A marketing típusai, formái és szerepe az üzleti életben!

A Dictionary.com marketing-meghatározó nem fedi le hibátlanul a valóságot, e szerint a marketing nem más mint: termékek és/vagy szolgáltatások népszerűsítése, a piackutatást és a reklámozást is beleszámítva a folyamatba. Az értékesítés ugyanis túlságosan tág fogalom és a reklám viszont mára már vérlázító fogalommá degradálódott, a nesze semmi fogd meg jól polgárpukkasztó területévé, ami egy prominens reklámtervező (!) szerint olyan mint az illatos hulla, ami annak ellenére, hogy halott folyamatosan bazsalyog.
Publikálj cikkeket a WhitePress-szel
Regisztrálj ingyen

A marketing nem szinonimája a reklámnak, csupán egy vetülete, minden iparágban jelen van, szükség van rá a termékfejlesztésben, az értékesítés során és forgalmazás terén egyaránt. A marketingszakemberek szakadatlanul annak a kérdésnek a kiderítésén munkálkodnak, hogy: melyek a célközönség termékkel/szolgáltatással szembeni igényei, elvárásai?

Az 1950-es évek fordulópontot jelentettek a marketing életében, mert ekkor kezdtek el az emberek a nyomtatott médián túl mást is használnak. Ahogy az internet képbe lépett a marketingesek szerepe is fokozatosan nőtt, akik jelenleg több platformon is kampányt folytathatnak.

Az elmúlt 70 évben a marketingszféra egyre finomodott, ám a folyamat a legkevésbé sem tekinthető lezártnak. A 21. században számos helyen véghez lehet vinni marketingkampányokat, lényeg a hatékonyság.

Marketingtípusok

A marketingkampányok ügyfélfüggők, hiszen ott kell életbe léptetni a kampányt, ahol a potenciális ügyfelek a lehető legtöbb időt töltik. A piackutatáson múlik, hogy a márkaépítés sikere érdekében a marketing mely típusait mozgósítod, és ehhez milyen eszközkombinációt használsz.

Egészen biztos, hogy Te is azokra a releváns marketingformákra vagy kíváncsi, amelyek képesek kiállni az idő próbáját.

Melyek a marketing típusai?

  • Internetes marketing:

Az üzleti célú internetes jelenlét már önmagában marketingtevékenységnek minősül.

  • Keresőoptimalizálás:

Röviden SEO. Ez a folyamat a webhely tartalmának optimalizálására összpontosít, a keresőmotorok eredményei között való megjelenés érdekében. A látogatók weboldalra vonzására hozták létre a marketingszakemberek, hogy a keresést végző internetezők, akik az adott iparágra vonatkozó kérdéseket tesznek fel és tájékozódnak ezen a téren, eljuthassanak a megfelelő helyre, ahol válaszokra lelhetnek.

  • Blogmarketing

A blog mára már nem csupán egyes írók saját oldalaként tartható számon, hanem olyan marketingterületként, amelyet a különféle üzletágak termékeikről, szolgáltatásaikról szóló felvilágosításként, tájékoztatásként használnak. Felkeltik a potenciális ügyfelek érdeklődését, akik számára információkat szolgáltatnak iparágukról.

  • Közösségi média marketing

A vállalkozók célközönségeik körét a Facebook, a Twitter, a LinkedIn és más hálazatok felületeinek igénybevételével, használatával bővíthetik.

  • Nyomtatási/nyomtatott marketing

A nyomtatott marketing a legrégebben használt marketingmódszer, amely mára már valóságos művészetté fejlődött a nyomtatási eszközök innovációjának köszönhetően. Mindezért a vállalkozók szívesen használnak plakátokat, szórólapokat kampányaik során.

  • Keresőmotor-marketing

Ez egy újszerű marketingeljárás (kissé eltér a feljebb tárgyalt SEO-tól), amelynek keretében a vállalkozóknak lehetőségük van fizetni egy keresőmotort, hogy az a célközönség számára figyelemfelkeltő linkeket helyezzen el az indexe oldalain (ez az úgynevezett PPC-koncepció, a kattintás alapú fizetés, angolul: pay-per-click. Ebben az esetben a hirdetőnek/vállalkozónak csupán azokért a(z olvasók általi) hirdetésekért/reklámokért szükséges fizetnie, amelyekre a látogatók rákattintottak és ezt követően eljutottak a vállalkozó webhelyére.

