A marketing típusai, formái és szerepe az üzleti életben!

Frissítve: 2020-03-26
A Dictionary.com marketing-meghatározó nem fedi le hibátlanul a valóságot, e szerint a marketing nem más mint: termékek és/vagy szolgáltatások népszerűsítése, a piackutatást és a reklámozást is beleszámítva a folyamatba. Az értékesítés ugyanis túlságosan tág fogalom és a reklám viszont mára már vérlázító fogalommá degradálódott, a nesze semmi fogd meg jól polgárpukkasztó területévé, ami egy prominens reklámtervező (!) szerint olyan mint az illatos hulla, ami annak ellenére, hogy halott folyamatosan bazsalyog.
Publikálj cikkeket ma
Regisztrálj ingyenesen!

Tartalomjegyzék

A marketing nem szinonimája a reklámnak, csupán egy vetülete, minden iparágban jelen van, szükség van rá a termékfejlesztésben, az értékesítés során és forgalmazás terén egyaránt. A marketingszakemberek szakadatlanul annak a kérdésnek a kiderítésén munkálkodnak, hogy: melyek a célközönség termékkel/szolgáltatással szembeni igényei, elvárásai?

Az 1950-es évek fordulópontot jelentettek a marketing életében, mert ekkor kezdtek el az emberek a nyomtatott médián túl mást is használnak. Ahogy az internet képbe lépett a marketingesek szerepe is fokozatosan nőtt, akik jelenleg több platformon is kampányt folytathatnak.

Az elmúlt 70 évben a marketingszféra egyre finomodott, ám a folyamat a legkevésbé sem tekinthető lezártnak. A 21. században számos helyen véghez lehet vinni marketingkampányokat, lényeg a hatékonyság.

Marketingtípusok

A marketingkampányok ügyfélfüggők, hiszen ott kell életbe léptetni a kampányt, ahol a potenciális ügyfelek a lehető legtöbb időt töltik. A piackutatáson múlik, hogy a márkaépítés sikere érdekében a marketing mely típusait mozgósítod, és ehhez milyen eszközkombinációt használsz.

Egészen biztos, hogy Te is azokra a releváns marketingformákra vagy kíváncsi, amelyek képesek kiállni az idő próbáját.

Melyek a marketing típusai?

  • Internetes marketing:

Az üzleti célú internetes jelenlét már önmagában marketingtevékenységnek minősül.

  • Keresőoptimalizálás:

Röviden SEO. Ez a folyamat a webhely tartalmának optimalizálására összpontosít, a keresőmotorok eredményei között való megjelenés érdekében. A látogatók weboldalra vonzására hozták létre a marketingszakemberek, hogy a keresést végző internetezők, akik az adott iparágra vonatkozó kérdéseket tesznek fel és tájékozódnak ezen a téren, eljuthassanak a megfelelő helyre, ahol válaszokra lelhetnek.

  • Blogmarketing

A blog mára már nem csupán egyes írók saját oldalaként tartható számon, hanem olyan marketingterületként, amelyet a különféle üzletágak termékeikről, szolgáltatásaikról szóló felvilágosításként, tájékoztatásként használnak. Felkeltik a potenciális ügyfelek érdeklődését, akik számára információkat szolgáltatnak iparágukról.

  • Közösségi média marketing

A vállalkozók célközönségeik körét a Facebook, a Twitter, a LinkedIn és más hálazatok felületeinek igénybevételével, használatával bővíthetik.

  • Nyomtatási/nyomtatott marketing

A nyomtatott marketing a legrégebben használt marketingmódszer, amely mára már valóságos művészetté fejlődött a nyomtatási eszközök innovációjának köszönhetően. Mindezért a vállalkozók szívesen használnak plakátokat, szórólapokat kampányaik során.

  • Keresőmotor-marketing

Ez egy újszerű marketingeljárás (kissé eltér a feljebb tárgyalt SEO-tól), amelynek keretében a vállalkozóknak lehetőségük van fizetni egy keresőmotort, hogy az a célközönség számára figyelemfelkeltő linkeket helyezzen el az indexe oldalain (ez az úgynevezett PPC-koncepció, a kattintás alapú fizetés, angolul: pay-per-click. Ebben az esetben a hirdetőnek/vállalkozónak csupán azokért a(z olvasók általi) hirdetésekért/reklámokért szükséges fizetnie, amelyekre a látogatók rákattintottak és ezt követően eljutottak a vállalkozó webhelyére.

