Hogyan lehet csökkenteni a visszafordulási arányt? Néhány hatékony javítási tipp

A visszafordulási arány nem más, mint azoknak a látogatásoknak a hányada, ahol egy felhasználó meglátogatott egy oldalt, majd elhagyta a honlapot. A gyakorlat azt mutatja, hogy a visszafordulási arány körül elég sok bizonytalanság van, főként azoknak a honlaptulajdonosoknak a körében, akik nem rendelkeznek teljeskörű tudással arról, hogyan kell értelmezni. Összegyűjtöttük, hogy mit érdemes tudni erről a mutatószámról és hogyan veheted fel a küzdelmet ellene.
Publikálj cikkeket a WhitePress-szel
Regisztrálj ingyen

Mit jelez a visszafordulási arány?

A visszafordulási arány (angolul bounce rate-ként fogod megtalálni a statisztikákban) arról informálja a honlapok tulajdonosait, hogy hogyan van optimalizálva a site-juk és hogyan viselkednek rajta a felhasználók. Általában véve mondhatjuk, hogy a visszafordulási arány válaszolja meg azt a kérdést, hogy a látogatód értékeli-e a honlapodba fektetett munkát, hogy jó koncepcióra alapoztad-e és hogy a felépítése kényelmessé teszi-e a rajta történő navigációt. Persze ha ennyire egyszerű lenne ebből az adatból következtetéseket levonni, akkor nem lenne nehéz a konverziós ráta növelése és minden honlaptulajdonos tudná, hogy mit kell gyorsan megváltoztatnia.

Infografika. A visszafordulási arány kiszámításának képlete.

Elméletben minél magasabb a visszafordulási arány, annál negatívabb hatása van a site-odra. De emiatt csak akkor kell aggódnod, ha már kielemezted az adott landing oldalt. Hogy miért?

Mert nem egyszerű a visszafordulási arány alapján gyűjtött adatok értelmezése. Nincs olyan képlet vagy formula, amit minden szolgáltatásra alkalmazni lehetne. Egyéni elemzésre van szükség és mindenekelőtt az adott honlap és aloldalainak ismeretére. A magas visszafordulási arány nem feltétlenül jelenti azt, hogy a felhasználó nem talált értékes információt vagy terméket az oldaladon. Épp az ellenkezőjét is jelentheti – mindent megtalált, amire szüksége volt egy adott témában és visszatért a keresőbe, hogy valami más után kutasson tovább. Ez a helyzet például az útmutatókat tartalmazó blogokkal, ahol egyetlen bejegyzés a látogatók minden információigényét ki tudja elégíteni.


A blogok esetében az a feltételezés, hogy az olyan oldalak esetében, ahol cikkek vannak, a visszafordulási arány magas lehet - ez azonban egyáltalán nem baj. Mert mi is történt: a felhasználó belépett az oldalra, elolvasta a cikket és elhagyta az oldalt. Mi a helyzet akkor, ha a cikk termékvásárlásra ösztönöz? Tegyük fel, hogy laptopokat árulsz és a tartalmad egy megbízható, profi poszt a 2019-es év legjobb laptopjairól. Beleteheted a webshopod termékeinek linkjeit. Ebben az esetben nem jó, ha nagyon magas a visszafordulási arány. Csak azért, mert egy blogról beszélünk, egyszerűen fogadjuk is el, hogy ennyi volt? Vagy próbáljuk meg optimalizálni a posztot minden lehetséges eszközzel és akár tegyünk bele még több CTA-t (Call to Action – azaz aktivitásra való felszólítás – a szerk.), hogy vásároljanak? Mindenképp érdemes megpróbálni. További tényezőkre is érdemes figyelni, mint amilyen például a támogatott konverziós elemzés. A felhasználók nem feltétlenül készek a vásárlásra, amikor olvassák a blogodat, a visszafordulási arány tehát nem ad teljes képet a tartalmaid hatékonyságára vagy esetleges gyengeségére vonatkozóan.

- Martyna Zagórska, Content Solutions, SEO Manager


Az e-kereskedelemben a magas visszafordulási arány egy sokkal komplexebb ügy. Arra utal, hogy vagy gyengén van optimalizálva a kosarad, vagy valami nem úgy működik a honlapodon, ahogyan kellene neki, illetve hogy a kategóriafa túl szerteágazó és ezért túl bonyolult. Valami nem stimmel, ha túl sok látogatód van, aki nem csinál semmit az oldaladon – nem vásárol, nem regisztrál, illetve nem hagy kommentet.

