A COVID hatása a tartalommarketingre iparágak szerint - büdzsé elemzés

A pandémia kitörése a gazdaság összeesését és a marketing-, valamint hirdetési költségek csökkenését eredményezte világszerte. A hatását minden iparág cégei érzékelik. Hogyan használták a tartalommarketinget a krízis elleni harcban és hogyan allokálták a cégek a marketingköltéseiket? Mely iparágak növelték, és melyek csökkentették a tartalommarketing büdzséiket? Mindezt bemutatjuk alábbi elemzésünkben, mely a WhitePress platform valós adatain alapszik.
Publikálj cikkeket velünk!
Regisztrálj ingyen

Kezdjük azzal, hogy megnézzük az IAB Europe 2020 áprilisi adatait. Egy egész Európát érintő, 183 iparági szakértők körében végzett kutatás eredményei szerint, mely a COVID-nak a digitális hirdetésekre és a marketing szakmára kifejtett hatását vizsgálta, a következő szegmensekben nőtt a költés: egészség, FMCG, szórakoztatás, kereskedelem, számítógépek és elektronika. Más iparágakban pedig tervezik, hogy növelni fogják a 2020-as év harmadik negyedévében a hirdetési büdzsét.

Forrás: https://iabeurope.eu/knowledge-hub/iab-europe-poll-results-the-impact-of-covid-19-on-our-industry/

Az elektronikus szórakoztatóiparba több és nagyobb büdzsé áramlott

Nézzük meg a tartalommarketing publikációk számának alakulását iparáganként a február és május összehasonlításával. Ebben a kontextusban a Whitepress platform információit használjuk, mely egy 6 éve, 50 iparágat felfogó közvetítő csatorna a publikálók és a hirdetők között. Vizsgálatunk a 2020 márciusi és februári publikációinak számain alapszik, ami több mint 10 ezer cikket jelent. Nézzük meg először, hogy melyek voltak azok az iparágak, melyek növelték a megjelenített publikációk számát és keressük meg a választ a kérdésre, hogy miért is történt ez így?

A videójátékok területén volt a legnagyobb a növekedés az összes iparág közül. Májusban már 28%-os volt ez az arány. A Nielsenhez tartozó SuperDateResearch, a világ vezető játékpiaci információszolgáltatójának  jelentése alapján a költések rekordmagasak voltak áprilisban, elérték a 10,5 milliárd dollárt - és még nincs vége a felívelésnek.

A karantén és az iskolák, óvodák bezárása felerősítették a videójátékokhoz kötődő szokásokat. Míg a gyerekek és szüleik otthon maradtak, gyakran döntöttek úgy, hogy ezzel töltik a szabadidejüket. Mivel nem tudtunk egymással személyesen találkozni, legalább az interneten keresztül próbáltunk meg egymással kapcsolatba lépni, illetve a családtagjainkkal ütöttük el úgy az időt, hogy egy képernyő elé ültünk együtt. A videójátékok készítői érzékelték ezt az igényt és megnövelték a tartalommarketingre szánt költéseiket.

Egy másik iparág, melyben nagy volt a növekedés, a főzés volt - 14%-os növekedés a pandémiát megelőző periódushoz képest. Az éttermek bezárása, a szabad mozgás korlátozása miatt sokkal több idő állt az emberek rendelkezésére és ezért megnövekedett az internethasználat és valószínűleg a felhasználók elkezdték saját maguk készíteni az ételeket az interneten keringő receptek, illetve a Youtube-on talált videók alapján.

A főzés után a zene következik a sorban, 12%-os növekedéssel a májust és a februárt összehasonlítva. A fesztiválok és koncertek lemondása növelte az olyan streaming platformok felhasználói bázisát, mint amilyen a Spotify vagy a Tidal. A lifestyle publikációk száma is növekedett a járvány kitörését megelőző időszakhoz képest, 3%-kal.

