Mitől lenne érdekes a cégem a sajtónak? Így keltsd fel az újságírók érdeklődését!

Bekerülni a médiába nem a véletlen műve. Legtöbbször nem is azért írnak valakiről, mert ő a legjobb, vagy mert fizetett érte. Akkor miért róla írnak az újságok és nem másokról? A válasz egyszerű: jól szervezett a PR-ja. De mi az a PR? Hogyan segít abban, hogy előrébb jusson egy cég? És mi köze van ennek ahhoz, hogy újságírókkal beszélgessünk? Koczka Máté szabadúszó PR tanácsadóval keressük a válaszokat.
Publikálj cikkeket a WhitePress-szel
Regisztrálj ingyen

Csak a magyar kis- és középvállalkozások töredéke használja a PR-t mint marketing és kommunikációs eszközt. Ez azért meglepő, mert a PR egy olyan ár-érték arányban nagyon jól teljesítő megoldás, amelyet egy átlagos KKV cég biztosan megengedhet magának.

Még mielőtt rátérnénk arra, hogy egy cég hogyan kerülhet be a sajtóba, fontos tisztázni hogy mi is az a PR. Bár erre nem létezik mindenki által elfogadott definíció, hívjuk a hírnév ápolás tudományának. Minden PR, amit nem mi mondunk magunkról, hanem mások mondanak rólunk. Az a tevékenység, ahol egy cég meghatározza, hogyan kommunikáljon tudatosan környezetével.

A PR nem reklám, a reklám nem PR

A legáltalánosabb tévedés, amikor a reklám és a PR közé egyenlőségjelet tesznek! Bár sokan összekeverik őket, céljaik alapján egyszerűen megkülönböztethetőek: amíg a PR szakember azért dolgozik, hogy szimpátiát, bizalmat és jó hírnevet építsen ki a közvéleményben, a reklámos közvetlen eléréssel akarja gyors vásárlásra sarkallni az embereket. A reklám elsődleges célja a közvetlen eladás ösztönzés. A PR is eladást ösztönöz, de csak közvetve: a bizalomépítés eszközével.


 

Számos PR eszköz létezik, része szinte minden módszer, ahogy a cég kapcsolatba lép környezetével. Kutatások, felmérések, online kommunikáció, közösségi média, hírlevelek, filmek, videók, konferenciák, vendéglátás, szponzorálás, kiállítások, konferenciák. De ez a cikk most a PR egy kifejezett területéről, a sajtókommunikációról szól.

„Miért pont annak a pékségnek a tulajdonosa, az a jogász, és az a divattervező nyilatkozik a tévében? Miért ahhoz az autókölcsönzőhöz és könyvelőhöz mennek forgatni a tévéstábok? Elárulom, hogy az esetek túlnyomó részében nem véletlenül. És nem mágia, vagy fizetett hirdetés áll a dolog hátterében, hanem a jól átgondolt és jól szervezett PR” – mondta Koczka Máté, aki több mint 10 éve segít KKV-s cégeket sajtókommunikációs céljaik elérésében.

A PR nem csak a multik eszköze

A multi cégek komoly stábokat tartanak fenn, akik egész nap csak azon dolgoznak, hogy az emberek róluk alkotott véleményét formálják. Például a médián keresztül. Ők tudják, hogy jobb, ha nem a vásárlókra bízzák, hogy mit gondolnak róluk, hanem minden lehetséges fórumon sugallják feléjük a kívánt üzenetet. Ennek komoly része a PR is. Sajtótájékoztatókat szerveznek, sajtóközleményeket adnak ki, kutatási és gazdasági eredményeket közölnek, reagálnak a kormány döntéseire, jótékonysági tevékenységet folytatnak, vagy egyszerűen csak egy izgalmas új termékről nyilatkoznak. Jól megszervezett és megtervezett formában saját szakemberek és külső cégek bevonásával.

A PR azonban nem csak a multik fegyvere, sőt talán a kicsiké igazán.

