Mi az a kanonikus címke? Mire használják a a SEO-ban?

kanonikus-cimke
A Rel=canonical egy iránytű a Google botjai számára. Arra való, hogy a figyelmüket olyan URL-ekre irányítsd, melyek a legfontosabbak és egyben arra is, hogy elkerüld a tartalom duplikációt és a kulcsszó kannibalizációt. A belső duplikációk és az értékes aloldalak elemzése a sikeres keresőoptimalizáció és a magas pozíciók elérésének egyik kulcseleme. Hogyan használd ezt a parancsot anélkül, hogy túlzásba esnél?
Publikálj cikkeket a WhitePress-szel
Regisztrálj ingyen

A kanonikus linkek a Google botok figyelmét azokra a URL-ekre irányítják, melyek a legfontosabbak és így elkerülhető a tartalom duplikáció, valamint a kulcsszavak kannibalizációja. Ezáltal besorolást is végezhetünk a fontosabb vagy kevésbé fontos aloldalak között. Nézd meg, mik a kanonikus linkek használatának előnyei.

A kanonikus link egy meta tag, amit a honlap <head> szekciójába kell beírni. Lehetővé teszi az aloldalak fontossági besorolását, például egy webshopban. Azzal, hogy meghatározod, hogy melyik az eredeti vagy az értékesebb oldal, megelőzöd a Google botjainak esetleges negatív értékelését. Bebiztosíthatod magad az ellen, hogy a tartalmadat ne értelmezzék duplikációnak.

A kanonikus linket indexeli a keresőmotor. Bár mi pontosan meg tudjuk határozni, melyik a kanonikus honlap, a Google botja lehet, hogy egy másik URL-t fog annak venni a teljesítménye vagy tartalma miatt. Ha te magad szeretnéd ezt megtenni, érdemes a Google Search Console-t használni:

A Google kanonikus URL, melyet a felhasználó határoz meg, jobb, mint a Google által kiválasztott kanonikus URL

Így dolgoznak a Google botjai - indexelés

Egy átlagos látogatás alkalmával a botok minden linket megnéznek. A honlap tulajdonosa nem is feltétlenül tud mindről, főleg, ha sosem kért meg rá szakértőt, hogy elvégezzen egy alapos elemzést. Mindenesetre biztos, hogy több link lesz, mint aloldal. Ez belső duplikációkhoz vezet - ha ez nem derül ki időben, az oldal láthatósága esik ennek áldozatul.

Hogyan ellenőrizheted a belső duplikációt a honlapodon? Használhatod a Siteliner szoftvert. Csak pár perc kell hozzá, hogy megnézhesd, hova kell helyezned a kanonikus linket.

screen z wyszukiwarki siteliner

Érdemes megjegyezni, hogy a belső duplikáció leggyakoribb oka, ha egy honlapnak két változata van: HTTP, illetve HTTPS-es vagy WWW és WWW nélküli. Ebben a helyzetben érdemes a 301-es átirányítást használni. Azonban ha nincs hozzáférésed a .htacces file-hoz, akkor használhatod a rel=canonicalt. Így világosan tudod jelezni a Google botjai számára, hogy melyik az eredeti tartalom és hogy azt szeretnéd megjeleníteni a keresőtalálatok között.

Domain: https://www.whitepress.hu

Kanonikus link: <link rel="canonical" href=" https://www.whitepress.hu" />

A kanonikus linkekre normál esetben nincs szükség, például akkor sem, ha a látogatónak vagy a keresőmotornak meg szeretnéd mutatni, hogy egy aloldal már máshol érhető el.

Felmerül a kérdés, hogy a kanonikus linkek mindig hatással vannak a botokra? Nem feltétlenül, mert sosem garantálható teljes mértékben, hogy egy Google robot megfelelően fogja értelmezni az utasításokat. Ettől függetlenül nem rossz megoldás, ha ezt a módszert használod, főként, mert a legtöbb webmester napi szinten beveti.


Érdemes megemlíteni, hogy a rel=canonical címke csak egy javaslat. Ha ezt használod, az még nem kötelezi a keresők botjait arra, hogy kizárólag az általad meghatározott oldalt indexeljék.

 

Anita Bonecka, a STRATEGICZNI.PL SEO szakértője


Kanonikus címke vagy 301-es átirányítás - mikor melyiket érdemes használni?

A kanonikus tag-et akkor érdemes használni, ha egy oldal ugyan látható a felhasználók számára, de nem akarjuk, hogy szerepet kapjon a besorolásnál. Ilyenek például a szűrések vagy listák. Viszont ne használd új oldalakhoz, mert nem erre van tervezve.