A szex és erotika tartalmak aránya 2%-ban nőtt, ami azt mutatja, hogy az internethasználók, akik otthon maradtak, nem csak a zenében és az étkezésben keresték a szórakozást. A szexbolt tulajdonosok reagáltak erre és aktivitásaikat az internet felé irányították, növelve a webshopjaik eladásait.

Logisztika, marketing és személyes fejlődés - itt is növekedtek a költések

A logisztikai iparág 24%-os növekedést könyvelhetett el a cikkek számában a vírust megelőző időszakhoz képest, a májusi adatok alapján. Az internetes vásárlások növekvő népszerűsége új kihívások elé állította a szektort - ez pedig a rendelt áruk lehető leggyorsabb és legbiztonságosabb szállítása volt, folyamatosan növekvő kereslet mellett.

Nagyon könnyű példákat találni. A piac hatékonyan reagált erre - teljesen új szolgáltatásokat fejlesztettek, mint amilyen az aznapi kiszállítás, amit például a Decathlon kontrolláltan, jól szabályozottan vezetett be. Az InPost, mely egy ismert lengyel vállalat, bevezette a hétvégi csomag intézményét, aminek köszönhetően a rendelt termékek további költségek nélkül szombaton és vasárnap is átvehetők. A lengyel elektronikai gazdasági kamara jelentése szerint a válaszadók 38%-a rendelt online a karantén időszakában.

A nemzetközi piacokon még optimistább a kép. Az Alibaba vezérigazgatója, Daniel Zhang szerint a világjárvány volt a “fekete hattyú”, azaz olyan ritka, előre nem látható jelenség, melynek hatása nagy horderejű. A karantén alatt a kínai kereskedő 38%-os növekedési dinamikát regisztrált az egy évvel azelőtti bázishónaphoz képest. Az Amazon, az UberEats és a DoorDash is jelentős keresleti növekedést észlelt, amit annak köszönhettek, hogy közvetlenül a vásárlóhoz tudják eljuttatni a termékeiket és szolgáltatásaikat. Világszerte új szállítási módszereket vezetnek be, melyek közül a legújítóbbak az önvezető járművekkel, illetve az érintésmentesen történő szállítások, például drónokon keresztül.

A marketing és a hirdetés is növekvő publikációszámot mutatott. 12%-kal több cikk jelent meg májusban, mint februárban. A reklámügynökségek és a marketing részlegek gyorsan reagáltak a változásokra és új tartalommarketing stratégiákat alakítottak ki. Ez az iparág könnyedén átcsatornázta valamennyi aktivitását az online térbe, hiszen már korábban is az interneten zajlott a legtöbb tevékenységük. Mindezeken felül sok olyan szakértő dolgozik ezen a területen, akiknek van tapasztalatuk a most nagyon keresett valós idejű marketingben.

A pszichológia és a személyes fejlődés területén is nőtt a cikkek száma 4%-kal, a februári és a májusi hónapokat összevetve. Mivel több időt töltöttek az emberek otthon, jobban elkezdtek odafigyelni saját magukra és a bennük rejlő potenciálra, és elkezdtek a személyes fejlődéssel kapcsolatban információkat keresni az interneten. A munkahelyek elveszítésének kockázata miatt sok internethasználó kereste a kompetenciafejlesztés, illetve új készségek megtanulásának módjait. A cégek érzékelték ezt az érdeklődést és az e-learning iránti megnövekedett igényt, ezért több tartalmat jelentettek meg ezekben a témákban.

