Keresőoptimizálás 2020-ban Magyarországon

Minden évben születnek cikkek arról, hogy az aktuális év – jelen esetben a 2020-as év –keresőoptimalizálása miben más, mint az előző évé. Amikor belekezdtem ebbe a cikkbe egy hagyományos cikk volt születőben, de a koronavírus járvány mindent felülírt. A keresőoptimalizálásban is.
Publikálj cikkeket a WhitePress-szel
Regisztrálj ingyen

A hagyományos, „ilyen lesz a keresőoptimalizálás az aktuális évben” típusú cikkek a már meglévő trendek erősödését, vagy éppen gyengülését taglalják. Írhattam volna egy cikket a képkeresés növekvő jelentőségéről, vagy a találati lista átalakulásáról is. Az idei év azonban nem a hagyományos keresőoptimalizálásról szól. A 2020-as év abszolút meghatározó trendje a koronavírus járvány okozta felhasználó keresési szokások drasztikus átalakulása, ami természetesen a keresőoptimalizálásra is kihat.

Koronavírus, keresőoptimalizálás és 2020

Igen, ismét a koronavírus. Súlyos szakmai hiba lenne, nem beszélni erről a témáról, hiszen a SEO nem változik meg gyökeresen egyik évről a másikra, de a koronavírus járvány drasztikusan megváltoztatja a keresési szokásokat. Ennek pedig lesznek nyertesei és vesztesei. Tekintsük át röviden, mire lehet számítani.

Veszteségek: egyes témakörökben a keresési mennyiségek lezuhantak

Nem kell látnoknak lenni ahhoz, hogy lássuk egyes témakörökben, így elsősorban a turizmus, és a személyes szolgáltatásokhoz kapcsolódó keresések drasztikusan visszaestek.

Érdemes megnézni a „szállás” szóra vonatkozó keresések mennyiségét. Az idei év keresési mennyisége egészen március elejéig kiugróan magas keresési forgalmat jelzett előre, ami aztán – érthető okoknál fogva – drasztikusan visszaesett.

Hasonló tendencia figyelhető meg számos személyes kontaktuson alapuló szolgáltatás esetén. elég csak megnézni a „fitness” szó keresési forgalmát, amely szintén nagyon jelentősen visszaesett:

De vannak olyan területek is, ahol a visszaesés nem teljes, hanem csak időszakos. Ha megnézzük a „tapéta” szó keresési forgalmát a Google Trends-ben látni fogjuk, hogy a korlátozások bejelentését követő sokk után a keresési forgalom lassan normalizálódik.

Lássuk meg a keresési trendeket!

A legfontosabb SEO feladat tehát az idei évben azonosítani azt, hogy hogyan hat a koronavírus járvány weboldalunkra és természetesen egész üzletünkre.

Az oldal forgalmának visszaesése mire vezethető vissza? Romlott a helyezésünk, vagy a jelenlegi helyzetben az emberek érdeklődése esett vissza?

Ha erre a kérdésre sikerült válaszolni, akkor a következő kérdés az, hogy milyen folyamatokra számíthatunk középtávon? Várható-e néhány hét sokk után, hogy az organikus forgalom rendeződik? Ha igen, akkor mikor számíthatunk erre? Az első sokk elmúlta után, vagy bizonyos intézkedések visszavonását követően?

A jövőbeni trendek azonosításában szintén segíthet a Google Trends. Válasszuk ki a minket érdeklő kulcsszót, majd válasszunk egy olyan országot, ahol a járvány előrébb tart, és esetleg már lecsengő szakaszban van, és elkezdődtek a korlátozások feloldása. Ezzel az egyszerű módszerrel előre láthatunk a jövőbe néhány héttel. A felhasználók a mai globalizált világban hasonlóan viselkednek. Ha más országban elindul egy kulcsszó keresési forgalma felfelé, számíthatunk rá, hogy nálunk is hasonló tendencia várható.

És érdemes elgondolkodni a hosszú távú trendeken is. A koronavírus járvány hosszabb távú gazdasági hatása még erősen kérdéses, de a legtöbb nemzetközi intézet rekordmagas munkanélküliségi adatokkal számol, és ha lesz is javulás ezen a téren a recesszió szinte biztosra vehető. Ez pedig megváltoztatja az emberek keresési szokásait is akár egy évnél hosszabb távra is. Ez pedig weboldalunk forgalmára is kihathat. Felkészültünk rá?

Nyertesek: mindig lesznek nyertesek is

Természetesen a mostani járványnak SEO szempontból nem csak vesztesei, de nyertesei is vannak. A hírportálokra történő rákeresés például soha nem látott magasságokba ugrott:

De nem csak a hírportálok, de egyes termékek, vagy éppen szolgáltatások iránti kereslet is megugrott. Jól látható, hogy a digitális oktatás és a home-office megjelenésével megugrott például a „laptop” szóra történő keresések száma.

Rengeteg további példát lehetne hozni, hogy mely kulcsszavak keresése hogyan változott meg az elmúlt hetekben.

Ez pedig rengeteg változást hoz a keresőoptimalizálásban is, ami egyértelműen a 2020-as év legnagyobb kihívása.

Ugyanis keresőoptimalizálókén azonosítani kell azokat a kulcsszavakat, amelyek forgalma visszaesik, meg kell becsülni a visszaesésés időtartamát és ezzel párhuzamosan fel kell tárni azokat a lehetőségeket, amelyeket a megváltozott felhasználói szokások jelentenek.

Az új szokások új keresési kifejezések megjelenését is jelenti, aki pedig ezeket hamar azonosítja az előnyre tesz szerte a találati listán.