A 301-es átirányítást főleg akkor használják, ha egy oldalt nem szeretnének láthatóvá tenni egy felhasználó számára. Az állandó átirányítás egyik címről a másikra főként akkor jó megoldás, ha megváltozott az oldal, például elköltöztettük a honlapot vagy megváltoztattuk az egész linkstruktúrát. A 301-es használata azonban nem mindig lehetséges, függően a honlap szerverétől vagy CMS-étől. Ebben a helyzetben a rel=canonical egyértelműen jobb megoldás.

Kanonikus linkek használata a leválogatáshoz - miért olyan fontos?

Keresőoldalakon vagy nagyobb online shopokban nem létezhet jó honlapmenedzsment kanonikus linkek nélkül. Ahányszor egy felhasználó bizonyos paraméterek szerint szűr termékek között, vagy megváltozik egy oldal URL-je, de a tartalom ugyanaz marad, szükség lehet rá. Ez a legegyszerűbb példa arra a fajta duplikációra, amit sok site nem tud kezelni.

Mit kell tenni ebben a helyzetben? Érdemes rámutatni a legfontosabb linkre, lehetőleg arra, amelyik a leszűrt termékek kategóriájára mutat. Fontos, hogy ha egy webshopot vagy keresőt optimalizálsz, soha ne használj 301-es átirányítást az imént említett esetekben!

Hasonló probléma merül fel a kategória oldalak esetében, melyeket nem lehet számozni olyan módon, hogy 1,2,3, stb-t írsz be a URL-jükbe. Ezeknek a termékeknek meg kell kapniuk a kanonikus linket a kategóriájuk főoldalán. Azonban más megoldást is választhatsz: attól függ, hogy milyen hatást akarsz elérni. Míg a Google kezeli az oldalszámozást és észleli a következő termékoldalakat, az már gond, ha minden oldalnak ugyanaz a kategórialeírása. Ezért minél értékesebb és lényegretörőbb a tartalom, annál jobb!

Csak ilyen duplikációra lehet számítani az online boltokban? Sajnos nem. Mi a helyzet akkor, ha egy sor termék között csak színben és méretben van különbség? Ebben az esetben készíthetsz egy fő leírást, majd beállíthatsz egy kanonikus linket, mely a legfontosabb aloldalra mutat. Egy ilyen helyzetben azért az a legjobb megoldás, ha egyedi leírást teszel minden termékhez.

screen ze strony dekoral farba srebrzysta szarość

Forrás: https://www.castorama.pl/farba-dekoral-voice-of-color-srebrzysta-szarosc-2-5-l-1-id-1109181.html

screen z dekoral kwitnąca magnolia

Forrás: https://www.castorama.pl/farba-dekoral-voice-of-color-kwitnaca-magnolia-2-5-l-1-id-1109121.html

Ezenkívül az is fontos, hogy egy bizonyos kategória főoldalának részletesebb leírással, egyedi címmel, meta leírással és kanonikus linkkel is rendelkeznie kell. Számozott oldalak esetében ez éppen az ellenkezője kell, hogy legyen - ne legyenek részletes és hosszú leírások. Ha teljesen szeretnéd blokkolni az indexelést, a leggyorsabb megoldás egy noindex címke elhelyezése a honlap <head> szekciójában, ami teljesen kizárja az adott oldalt a keresőkből. Viszont figyelj arra, hogy ahhoz, hogy egy site-ra kanonizált linket helyezhess el, annak már indexelve kell lennie. Csak ebben az esetben fogja a bot megfelelően értelmezni a kapott információkat.


Példa arra, hogyan használhatod a kanonikus linket például az ár szerinti szűrésnél egy kategóriaoldalon:

 

https://www.pelda.hu/kategoria-xxx

https://www.pelda.hu/kategoria-xxx/?sort=price

a rájuk vonatkozó kanonikus link: <link rel="canonical" href="https://www.pelda.hu/kategoria-xxx" />"

- Anita Bonecka, a STRATEGICZNI.PL SEO szakértője


Mit tegyünk a külső tartalom duplikációval?

A tartalomlopás sajnos masszív méretű probléma. Bár lényegében mindenféle honlappal megtörténik, a termékleírásokkal rendelkező webshopok esetében a legbosszantóbb. A gyártók honlapjairól történő leírásmásolás általános gyakorlat. Az ilyen jellegű tartalmak esetében érdemes canonical taget használni dátummegjelöléssel.

Azonban ha te vagy az, aki más weboldalról származó tartalmat használ, tegyél egy canonical linket a megfelelő aloldalra - így az átvett tartalmat nem indexelik a botok.