„Azok a KKV-s vezetők akikkel először találkozom, sokszor nem is tudják, hogy mi az a PR. Vagy aki tudja, azt hiszi, hogy ez egy üvegbúra mögé rejtett misztikus, milliókba kerülő csoda, amihez ő most nem férhet hozzá, de talán soha. Pedig ez nem így van. Ha az embernek van egy kis ideje (és miért ne lenne a saját vállalkozására, a saját jövőjére?), akkor egy kis tanulással, lelkesedéssel és kapcsolatépítésekkel jól látható eredményeket érhet el. Ha nem fogad fel külsős szakembert, csak magát képzi tovább, akkor szinte ingyen, de egyébként is sokkal a megtérülési küszöb alatt. Sorra jönnek az újságcikkek, internetes megjelenések, tévé- és rádióriportok. Velük együtt pedig a várt pozitív eredmény sem marad el” – mondta Koczka Máté szabadúszó PR tanácsadó.

Hogyan kerülhet be egy cég a médiába?

A sajtóközlemény még mindig a leghatékonyabb PR eszköz a kis- és középvállalkozások számára. Rendszeresen használva tökéletes a márkaépítésre, az ismertség növelésére, pozicionálásra és nem utolsósorban az vásárlásösztönzésre is. Nagyon sokan komolyan veszik a sajtóközlemények kiadását, nem ritka olyan cégeket találni, amelyek heti rendszerességgel adnak hírt magukról ilyen formában, de havonta egyszer legalább mindenkinek ajánlott.

Persze az sem mindegy, hogy milyen az általunk készített sajtóközlemény, ugyanis ha senki sem jelenteti meg, az egész csak kidobott pénz és energia volt. Határozottan egy „jó hírértékű” cikk minőségi megírása a cél. A szerkesztők nem szeretik a promóciót, ezért kulcsfontosságú a jól megválasztott téma. Ha olyan hírekkel látjuk el az újságírókat, amelyek érdekesek, egyediek, időszerűek, hitelesek és újdonságot tartalmaznak, szívesebben foglalkoznak majd vele mint egy reklámszagú szöveggel.

Ha megvan a nyerő téma, hogyan keltsük fel az újságírók érdeklődését?

A sajtóközlemény kiadása vagy kiküldése e-mailben történik egy előre összeállított sajtólistára. A PR ügynökségeknek, PR tanácsadóknak és szabadúszó PR-osoknak általában több saját tematikus sajtólistájuk is létezik és néha projektenként is létrehoznak újakat.

Ha saját sajtólistát szeretnél építeni, arra is van lehetőség. Ehhez gondold át, hogy milyen médiumokat szeretnél elérni és készíts róluk listát. Az impresszumokban minden esetben találsz központi e-mail címeket, amelyeket felvehetsz a sajtólistádra. A legcélszerűbb, ha utánanézel, általában mely rovatvezetők, szerkesztők, újságírók foglalkoznak a Te témáddal, és az ő közvetlen e-mail címüket is rögzíted. Telefonon is érdemes felhívni a figyelmet a közleményre és jelezd: amennyiben kérdés lenne azzal kapcsolatban, akkor kész vagy azt megválaszolni. Persze ez még csak a kezdet, hiszen a későbbiekben kulcsfontosságú, hogy jó közvetlen kapcsolatot alakíts ki a számodra valóban fontos újságírókkal. Ha így teszel, szívesebben foglalkoznak az általad küldött hírekkel és eszükbe fogsz jutni akkor is, ha éppen a Te területedről keresnek majd egy szakértő megszólalót egy cikkükhöz.

A PR viszont önmagában nem működik

Sok szépet és jót írtunk a PR-ról, ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a sajtókommunikáció nem helyettesítheti a kiváló terméket, a jól szervezett értékesítést és az okos marketinget, sokkal inkább ezeket hivatott teljessé tenni.

Egy-egy ügyfeleimről megjelent cikk után egyénenként változó mértékben, de mindig tapasztalunk forgalomnövekedést. Sokan még hetekkel, hónapokkal, évekkel később is hivatkoznak egy régi megjelenésre a vásárlásnál. A meglévő vásárlók és partnerek bizalmát is erősítjük, fentebb pozícionálunk. Ráadásul az elmúlt években többször is előfordult, hogy a PR tevékenység hívta fel komoly befektetők, nagy szervezetek figyelmét egy-egy ügyfelemre, és így jutottak komoly előnyökhöz.

Szerző:
Koczka Máté, PR tanácsadó
Hozzászólások (0)
A WhitePress szerkesztõi fenntartják a jogot, hogy más emberek számára sértõ megjegyzéseket töröljenek, amelyek vulgáris szavakat tartalmaznak, vagy nem kapcsolódnak a tárgyához.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Olvass tovább
  • Még senki sem írt megjegyzést ehhez a cikkhez.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Czytaj całość
Kiemelt cikkek