  • Videó-marketing

Olyan oktató és szórakoztató jellegű videóanyagok, amelyeket a marketingszakemberek egy (konkrét) adott vállalkozás termékeinek/szolgáltatásainak népszerűsítése céljából helyeztek el (látens reklám céllal).

Marketing és reklám

Próbáljuk meg a marketinget egy biciklikerékként elképzelni (amely önmagában egy kerek egészet alkot). Ennek a keréknek az egyik (!) küllője a reklám… rész az egészben.

A marketing magába foglalja:

  • a termékfejlesztést
  • a piackutatást
  • a termékelosztást
  • az értékesítési stratégiát
  • a PR-t (Public Relation = ügyfélkapcsolat) egyaránt.

A marketing az üzleti értékesítés teljes szférájában jelen van, minden szakaszban főszereplő. Tevékenysége során a marketingszakember minden rendelkezésére álló (aktuális és időtálló) platformot igénybe vesz (lásd manapság a közösségi médiafelületeket). Mindezt teszi: a célközönség beazonosítása, az üzleti küldetés kommunikálása, az ügyfélkapcsolat/hálózat kiépítése, -megerősítése és -fenntartása, valamint a márkahűség (brand loyalty) megteremtése érdekében.

A reklám csupán egy a marketing komponensei közül, tulajdonképpen egy stratégiai effort (erőfeszítés), amelyet általában a (nagyobb büdzsével rendelkező) vállalkozások aktiválnak a termék/szolgáltatás-tudatosság prosperálása céljából. Ez a holisztikus marketingstratégiák egyik része, mely a termékterjesztés, -népszerűsítés feladatát látja el.

Egy marketing példa mindennek szemléltetésére:

Tegyük fel, hogy van egy vállalkozás, amely egy újszerű terméket szeretne piacra dobni, a közönséggel/célcsoporttal való széles körben történő termékmegismertetés érdekében egy kampányt szeretne realizálni. A vállalkozás az Instagram-, a Google-, valamint a Facebook-csatornáit használja terméknépszerűsítő, lead generáló akciója során (plusz a saját weboldalát), amelyeket negyedévente tud szponzorálni.

A termék bemutatását egy (a felhasználók számára) ingyen hozzáférhető letölthető termékbemutatóban teszi hozzáférhetővé a saját honlapján. Egy videóanyagot is készít a termék ismérveit bemutató szándékkal, amelyet az Instagram platformján mutat be. A Google találati oldalain is szerepelni óhajt, amely célra ugyancsak kész anyagi ráfordítást áldozni (a Google elvezeti az érdeklődőket, forgalmat generál az új terméket bemutató webhelyre.

Kérdés: a fent szemléltetett példa alapján mi volt marketing és mi minősült reklámnak?

A Google-n is történt hirdetés, az Instagramon is. Ez utóbbi nem kimondottan reklámcsatorna mivoltáról ismeretes (nem is az a célja elsősorban), ugyanakkor abban az esetben, amikor márkaépítés céljából használják a felületet, el tudják érni, hogy létrehozzon egy alapvető követői bázist. A Google-t kimondottan reklámcélból használták, a vállalat új termékének ismertté tétele okán, ezért a vállalat fizette a PPC-programot, amelynek segítségével a forgalmat a webhelyre irányította (ez egy „klasszikus” online hirdetési mód).

A kérdés (hogy tudniillik: mi marketing és mi reklám(?) a példa alapján) igencsak trükkös volt, hiszen a teljes folyamat, amelyet előbb szemléltettünk maga a marketing (természetesen dióhéjban, csupán példának okáért).

A folyamatban a marketingkampány a következőket célozta meg: ügyfél-beazonosítás, üzenetközvetítés az adott termék kapcsán, márkaépítés.

Mi fán terem a 4P marketing?