És itt nem csak arról van szó, hogy a „szájmaszk”, vagy a „védőoltás” szavak keresési forgalma megugrik, hanem látszólag a járványhoz szorosan nem köthető területen is új felhasználói igények jelenhetnek meg.

A világ szélsebesen digitalizálódik, olyan társadalmi csoportok váltanak át online rendelésre, vagy ismerkednek meg az online oktatással, akik esetében erre több évet kellett volna várni. De nem csak erről van szó!

Nézzük az „ültetés” szó keresési forgalmát:

Hasonló a helyzet a „házilag” kifejezéssel is:

Ezek pedig arra utalnak, hogy megnövekszik az információs keresések mennyisége rengeteg területen, ez pedig jó lehetőség, hogy például információs, segítő célú bloggal növeljük weboldalunk organikus forgalmát.

Lehet, hogy ez rögtön nem hoz konverziót, de növelheti a márkaismertséget és később bőségesen megtérül.

A fenti ábrán is jól látszik, hogy számos kulcsszó keresési forgalma egyik napról a másikra megduplázódik, ezt pedig érdemes kihasználni, az új kulcsszavak azonosításával, és a gyarapodó keresési forgalmat mutató kulcsszavak minél gyorsabb megtalálásával.

Néhány konkrét példa

És zárásként lássunk néhány konkrét példát.

Az alábbi képernyőfelvétel egy kertészeti portál látogatottságát mutatja. Jól látható, hogy az otthonlét, a munkanélküliség és az önellátásra törekvés milyen mértékben növelte meg az oldal forgalmát.

A következő példa egy olyan weboldal, amely abban látta meg a lehetőséget, hogy az emberek kénytelen lettek a fitness termek helyett otthoni végezni testmozgást és edzést. A specifikusan erre írt új tartalmak a kis oldal organikus forgalmát megduplázták:

A 2020-as év a lehetőségek és a veszteség minimalizálás éve a SEO-ban

A 2020-as év legnagyobb keresőoptimalizálási kihívása tehát az, hogy alkalmazkodni kell a radikális változásokhoz, amit a koronavírus járvány teremt. Ha választani kellene a SEO módszerek közül akkor azt mondanám, hogy a kulcsszókutatás jelentősége az idei évben radikálisan megnő.

Aki ebbe időt és energiát fektet, az SEO szempontból komoly előnyökre tehet szert, még akkor is, ha maga az ágazat nehéz helyzetbe is kerül. És ez a fajta kulcsszókutatás nem csak az organikus forgalom növelésére alkalmas, hanem új piaci lehetőségek feltárására is.

Szerző:
Szuhi Attila
Hozzászólások (3)
A WhitePress szerkesztõi fenntartják a jogot, hogy más emberek számára sértõ megjegyzéseket töröljenek, amelyek vulgáris szavakat tartalmaznak, vagy nem kapcsolódnak a tárgyához.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Olvass tovább
  • Szuhi Attila

    Sziasztok!

    Köszönöm az értékes hozzászólásokat!
    Zoltán: igen, ismerem ezeket az adatokat, de ezek lokáció alapúak, nem keresési mennyiséget mutatnak, de valóban lehet használni SEO célokra is őket.
    Arnold: igen, ha rendeződni látszódnak a dolgok biztos lesz egy plusz költési hullám, de én azt gondolom a teljes kiesett bevétel nem fog visszajönni.
    ÜdV:Attila

    ite.hu

    2020-04-24, 10:07
  • Csentes Zoltán

    Aki hivatalosabb helyről szeretne hasonló infókat kapni, annak ajánlom a Google COVID-19 Community Mobility riportját, ahol megyére lebontva találtok Magyar adatokat. (https://www.google.com/covid19/mobility/)

    Üdvözlettel,
    Csentes Zoltán
    https://ad-ops.hu

    ad-ops.hu

    2020-04-23, 17:07
  • Nagy Arnold

    Jó írás. Van viszont olyan tényező is, amiről nem esett szó, de közvetett módon ez is érintheti a SEO-t. Nekem is jó pár oldal statisztikájára van rálátásom, különböző témákban. Vannak olyan esetek, amikor az érdeklődés és a keresési számok érdemben nem estek vissza, ugyanakkor a konverzió igen. Ennek több oka is lehet.

    Pl. hogy ugyanúgy érdeklődnek és keresnek az emberek bizonyos termékek, szolgáltatások után, csak nem rendelnek. Akár azért, mert nincs rá pénzük, akár azért, mert kivárnak. Viszont ez nem jó a vállalkozóknak, tulajdonosoknak, hiszen hiába teljesítenek jól a honlapjukkal, ha abból bevétel nem jön, vagy drasztikusan visszaesett.

    Az ilyen jellegű esetekkor valószínűleg ugrásszerűen meg fog nőni később a vásárlás / konverzió, amikor normalizálódik a vírus okozta helyzet. Ugyanis sokan rendelkeznek megfelelő anyagi forrásokkal ahhoz, hogy elköltsék a pénzüket, csak jelenleg kivárnak.

    A kérdés itt csupán az, hogyha van megfelelő weboldal, megfelelő SEO tevékenység és megfelelő konverzió, de a vírushelyzet miatt utóbbi lecsökkent, annak milyen hatásai lehetnek. Változások akkor lehetnek ezen a téren, ha valaki ki tudja aknázni a lehetőségeket bizonyos témákon belül (mint ahogyan Te is írod, csak jelen esetben nem a lecsökkent érdeklődés miatt ügyeskedik), mert ő felülkerekedik a versenytársakkal szemben. Viszont sok témában ez nem feltétlenül lehetséges.

    Üdvözlettel:
    Nagy Arnold

    seopont.hu

    2020-04-23, 16:23

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Czytaj całość
Kiemelt cikkek