A magas visszafordulási arány az e-kereskedelemben rendkívül veszélyes. Ezért érdemes az ilyen jellegű honlapok elemzésére jobban odafigyelni.

Visszafordulási arány a one-pagereken és blogokon – mit kell fejben tartani?

Ezekben az esetekben a visszafordulási arányt kicsit másként kell értelmezni, mint a nagy site-ok esetében. Hiszen – ahogyan azt említettük -, ha valaki elolvasott egy posztot, majd elhagyta az oldalt, az nem jelenti azt, hogy nem talált semmi értékeset ott. Épp ellenkezőleg, hiszen valószínűleg a tartalom kiszolgálta az információszerzésre irányuló igényét.

Ezenkívül azt is vedd figyelembe, hogy egyes látogatók esetleg hírlevélen keresztül érkeztek a honlapodra. A hírek, melyeket összegyűjtesz bennük, sok, egyetlen oldalra korlátozott látogatást hozhatnak.

Egy oldal a kapcsolati adatokkal vagy egy céges prezentációval egyetlen, általában rövid látogatást fog regisztrálni. Ha valaki visszatér egy ilyen site-ra, akkor általában azért teszi, hogy ajánlást írjon.

Ezért az ilyen esetekben a visszafordulási arány megbízhatatlan mutató. Ha nem veszünk figyelembe olyan tényezőket, mint például azt, hogy mi a tartalom vagy aloldal célja, akkor félreértelmezhetjük a blogon gyűjtött adatokat.

Ahhoz, hogy a visszafordulási arány elemzésének több pozitív hozadéka legyen, figyelembe kell venni a honlapon eltöltött idő hosszát is. Ez egy eléggé szubjektív felmérés lesz, mert ahányszor csak elemezzük egy aloldal értékeit, ez mindig különbözni fog. Azért azt feltételezhetjük, hogy minimum pár másodperc kell ahhoz, hogy valaki egy adott oldal tartalmával képbe kerüljön. Hogyan lehet értékes információt nyerni e feltételezés alapján? Érdemes a Google Analytics eseménykövető funkcióját használni. Beállítjuk a gyűjtött adatokról az informácókat és ezáltal a visszafordulási arányt az általunk minimumként beállított időhöz viszonyítva mérhetjük. Tehát ha a minimum idő előtt visszafordul valaki, akkor ott gond van.

Az idő paraméter mindig miliszekundumokban van megadva. Egy másodperc = 1000 miliszekundum.

Honlap optimalizálás magas visszafordulási aránynál – legyünk minél gyorsabbak?

Egy dolog biztos – nem érdemes változtatásokat eszközölni egy oldal kezdeti elemzése során. Sőt, nem érdekes, hogy magas a visszafordulási arány, ha az üzleti céljaid teljesülnek. A visszafordulási arány csökkentése önmagában nem hoz előnyöket. Egy ilyen szituációban inkább másra érdemes fordítani az ennek az indikátornak az optimalizálására szánt energiákat.

A hatékony munka érdekében a következő oldalak visszafordulási arányát érdemes vizsgálni:

  • oldalak, melyek a legnagyobb bevételt generálják,
  • oldalak a legmagasabb forgalommal,
  • oldalak, melyeken úgy látod, hogy van esély a forgalom minőségének javítására

Forrás: Google Analytics.

Ha szeretnéd kontroll alatt tartani a visszafordulási arányt és a megfelelő konklúziókat szeretnéd levonni a gyűjtött adatokból, érdemes figyelembe venned, hogy:

  • az olyan információközlésre szolgáló oldalak, melyeket alapvetően arra használnak a látogatók, hogy kikeressenek egy telefonszámot, magas visszafordulási arányt produkálnak
  • a blogoknak, melyeken sokféle útmutató és értékes anyagok vannak, a lehető legalacsonyabb visszafordulási aránnyal kell rendelkezniük
  • online boltok – ezzel kapcsolatban megoszlanak a vélemények. Mit gondolnak erről a specialisták?

Így javítsd a visszafordulási arányt, ha szükséges – Hasznos tippek

Érdemes azzal kezdeni, hogy kideríted, mi okozhatja a problémát. Az a leggyakoribb ok, hogy nagyon sokáig töltődik be egy oldal. Sok online bolt, főként a szépségiparban és a divatiparban, még mindig ezzel küszködik. A felhasználók nem akarják a drága idejüket az ilyen site-okra pazarolni. Általában feladják és visszatérnek a keresőbe. 