A 4P marketing kifejezés az 1960-as évekre nyúlik vissza, ezen belül pedig E Jerome McCarthy nevéhez fűződik. Az angol szakterminussal kifejezett 4P tulajdonképpen a következő marketingeszközöket tartalmazza: product (termék), price (ár), place (hely), promotion (promóció). A 4P a vállalkozás szakaszait demonstrálja.

1. Product (termék – az első P)

Egy újabb példa és „tegyük fel” következik, hogy még csak véletlenül se unatkozz J. Tehát: tegyük fel… hogy a vállalkozásod (Te magad) előáll egy x termék ötletével, amelyet értékesíteni szeretnél.

Mi lesz az első lépésed?

Nem, nem az eladás… lassíts egy kicsit. Ez nem a mélyvízbedobósdi, sem az egybőleladósdi játékának színhelye. A jó stratégia az lenne, ha első körben:

  • magad köré gyűjtesz egy marketing team-et , akik alvégezik a termékértékesítéshez szükséges alapvető lépéseket, vagyis a piackutatást, valamint a kritikus kérdésekre történő válaszkeresések feladatát. Melyek ezek a kérdések:
  • Ki számít (a termék szempontjából) fókuszcsoportnak?
  • Milyen üzenetekkel növelhető a termékértékesítést?
  • Milyen platformok szükségesek a népszerűsítéshez?
  • Hogyan/milyen lehetséges módon szükséges módosítani a terméket (ha erre kerül sor) a sikernövelés érdekében?
  • Milyen reakciók vannak a célközönség körében a termék vonatkozásában?
  • Melyek a legszembetűnőbb kérdések, fogyasztói hezitációk a termék kapcsán?

A marketingcsoportod válaszokat keres az előbb feltett kérdésekre, hogy ezzel előmozdítsa a termék iránti keresletet, ugyanakkor növelje a termék minőségét a fókuszcsoport aggályai, hezitáció alapján.

2. Price (a termék ára – a második P)

A magad köré gyűjtött marketingszakemberek megvizsgálják piaci versenytársaid (hasonszőrű) termékeinek árát, majd a fókuszcsoport(od) körében felméréseket készítve „kiszimatolják”, hogy mennyiben mutatható ki az „ideális” ár (vagyis az az ár, amelyet a potenciális ügyfeleid szerint ér a terméked, metszve azzal az árral, amennyit szerinted/valóban ér a terméked). Ha túl sok: elveszítheted kemény munkával megszerzett ügyfeleidet. Ha pedig túl olcsó: többet veszítesz, mint amennyit nyersz.

A marketingeseid ebben is megtalálják az arany középutat, hogy az iparági kutatás, valamint a felhasználói elemzés alapján a lehető legoptimálisabb árkategóriával állhassanak elő.

3. Place (hely – a harmadik P)

Kulcsfontosságú, hogy a marketingesek megértésék és analizálják a célcsoport igényeit, hogy erre vonatkozóan tegyenek javaslatokat a termék értékesítésének módjáról. A szakemberek a termék a fogyasztói és az iparági felmérések alapján eldöntik, hogy a vállalkozás hogyan és hol/honnan, milyen módon tudja legmegfelelőbb módon eladni termékét. Szükséges megállapítani, hogy milyen értékesítései helyszín bizonyul a legalkalmasabbnak a termék forgalmazása, eladása érdekében (lokális, regionális, nemzeti, nemzetközi?).

4. Promotion (promóció – a negyedik P)

A negyedik P célja a termék-promotálás. Ehhez a reklám/hirdetés-lehetőségek széles skáláját izzíthatod be a nyomtatott sajtótól az online médiáig, de promóció lehet egy esemény is, vagy a kedvezmények, amelyet a marketingesek abból a célból használnak, hogy növeljék a fogyasztók termékkel kapcsolatos tudatosságát, fenntartsák az érdeklődésüket az előreláthatóan nagyobb értékesítés reményében. A promóció fázisa, olyan marketingmódszereket is lendületbe hoz, mint a PR-kampányok, közösségi média hirdetések.

Használd a marketinget a vállalkozásod egész területén, hogy ezzel is növeld vállalkozásod hatékonyságát!

