Mi a tartalommarketing, mikor kell használni és mit tud nyújtani?

A címben szereplő kérdést egy szóval azonnal meg is válaszolva: mindig. Ám, mint a legtöbb, marketinget érintő felvetés esetében, a válasz itt is összetett. Kétségtelen azonban, hogy a keresők algoritmusának és a felhasználói szokások ugrásszerű változásának köszönhetően napjainkra a tartalommarketing szerepe felértékelődött. Ennek ellenére nem érdemes fejjel ugrani a falnak, mert a nem megfelelő tartalommarketing többet árt, mint használ.
Publikálj cikkeket a WhitePress-szel
Regisztrálj ingyen

Miről is van szó? A tartalomra irányuló, az azt előnyben részesítő marketing tevékenység bizonyára nem új kifejezés az üzleti életben résztvevők számára. Ennek ellenére nagyon kevés olyan vállalkozó akad, aki igazán tisztában van vele, hogy mire számíthat az ilyen irányú marketingtől. A tartalommarketing ugyanis sokkal több annál, mint egy-egy véletlenszerű fotó posztolása a Facebookra.

Mi az a tartalommarketing?

Olyan marketing tevékenység, mely tervezett tartalomfejlesztésre irányul annak érdekében, hogy

  • ismertebbé váljon egy márkanév,
  • növekedjen az ügyfélkör,
  • megmaradjon a meglévő ügyfélkör,
  • releváns látogatók érkezzenek egy weboldalra,
  • jobb pozícióba kerüljön egy weboldal a keresőkben.

Mindezeken túl a jó tartalom vonzza a látogatókat, informál, szórakoztat vagy csak egyszerűen értéket ad. A tartalmi stratégia során tehát az üzleti célok találkoznak a közönség igényeivel.

Nézzünk egy kis statisztikát! A tartalommarketingre költött források becslések szerint idén globálisan mintegy 300 milliárd dollárra fognak rúgni. Ebből minden dollár hozzávetőleg háromszoros hasznot fog termelni. Ez azt jelenti, hogy a tartalommarketingre költött források háromszorosan térülnek meg.

Miért ez a hatalmas megtérülési arány? A vásárlói szokások átalakultak, a vevők sokkal tudatosabbak és alaposabbak lettek, azaz tájékozódnak, mielőtt kinyitják a pénztárcájukat. A fogyasztók 70 százaléka szeretne inkább szöveges tartalmakból, mint hirdetésekből informálódni. Egészen elképesztő adat, de a vásárlók 81 százaléka tanulmányozza egy üzlet online felületét, mielőtt fizikailag betenné a lábát a kereskedésbe.

Maradjunk még egy rövid ideig a számok erdejében, mert ez még nem minden! A fogyasztók 61 százaléka inkább azoktól a vállalkozásoktól vásárol, melyek rendelkeznek weboldallal. (És ha már weboldal: a tartalommarketinget alkalmazó honlapok konverziós aránya hatszor magasabb az ezt nélkülözőknél.) A leendő vásárlók 68 százaléka pedig a vállalkozás online felületének felkeresésén túl értékeléseket, véleményeket is olvas, és a cég közösségi oldalát is felkeresi.

Tartalmi formátumok a vásárlási ciklusokban

A tartalommarketing talán legnehezebb része megérteni, hogy az egyes vásárlási ciklusok milyen tartalmi formátumokat követelnek meg. Az alábbiakban megvizsgáljuk az értékesítési ciklusok egyes szakaszait.

1. szakasz: Informálódás

A lépcső első fokának, vagy a tölcsér legszélesebb részének a tudatos információgyűjtés időszakát tekinthetjük. Ebben a szakaszban az ügyfelek általában nem szándékoznak vásárolni, sokkal inkább válaszokat keresnek a felmerülő kérdéseikre, árról, minőségről, felhasználói véleményekről tájékozódnak. Ebben a szakaszban igen fontos a bizalom megteremtése, mert itt a legkönnyebb elveszíteni a leendő vásárlót. Az ügyfél bizonytalanságát ezen a részen értékes szövegalapú tartalommal lehet eloszlatni. Az alábbi formátumok igen jól működnek ennek érdekében:

