A SEO szövegírás 3 legnagyobb tévhite

Vannak, akik szerint a SEO szövegírás nem létezik. A tapasztalat mégis azt mutatja, hogy bizonyos szabályok betartása szükséges ahhoz, hogy cikkeink előre kerüljenek a keresőben. Ezek nagyon egyszerű szabályok. SEO szakemberként mégis gyakran futok bele olyan szövegekbe, amiket olyan elolvasni, mint Zuzu Petalsszal beszélgetni: enyhén szórakoztató, de leginkább fájdalmas.
Publikálj cikkeket a WhitePress-szel
Regisztrálj ingyen

Ennek oka pár közkeletű tévhit, amibe unos-untalan belefutok. Mivel szinte minden workshopomon felteszik ezeket a kérdéseket, itt az ideje eloszlatni őket.

SEO szövegírás 1. tévhit: mindenre cikket kell írni

A Google hosszú ideje a minőségi tartalmat helyezi előtérbe. Míg a keresőoptimalizálás hajnalán a technikai varázslatok és a tonnaszám épített linkek tolták felfelé az oldalakat a találati listán, ma már ez nem elég. A leggyakrabban használt keretrendszerek az alap technikai beállításokat tartalmazzák, ezekre már nem kell nagy figyelmet fordítani - de nem szabad elrontani sem őket. A linkek mennyisége mellett előtérbe került a linkek minősége. De mit sem ér ez a két faktor, ha az oldalunk tartalma nem megfelelő.

Szándékosan nem írtam azt, hogy gyenge. Mert gyárthatunk remek tartalmakat, ha azok nem felelnek meg a felhasználói szándéknak.

Pár éve kezdtük mi SEO-sok hangoztatni, hogy minden oldalra kell blog, mert:

  • a Google szereti a friss tartalmat, és
  • ezzel sokkal több kulcsszóra tudunk felhozni egy weboldalt.

Ez igaz is. Azonban nem mindegy, hogy a blogbejegyzések milyen kulcsszóra készülnek.

A leggyakoribb hiba, amikor termék kulcsszavakra készülnek blogbejegyzések. Miért akkora nagy hiba ez, amiért az első helyre került?

Mert egy blogbejegyzés mindig hosszabb, és általában jobban felépített mint egy termékleírás. Ennek egyenes következménye, hogy ha ugyanarra a kulcsszóra van egy termék aloldalunk és egy blogbejegyzésünk is, a blogbejegyzést fogja jobb helyen hozni a Google. Sőt, ha a versenytársaink nem írtak rá cikket, akkor akár az első helyre is kerülhetünk vele.

Hurrá, megvan az első hely! – kiált fel ilyenkor az egyszeri honlap tulajdonos. Érdemes azonban megnézni, hogyan lesz ebből az első helyből bevétel. Mert a keresőoptimalizálás nevű játékot végsősoron bevételre játszák.

Egy blogbejegyzés nem ad el. Nagyon kicsi az esélye, hogy aki elolvassa egy cikkünket, az azonnal vásárolni fog. Egy cikk csupán egyetlen abból a hét érintésből, ami egy vásárlási döntés meghozásához kell.

Mire való egy blogbejegyzés valójában?

  • Építhetünk vele személyes márkát, vagy erősíthetjük a brandet.
  • Felkelhetjük vele a probléma tudatot, amire később mi adjuk a megoldást.
  • Bemutathatjuk a termékünk, szolgáltatásunk előnyeit.
  • Kezelhetjük vele a vásárlói kifogásokat.
  • Összehasonlíthatunk különböző termékeket, szolgáltatásokat.

Ezek mind kellenek ahhoz, hogy végül tőlünk vásároljanak. Ezeknél a blogbejegyzéseknél azonban nem a termék neve kell, hogy a kulcsszó legyen.

Mert amikor valaki a termék nevére keres, akkor az vagy a konkrét termékre, vagy egy termék listára kíváncsi. Azaz elolvassa nálunk a cikket, amivel jól „kitanítjuk”, mit érdemes megvenni. Majd visszamegy a találati listára, megnézi, mely találatok adnak termékeket vagy kategóriákat, oda kattint. Így jó eséllyel a konkurensünknél vásárol.

SEO szövegírás 2. tévhit: hosszú cikkeket kell írni

Minél hosszabb egy cikk, annál jobb, ugye? – kérdezik tőlem mindig. Van aki furfangosabban teszi fel a kérdés: milyen hosszúnak kell lennie egy cikknek?