Szerző:
Pazona Károly Zsolt
Hozzászólások (1)
A WhitePress szerkesztõi fenntartják a jogot, hogy más emberek számára sértõ megjegyzéseket töröljenek, amelyek vulgáris szavakat tartalmaznak, vagy nem kapcsolódnak a tárgyához.
A whitepress.com weboldalt és annak valamennyi aloldalát (a továbbiakban: Weboldal) használó személyek személyes adatainak kezelője az Európai Parlament és a Tanács 2016. április 27-i (EU) 2016/679 rendelete értelmében a személyes adatok feldolgozásával és az ilyen adatok szabad áramlásával, valamint a 95/46/EK irányelv (a továbbiakban: GDPR) hatályon kívül helyezése tekintetében közösen „WhitePress Kft, amelynek székhelye 2161 Csomád, Verebeshegy utca 11 és bekerült a Bielsko-Biała Kerületi Bíróság által vezetett Nemzeti Bírósági Nyilvántartás vállalkozói nyilvántartásába, az Országos Bírósági Nyilvántartás 8. Kereskedelmi Osztálya KRS-számon: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 és egyéb cégek a WhitePress Csoporttól (a továbbiakban együttesen: Adminisztrátor) .

A hírlevélre való feliratkozással Ön hozzájárul ahhoz, hogy a WhitePress Kft. által kínált szolgáltatások és áruk közvetlen marketingjével kapcsolatos kereskedelmi információk elektronikus kommunikációs eszközökön, különösen e-mailen keresztül küldjenek. és megbízható üzleti partnerei, akik érdeklődnek saját termékeik vagy szolgáltatásaik értékesítésében. Személyes adatai kezelésének jogalapja az Ön hozzájárulása (GDPR 6. cikk (1) bekezdés a) pont).

Önnek jogában áll bármikor visszavonni a személyes adatainak marketing célú kezeléséhez adott hozzájárulását. Az Ön személyes adatainak WhitePress Kft általi kezeléséről és kezelésének alapjáról, ideértve az Ön jogait is, az Adatvédelmi szabályzatunkban talál további információt.
Olvass tovább
  • -- Zablokowany --

    A WhitePress szerkesztők blokkolták a hozzászólást

    2021-01-09, 08:53
A whitepress.com weboldalt és annak valamennyi aloldalát (a továbbiakban: Weboldal) használó személyek személyes adatainak kezelője az Európai Parlament és a Tanács 2016. április 27-i (EU) 2016/679 rendelete értelmében a személyes adatok feldolgozásával és az ilyen adatok szabad áramlásával, valamint a 95/46/EK irányelv (a továbbiakban: GDPR) hatályon kívül helyezése tekintetében közösen „WhitePress Kft, amelynek székhelye 2161 Csomád, Verebeshegy utca 11 és bekerült a Bielsko-Biała Kerületi Bíróság által vezetett Nemzeti Bírósági Nyilvántartás vállalkozói nyilvántartásába, az Országos Bírósági Nyilvántartás 8. Kereskedelmi Osztálya KRS-számon: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 és egyéb cégek a WhitePress Csoporttól (a továbbiakban együttesen: Adminisztrátor) .

A hírlevélre való feliratkozással Ön hozzájárul ahhoz, hogy a WhitePress Kft. által kínált szolgáltatások és áruk közvetlen marketingjével kapcsolatos kereskedelmi információk elektronikus kommunikációs eszközökön, különösen e-mailen keresztül küldjenek. és megbízható üzleti partnerei, akik érdeklődnek saját termékeik vagy szolgáltatásaik értékesítésében. Személyes adatai kezelésének jogalapja az Ön hozzájárulása (GDPR 6. cikk (1) bekezdés a) pont). Az űrlap elküldésével Ön kijelenti, hogy elolvasta az Adatvédelmi szabályzatot.

Önnek jogában áll bármikor visszavonni a személyes adatainak marketing célú kezeléséhez adott hozzájárulását. Az Ön személyes adatainak WhitePress Kft általi kezeléséről és kezelésének alapjáról, ideértve az Ön jogait is, az Adatvédelmi szabályzatunkban talál további információt.
Olvasd el az egészet
Kiemelt cikkek