségi (Social)

  • Facebook
  • Twitter

További csatornák forrásai

Az “Ügyfélszerzés” menüpont adataiból sok konkrétumot megtudhatsz, például:

  • Hány látogatás érkezik hozzád az egyes forrásokból (“Csatornák” menüpont).
  • Mik a honlapodra érkező forgalom forrásai (“Minden forgalom” menüpont).
  • Milyen honlapokról érkeznek a látogatók a leggyakrabban (“Hivatkozás” menüpont).

A honlapod keresőlistákban való szereplésével kapcsolatban az “Ügyfélszerzés” szekcióból tudhatod meg a legtöbbet.

A forgalomnak mely része érkezik a Google-ből?

Az a legjobb, ha többféle forgalomterelési csatornát használsz a látogatók bevonzására, nem csak a Google-t. Hogy miért? A Google algoritmusának változásai negatívan befolyásolhatják a keresőlistában elért pozíciódat, de ha máshonnan is érkeznek kattintások, akkor ennek nem olyan drámai a hatása. Minden releváns információt megnézhetsz ezzel kapcsolatban a “Minden forgalom” menüpontban.

A Google-ből érkező forgalom aránya százalékban

Történtek már nagy változások a Google-ből érkező forgalmadban?

A Google-ből érkező forgalom hirtelen esése a kereső által adott büntetésből is következhet. A másik gyakori ok a hibák növekvő száma vagy szervergondok. Bármi is legyen a csökkenés mögött, amilyen gyorsan csak lehet, cselekedned kell. A Google-ből érkező forgalmat leginkább éves szinten lehet jól összehasonlítani. Ezt a “Minden forgalom” menüponton belül tudod úgy megtenni hogy rákattintasz a “google/organic” almenüpontra.

A Google-ből érkező forgalom látható esését büntetés okozta. 

 

Mely oldalakat látogatják gyakran a keresőkből érkezők?

A látogatószám hasznos információ, de nem ad különösebben hozzá az összképhez. Az viszont már érdekes, hogy hol lépnek be, miután átkattintottak a keresőből. Érdemes ezt megnézni és az alapján kikövetkeztetni, hogy milyen információk érdeklik őket leginkább, és hogy mely menüpontok vannak megfelelően optimalizálva. A legnépszerűbb kereséseket a “Minden forgalom” menüponton belül a “Csatornákra”, majd a “google/organic-re”, végül a “Céloldalra” kattintva tudod megnézni.
 

Milyen linkeknek kellene a honlapodra mutatnia?

Ahogyan korábban említettem, nem szabad, hogy csak a Google keresőlistája legyen az egyetlen forgalomforrásod. Más honlapokkal való együttműködés, internetes fórumokról érkező linkek egyaránt jó módjai annak, hogy növeljék az elérésedet és növeljék a honlapod forgalmát. Szeretnéd megnézni, milyen források vezették a látogatókat hozzád? Csak kattints a “Hivatkozások” szekcióra.

Honlapok, ahonnan a látogatóid érkeztek

Viselkedés, avagy mit csinálnak a felhasználók a honlapodon?

A felhasználók viselkedésére vonatkozó információk nagyon jó tippeket adhatnak - láthatod, hogy mennyi ideig maradnak a site-odon, milyen oldalakat néztek meg és melyek nem népszerűek.

Melyik aloldalak a legvonzóbbak?

A honlapon eltöltött idő és a kilépések százaléka megmutatják, hogy mennyire vonzó a weboldalad a felhasználók számára. A visszafordulási arány azt jelzi, hogy hány felhasználó hagyta el a honlapot, miután megnézett egy aloldalt. Ezt a “Webhelytartalom" - “Minden oldal” menüpontban tudod megtekinteni.


A bevonódást jelző adatok: látogatások száma, a honlapon eltöltött átlagos idő, a visszafordulási arány

Hogyan változik a visszafordulási arány?

A visszafordulási arány azt mutatja, hogy a látogatók hány százaléka hagyta el a honlapodat, miután megnézett egy aloldalt. A magas visszafordulási arány nem mindig azt jelenti, hogy nem elég jó az oldalad. Néha azt mutatja, hogy a felhasználók minden fontos információt megkaptak már az első oldalon, amivel találkoztak. Érdemes megnézni, hogy ez a ráta hogyan változik attól függően, hogy mit alakítgatsz az oldalon (például más grafikát tettél fel). A magas visszafordulási arány azt is jelezheti, hogy a felhasználóknak az új változat nem annyira tetszik és ezért többen elhagyják az oldaladat. A visszafordulási arányt a “Webhelytartalom”, “Minden oldal” menüpontban nézheted meg, ott a táblázatban láthatod ezeket az adatokat is.

A visszafordulási arányt mutató adatok

A visszafordulási arányban történt változások egy honlap felépítésének megváltoztatását követően

 

Szerző: Karol Soja

 

Hozzászólások (0)
A WhitePress szerkesztõi fenntartják a jogot, hogy más emberek számára sértõ megjegyzéseket töröljenek, amelyek vulgáris szavakat tartalmaznak, vagy nem kapcsolódnak a tárgyához.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Olvass tovább
  • Még senki sem írt megjegyzést ehhez a cikkhez.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Czytaj całość
Kiemelt cikkek