2020 egyik fő nehézsége a felhasználó megállítása, figyelmének felkeltése, mert minden egyes oldal támadja őt az online hirdetésekkel. Érdekes, addiktív, értékes tartalom kell ehhez, ami kimeríti a témát (és egyébként az adott domain bizalmi mutatóját is emeli), változatosak, például izgalmasak a grafikák (természetesen az ésszerűség határain belül). Érdemes azt is fejben tartan, hogy figyeljük, meddig görgetnek le a látogatók és figyeljük, hol van az a pont, ahol elhagyják az oldalt. Erre a Yandex Metrica például alkalmas, és ezért nagyon hasznos.

- Paweł Kozłowski, a PAKO Solutions független tanácsadója


Mindenképp érdemes az agresszív hirdetéseket kiiktatni, mert nagyon zavarják a felhasználókat. Főként, ha eltakarják a tartalmat és nehéz megtalálni a bezárás “X” jelét. Határozott nemet mondunk a pop-upokra.

A nem intuitív navigáció és a kezdetlegesen tervezett oldaltérkép gyakori okai a visszafordulásnak. Ha a látogató eltéved a kategóriák dzsungelében és nem talál egy terméket, nem várhatjuk tőle, hogy Sherlock Holmes-ként nyomozzon a boltunkban. El fog menni máshová a termékért vagy szolgáltatásért.

Bár már évek óta emlegetjük, hogy a mobilverzióra is figyelni kell, még mindig nagy elmaradások vannak ezen a területen. Ha valaki egy honlapot mobilról vagy tabletről néz és amit talál, nem működik és nem néz ki jól mobilon, be fogja zárni a böngészőt vagy más oldalt keres. Egy reszponzív változat létrehozása ma már nem nagy ördöngösség.

Mobilverzió: www.r-gol.com

Mindenekelőtt figyelned kell az Analytics kódjának beillesztésére és arra, hogy hogyan gyűjts adatokat. A nem megfelelő implementálás torzíthatja az elemzésedet. A spam forgalom például nagyban növelheti a visszafordulási arányt, ezért ha ilyesmire bukkansz, nem kell aggódnod miatta.

Jó megoldás az eseménykövetés is az Analyticsben. Hogy mi lehet esemény? Például a legörgetés az oldal aljáig, vagy termék hozzáadása a kosárhoz – néhány példa a látogatók viselkedésében észlelhető kis nüanszokra, amikből tanulhatsz.

A visszafordulási arány javításának egyik módja lehet még a megfelelő belső linkelés akár a honlap tartalmi szekciójában is, mert így a felhasználó tovább marad a honlapodon. Ebben az esetben a linkek megnyitását új ablakba állítsd be.

Forrás: WhitePress Tudásbázis

Lehet a nyelvhasználat is felelős a kiemelkedően magas visszafordulási arányért? Mindenképp. Ha okokat keresünk, minden lehetőséget alaposan meg kell vizsgálnunk. Ok lehet a túl specializált vagy egyszerűen érthetetlenül megfogalmazott szövegezés, amit a látogatók gyorsan elhagynak, hogy inkább a versenytársaknál kutassanak tovább. A célcsoport igényeihez illeszkedő, megfelelő nyelvezet nagyon sokat segíthet és plusz tipp, hogy mindig figyelj arra, hogy minden posztban frissítsd az információkat, hogy ne elavult adatokkal találkozzanak a felhasználók.

Mint láthatod, sok tényező befolyásolhatja a nem megfelelő visszafordulási arányt. Szerencsére sok megoldás bevethető és már az is nagyon nagy mértékben javíthatja a honlapod teljesítményét, ha a legegyszerűbbeket alkalmazod. A siker egyik kulcsa a tesztelés. A visszafordulási arányt ne a teljes honlapra vetítve elemezd. Az optimizálást minden menüpontban és fontos URL kapcsán (például kategória vagy termék, ami a legnagyobb konverziót hozza) végezd el.

További, optimalizációval kapcsolatos cikkeket a Tudásbázisunkban olvashatsz.

Hozzászólások (0)
A WhitePress szerkesztõi fenntartják a jogot, hogy más emberek számára sértõ megjegyzéseket töröljenek, amelyek vulgáris szavakat tartalmaznak, vagy nem kapcsolódnak a tárgyához.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Olvass tovább
  • Még senki sem írt megjegyzést ehhez a cikkhez.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Czytaj całość
Kiemelt cikkek