Új technológiák, kultúra, művészet, egészség és orvostudomány - ezeken a területeken csökkent a tartalommarketing költés mértéke

Az IT és az újtechnológiák témájában 3%-os csökkenés állt be a februári és a májusi adatok összevetése alapján. A Covid miatt az eszközgyártók (számítógép, tabletek, okostelefonok) csökkentették az online aktivitásukat. Minden gazdasági krízis idején az eszközvásárlások csökkenése figyelhető meg. Ez a legegyszerűbb módja sok cégnek arra, hogy gyorsan megtakarítsanak és biztosítsák a bevételtermelő képességük fennmaradását. Az iparág a szoftverfejlesztésben és az új technológiáknak a megváltozott körülményekhez való igazításában (több költés a felhőre és az infrastruktúrára) talált új lehetőségekre. Felmerül azonban a kérdés, hogy mindezt hatékonyan fel tudják használni? Erre az év harmadik negyedévéig nem fogjuk tudni a választ.

A kultúra és művészet még nagyobb csökkenést könyvelhetett el - a publikációk számra 7%-kal csökkent februárhoz képest. A kulturális intézmények vezetői - miután bezártak a mozik, színházak, kiállítóterek - nem tudták átvinni tevékenységüket az online környezetbe. A terület talán növekedni fog a járványt követően, de át kell esnie a digitalizáció folyamatán.

Az egészség és az orvostudomány 9%-kal csökkent. A bezárt egészségügyi intézmények és a kijárási korlátozások jelentős mértékben csökkentették a tartalommarketing aktivitásokat és sok lemondást eredményeztek. Kevés cég kezdte a tevékenységét áttenni az internetre.

Esküvők, események, oktatás és turizmus - a legnagyobb veszteségek és a legkisebb költések

A Covid miatt az esküvők és események, oktatás és a turizmus veszítettek a legtöbbet. Nézzük meg ezt a három iparágat, mert mindhárom esetben teljesen más okokból csökkentek a hirdetési büdzsék és más esélyeik vannak a kilábalásra.

Az esküvők és események témájában született cikkek száma 17%-ban csökkent februárhoz képest. A csökkenés várható volt - a nagyobb gyülekezések betiltásával az emberek minden eseményt lemondtak. Mivel azt sem lehetett tudni, hogy mikor lesz vége a tiltásoknak, a marketing aktivitások tervezése lehetetlenné vált.

Az oktatás témájú publikációk számra 20%-ban csökkent májusban februárhoz képest. Ezen iparág számára a fő problémát a következők jelentették: sávszélesség, kétirányú kommunikáció, egyes tanárok esetében a digitális kompetenciák hiánya és a társadalom egy részét érintő szélessávú internetkapcsolat hiánya. Ez megmutatja azokat a szignifikáns hiányosságokat, melyekre figyelni kell még a nyári szünetben is, hogy ez a negatív jelenség ne ismétlődjön meg szeptemberben. Lengyelországban ez a két iparág nem rendelkezik nagy büdzsével és a források hirtelen jelentkezett hiánya általában minden hirdetési költés leállítását eredményezi.

Más jelenségeket figyelhettünk meg a turizmusban, melynek képviselői az utazási irodák, szállodák, az MCE szektor (találkozók, konferenciák, kiállítások) - ez az ágazat még súlyosabb csökkenésről számolt be - a járvány előtti időszakhoz képest a publikációk száma 21%-kal alacsonyabb volt. A GTBA (Global Business Travel Association) 820 milliárd dollárra teszi a veszteségek mértékét világviszonylatban. Ez a 2020-ra tervezett üzleti utakra szánt költések 54%-át jelenti. Az iparág a közösségi médiában próbálja védeni magát olyan aktivitásokkal, mint például a #SaveTourism hashtag használata, vagy hogy az utazási időpontok változtatását kérik az emberektől az utazások teljes lemondása helyett.  A helyzet azonban Lengyelországban és a világon is nagyon rossz továbbra is, és a szektorban folytatódik a csökkenés. A Turisztikai Világszervezet becslése szerint a Covid miatt az utazók száma 80%-kal fog csökkenni. Valószínűleg semmi pozitív nem fog történni ezen a téren 2021-ig.