Állítólag az ősidőkben elég volt a sikerhez annyi, hogy a kiválasztott kulcsszót minél többször tüntessük fel az aloldalon. Innen ered az a tévhit, hogy minél hosszabb cikket írunk, annál jobb. Hiszen így tudjuk a legtöbbször belefogalmazni a kulcsszót. Ebből születnek azok a végtelen hosszúságú bejegyzések, amik tele vannak cirkalmas körmondatokkal és töltelék szövegekkel. Egy örökkévalóság végigolvasni őket, és a végén úgy érzed, csak az idődet pazaroltad.

Valójában egy cikk hossza attól függ, mennyi hasznos információt tudunk beletenni. Egy fogalommagyarázat nem lehet több ezer karakteres. Egy különleges módszert viszont nem tudunk ötszáz karakterben bemutatni.

Mindig azt javaslom, annyit írj, amennyi „magától jön” egy téma kapcsán. A SEO szövegírás kezdő szintjén ez pont elég. Sokkal jobb, mint felesleges tartalmat gyártani. Hidd el, a Google által használt mesterséges intelligencia algoritmusok pontosan tudják, mi a bullshit, és mi a valódi tartalom. Arról nem beszélve, hogy a visszafordulási arány és az oldalon eltöltött idő is nagyon fontos mérőszámok. Márpedig egy zagyva, semmitmondó cikkről a mai türelmetlen világban a felhasználó azonnal elkattint. Ellenben ha értékes tartalmat talál, és a belső linkekkel ügyesen vezetjük tovább, hosszú időt fog eltölteni nálunk

SEO szövegírás 3. tévhit: csak akkor jó egy cikk, ha zöld lámpát kap

Ma Magyarországon a legtöbb kisvállalkozónak WordPress weboldala van. Többségük a YOAST SEO plugint használja. Ez egy remek ingyenes plugin, mindent tud, amire alapszinten szükséged van, ha magad keresőoptimalizálod az oldalad. 14 különböző szempontot vizsgál, és ezek átlagából mutatja meg a végső ítéletet.

A plugin kis lámpácskákkal jelzi a szöveg minőségét:

  • a piros lámpa hibákat jelez
  • a narancssárga fejlesztési lehetőségeket
  • a zöld jó eredményeket.

Szintén visszatérő kérdés: A YOAST sosem ad zöld lámpát a cikkeimre, mit tegyek?
A válaszom minden esetben az, hogy: Engedd el!

A YOAST plugin remek támpontokat add a keresőptimalizált szövegíráshoz. Ha most kezded, érdemes a „SEO analysis” szekció alatti javaslatait figyelembe venni. Viszont jó eséllyel magyar nyelven nem fogsz tudni olyan cikket írni, ami minden javaslatának tökéletesen megfelel.

Hogy miért? Mert nem tud magyarul.

Egy nemzetközi SEO konferencián maga Mariake van de Rast , a YOAST ügyvezetőjétől erősítette ezt meg. A YOAST a plugint angol nyelvre fejlesztette. Már dolgoznak a német, spanyol és holland verzión, de a piac kis mérete miatt valószínűleg sosem lesz olyan verzió belőle, ami a magyar ragozást is kezelni tudja.

Ha nagyon ráérsz, próbáld ki egyszer, hogy a szövegben a kulcsszót mindenhol kicseréled a szótőre. Egyből zöld lesz a lámpácskád. Azonban ha ragozott alakot használsz, az a YOAST szemében egy másik szó.

Szerencsére a Google szövegfeldolgozási algoritmusa ennél már sokkal kifinomultabb, még magyar nyelven is. Ő már érti a ragozott alakokat, és a szinonimákat is. Írj hát nyugodtan úgy, ahogy egyébként is írnál a magyar helyesírás szabályai szerint. Azon pedig ne búsulj, ha csak narancsszínű lámpácskáid vannak!

Elárulok egy titkot: nekem is van olyan cikkem, ami piros lámpát kapott a YOAS-tól. De amíg ugyanez a cikk megelőzi a Wikipédiát, ez zavar a legkevésbé.

Szerző:
Csernai Kata, SEO szakember
Hozzászólások (0)
A WhitePress szerkesztõi fenntartják a jogot, hogy más emberek számára sértõ megjegyzéseket töröljenek, amelyek vulgáris szavakat tartalmaznak, vagy nem kapcsolódnak a tárgyához.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Olvass tovább
  • Még senki sem írt megjegyzést ehhez a cikkhez.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Czytaj całość
Kiemelt cikkek