  • Cikkek és blogbejegyzések: Hasznos és ingyenes tanácsokkal láthatod el az érdeklődő közönséget. Amennyiben rendelkezel céges weboldallal, úgy a blogbejegyzések írása, publikálása magától értetődő lehet.
  • Esettanulmányok: Szintén egy olyan marketingfogás, melynek során információt adhatsz át az olvasóidnak, megválaszolva ezzel felmerülő kérdéseiket, nem mellékesen pedig megalapozva az elköteleződésüket.
  • Interjúk: Az interjúk nem kizárólag a márka népszerűsítését szolgálják, de hosszú időre lekötik az érdeklődő figyelmét. Emellett nagyszerű lehetőséget biztosítanak az abban foglaltak újrahasznosítására, például egy későbbi bejegyzés vagy videószeminárium alapanyagaként.
  • Vásárlói és felhasználói vélemények: Napjaink talán legkedveltebb vásárlói információgyűjtése a korábbi megrendelők által megfogalmazott állásfoglalások. Ezek a bizalom megerősítésén túl vállalkozásod hírnevét is öregbítik.

2. szakasz: Elköteleződés

A második szakasz akkor alakul ki, amikor az ügyfél dönt arról, hogy a termékedet megvásárolja-e, illetve a szolgáltatásodat megrendeli-e. Ezen a ponton mondanivalódat már a célközönségednek fogalmazod, mivel eddigre a felhasználó már a megfelelő információ birtokába jutott.

Természetesen a cél az, hogy a leendő fogyasztó kapcsolatba lépjen veled (akár megrendelés, akár elektronikus megkeresés formájában), éppen ezért még nem dőlhetsz hátra. A munka dandárja ugyanis még visszavan. Ha meggyőzted az ügyfeledet a terméked, szolgáltatásod fontosságáról, ki kell alakítanod az elköteleződését.

E cél elérése érdekében a tartalmadnak egyszerre kell örökzöldnek és időszerűnek lennie. Nem elég a trend követése, azt is sugallnod kell, hogy a téma szakértője vagy, bizalmát nem véletlenül fekteti beléd.

A következő formátumok mindegyike nagyszerű választás a felhasználó elköteleződésének megalapozására. (Egyenként és kombinálva is.)

  • Infografikák
  • Videók
  • Kvízek

3. szakasz: Hűség

A kellő mennyiségű információ összegyűjtése, majd az ügyfél elköteleződése után következhet a hűség kialakítása. Ez a szakasz azokra a fogyasztókra koncentrál, akiket érdeklődőből sikerült vásárlóvá, megrendelővé, hírlevél feliratkozóvá konvertálnod, és a jövőben is szeretnéd őket megtartani.

A vásárlói hűséget az egyik legnehezebb feladat megteremteni, azonban ha eléred, akkor ezek az emberek lesznek a vállalkozásod kulcsszereplői. Az ő véleményükre, értékelésükre, tesztelésükre, közösségi megosztásukra, stb. mindig számíthatsz a jövőben.

A hűség kialakításának hatékony eszköze lehet az előző szakaszokban ismertetett formátumok felhasználása. Mit is jelent ez? Tökéletes megoldás ebben a periódusban például egy blogbejegyzésben használt infografika ismételt felhasználása a Facebook posztodban, vagy egy kvíz promotálása a Google Plus üzleti oldaladon. Ám nem érdemes itt megállnod a hűség kialakításának formátumai kapcsán, az előző szakaszokban leírt eszközöket hasznosíthatod

  • Elektronikus hírlevelek
  • Közösségi hirdetések
  • Felmérések, monitorozások során is.

Összegzés

Ahogyan az a fentiekből is jól körvonalazódik, a tartalommarketing szerepe igencsak összetett. Értő használatával azonban az érdeklődőből könnyedén változtathatsz vásárlót, a blogodat böngésző felhasználóból pedig elkötelezett közösségi követőt.

Ehhez azonban hosszú, fáradtságos út vezet, melyhez elengedhetetlenek az értékes, informatív, olykor pedig szórakoztató tartalmak. A reklámszakemberek 85 százaléka használja és emeli ki a tartalommarketing fontosságát, nem meglepő tehát, hogy ez minden marketig alapköve.

Szerző:
Pazona Károly Zsolt
Hozzászólások (0)
A WhitePress szerkesztõi fenntartják a jogot, hogy más emberek számára sértõ megjegyzéseket töröljenek, amelyek vulgáris szavakat tartalmaznak, vagy nem kapcsolódnak a tárgyához.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Olvass tovább
  • Még senki sem írt megjegyzést ehhez a cikkhez.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Czytaj całość
Kiemelt cikkek