Európai trendek - az online hirdetési költések még pozitívban vannak

Az AdEx Benchmark 28 európai országban végzett kutatása szerint az online marketing aktivitások évről évre növekednek az európai hirdetési szcénában.

2020-ban az online hirdetési piac 12.3%-os növekedést tapasztalt meg Európában, és 64.8 milliárd eurót tett ki. 2019-ben kétszámjegyű növekedés volt látható 21 országban egyéves viszonylatban az online marketingköltések terén. Ez a trend egyre erősebb Lengyelországban, amit az IAB Polska/PwC AdEx kutatásai is alátámasztanak. 2019-ben az online hirdetések piaca 5 milliárd zloty volumenű volt. Ez 500 milliós növekedést jelent az azt megelőző évhez képest.

Szakértők szerint az online hirdetési piac nem csupán elszenvedője lesz a Covid-19 világjárványnak, hanem a krízis leküzdésének kulcsszereplője is.

Nemzetközi trendek - mely iparágak fognak növekedni?

A Bond Capital alapítója, Mary Meeker által készített Internet Trends jelentés, ami a technológiai ipar szent grálja, ebben az évben a korona vírusnak van szentelve, és annak az üzletre, vásárlói magatartásra és technológiákra kifejtett szerepére fókuszál. A neves elemző legfontosabb konklúziója, hogy azok a cégek, amelyek már azelőtt is láthatók voltak online, sokkal jobban tudják kezelni a jelenlegi helyzetet - megerősítik a pozícióikat és növelik a marketing költéseiket. Meeker előrejelzése szerint a technológia, a kereskedelem, az egészség, az egészségügy és a logisztika lesznek azok a területek, melyek sikeresen jönnek majd ki a krízisből. A platformok, melyek az élelmiszer és étel témában működnek, mint például az Instacart vagy a DoorDash, tovább növekednek. Okkal nevezték el 2020-at a lekérhető szolgáltatások és az ajtótól-ajtóig szállítás évének - a cégek jóval a járvány után is előnyt fognak kovácsolni ezekből a megoldásokból.

A tartalommarketing publikációk tekintetében a korona vírus járvány kihívást jelent az internetre posztolt tartalom meghatározása és validálása tekintetében. A krízis ellenére a különböző szektorok nem adták fel, minden egyes felhasználóért harcolnak, és dolgoznak a márkák pozicionálásáért, valamint ismertségük megteremtéséért. Érdemes megjegyezni, hogy a vásárlókért vívott harcban a szórakoztatás és a szállítmányozás vezet, míg az oktatás és a turizmus kevésbé szerepel jól.

Az európai adatok alapján az IAB úgy becsüli, hogy az egészség témában fog nőni leginkább a költés a Covid időszakában. A WhitePress adatai azonban ezt nem támasztják alá - a szegmens 9% csökkenést szenvedett el a publikációk számában. A szórakoztatás terén azonban már van egyezés - az IAB szerint ebben a szegmensben 35%-kal többet fognak költeni a hirdetésre a járvány alatt. Természetesen a videójátékokról szóló cikkek számában volt a legnagyobb a növekedés - 28% - februárhoz képest. A történelem arra tanított minket, hogy minden krízis új vezetőket teremt és eltűnteti azokat, akik a legkevésbé tudnak alkalmazkodni az új helyzethez. Ez most sem lesz másként. Azoknak van a legnagyobb esélye arra, hogy a koronavírus utáni társadalom új vezetői közé kerülhessenek, akik hatékonyan adaptálódnak a változásokhoz.

Szerző:
Monika Karolczyk
 
Hozzászólások (0)
A WhitePress szerkesztõi fenntartják a jogot, hogy más emberek számára sértõ megjegyzéseket töröljenek, amelyek vulgáris szavakat tartalmaznak, vagy nem kapcsolódnak a tárgyához.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Olvass tovább
  • Még senki sem írt megjegyzést ehhez a cikkhez.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Czytaj całość
Kiemelt cikkek