Forrás: https://youtu.be/

Miért olyan fontos a kanonikus címkék használata?

Az egy oldalon szereplő adatok értelmezése - a struktúrájuk, hierarchiájuk és tartalmuk szempontjából - nagyon fontos a sikeres pozicionáláshoz. Ha a Google botja úgy értelmezi, hogy az oldaladnak van egy duplikációja, gyorsan lejjebb helyezi a keresőlistában vagy akár bünteti is.

Egy érvényes kanonikus címke segít a botok figyelmét átirányítani az értékes linkekre, ezáltal az indexelés gyorsabb lesz. A linkerő ezenkívül nem vész el több cím között és több kontrollod marad afölött, hogy milyen információk jelennek meg a felhasználók számára a keresőkben.

Azért érdemes figyelembe venni, hogy ha van robots.txt file, akkor nem szükséges a kanonikus linkek használata. Főként ha a robots.txt-ben blokkolt egy cím vagy noindex címkével van ellátva, akkor ne tegyél rá kanonikus címkét. Amit jó, ha tudsz, hogy a duplikált oldalak esetében jobb, ha kanonikus linket használsz, mint ha blokkolnád a robots.txt file-ban.

Ne használj azonban túl sok kanonikus címkét, illetve ha mégis szükség van rájuk, akkor világos és logikus rendben tedd ezt. A honlapodnak egyedi tartalommal kell rendelkeznie. Minél több van, annál jobb.

A kanonikus címke növeli a SEO erejét?

A válasz: igen. A kanonikus címkéknek köszönhetően jelezheted a duplikált vagy azonos oldalakat. Ez optimalizálja a keresőket, hiszen minden oldal adatai egy URL-re összpontosulnak.

Így tedd fel a kanonikus címkét a honlapodra

Belefektethetsz egy csomó energiát a folyamatba, de ha helytelenül használod a kanonikus címkéket, csak az idődet pazarolod. Hogyan néz ki a kanonikus címkék implementálása? Ahogyan említettem már fentebb, először kell készítened egy elemzést kifejezetten erre való szoftverekkel, majd be kell tenned a címkét az adott oldal <head> részébe.

Egy kanonikus attribútum beillesztése és beállítása nem tűnik túl komplikáltnak, főként egy tapasztaltabb webmester számára. Azonban a biztonság kedvéért érdemes leellenőrizni, hogy minden rendben van-e. Ezt például a Screaming Frog nevű szoftverrel vagy a Google Search Consol-lal tudod megtenni. Ez az eszköz minden eredményt kimutat és láthatod benne, hogy a beépített kód érvényes-e.


Ne feledd, hogy a kanonikus oldalak címkézése nem ugyanaz, mint az átirányítás. A rel=canonical címkének a honlap kódjában való elhelyezése még nem garantálja, hogy a Google botjai megfelelően fogják értelmezni. Ezért érdemes minden SEO szakértőnek rendszeresen átnéznie a Google Search Console-t. Az "INDEX STATUS REPORT -> EXCLUDED" menüpontban sok értékes információt találhatsz, például: “Duplikátum, a Google kereső a felhasználótól eltérő kanonikus oldalt választott ki.” Ez azt jelzi számunkra, hogy a kanonikus címkék nem töltik be megfelelően a funkciójukat és más megközelítést kell alkalmaznod a tartalom duplikációs probléma megoldására.

 

Bartosz Czerniakowski, a LiveChat SEO szakértője


Néhány hasznos tanács:

  • A kanonikus linkek fontosak, de ne legyen belőlük túl sok.
  • Ha nem vagy biztos abban, hogy egy adott tartalomhoz már kapcsolódik-e egy kanonikus címke, használd a CTRL+U gyorsbillentyű parancsot és keress a honlap fejléc szekciójában egy ilyen kódrészletet: <link rel="canonical" href=””>.
  • Csak olyan tartalmak esetében használj kanonikus címkét, ami nagyon fontos számodra. Az adatvédelmi szabályzatok és ehhez hasonló szövegekhez nincs rá szükség.
  • Ahol csak lehet, 301-es átirányítást használj inkább.

Ha ez elég neked, olvass a keresőoptimalizációról további cikkeket a Tudásbázisunkban.

Szerzők:
Natalia Nowaczyk
Dominik Olszewski
Hozzászólások (0)
A WhitePress szerkesztõi fenntartják a jogot, hogy más emberek számára sértõ megjegyzéseket töröljenek, amelyek vulgáris szavakat tartalmaznak, vagy nem kapcsolódnak a tárgyához.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Olvass tovább
  • Még senki sem írt megjegyzést ehhez a cikkhez.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Czytaj całość
Kiemelt cikkek