  • Videó-marketing

Olyan oktató és szórakoztató jellegű videóanyagok, amelyeket a marketingszakemberek egy (konkrét) adott vállalkozás termékeinek/szolgáltatásainak népszerűsítése céljából helyeztek el (látens reklám céllal).

Marketing és reklám

Próbáljuk meg a marketinget egy biciklikerékként elképzelni (amely önmagában egy kerek egészet alkot). Ennek a keréknek az egyik (!) küllője a reklám… rész az egészben.

A marketing magába foglalja:

  • a termékfejlesztést
  • a piackutatást
  • a termékelosztást
  • az értékesítési stratégiát
  • a PR-t (Public Relation = ügyfélkapcsolat) egyaránt.

A marketing az üzleti értékesítés teljes szférájában jelen van, minden szakaszban főszereplő. Tevékenysége során a marketingszakember minden rendelkezésére álló (aktuális és időtálló) platformot igénybe vesz (lásd manapság a közösségi médiafelületeket). Mindezt teszi: a célközönség beazonosítása, az üzleti küldetés kommunikálása, az ügyfélkapcsolat/hálózat kiépítése, -megerősítése és -fenntartása, valamint a márkahűség (brand loyalty) megteremtése érdekében.

A reklám csupán egy a marketing komponensei közül, tulajdonképpen egy stratégiai effort (erőfeszítés), amelyet általában a (nagyobb büdzsével rendelkező) vállalkozások aktiválnak a termék/szolgáltatás-tudatosság prosperálása céljából. Ez a holisztikus marketingstratégiák egyik része, mely a termékterjesztés, -népszerűsítés feladatát látja el.

Egy marketing példa mindennek szemléltetésére:

Tegyük fel, hogy van egy vállalkozás, amely egy újszerű terméket szeretne piacra dobni, a közönséggel/célcsoporttal való széles körben történő termékmegismertetés érdekében egy kampányt szeretne realizálni. A vállalkozás az Instagram-, a Google-, valamint a Facebook-csatornáit használja terméknépszerűsítő, lead generáló akciója során (plusz a saját weboldalát), amelyeket negyedévente tud szponzorálni.

A termék bemutatását egy (a felhasználók számára) ingyen hozzáférhető letölthető termékbemutatóban teszi hozzáférhetővé a saját honlapján. Egy videóanyagot is készít a termék ismérveit bemutató szándékkal, amelyet az Instagram platformján mutat be. A Google találati oldalain is szerepelni óhajt, amely célra ugyancsak kész anyagi ráfordítást áldozni (a Google elvezeti az érdeklődőket, forgalmat generál az új terméket bemutató webhelyre.

Kérdés: a fent szemléltetett példa alapján mi volt marketing és mi minősült reklámnak?

A Google-n is történt hirdetés, az Instagramon is. Ez utóbbi nem kimondottan reklámcsatorna mivoltáról ismeretes (nem is az a célja elsősorban), ugyanakkor abban az esetben, amikor márkaépítés céljából használják a felületet, el tudják érni, hogy létrehozzon egy alapvető követői bázist. A Google-t kimondottan reklámcélból használták, a vállalat új termékének ismertté tétele okán, ezért a vállalat fizette a PPC-programot, amelynek segítségével a forgalmat a webhelyre irányította (ez egy „klasszikus” online hirdetési mód).

A kérdés (hogy tudniillik: mi marketing és mi reklám(?) a példa alapján) igencsak trükkös volt, hiszen a teljes folyamat, amelyet előbb szemléltettünk maga a marketing (természetesen dióhéjban, csupán példának okáért).

A folyamatban a marketingkampány a következőket célozta meg: ügyfél-beazonosítás, üzenetközvetítés az adott termék kapcsán, márkaépítés.

Mi fán terem a 4P marketing?

A 4P marketing kifejezés az 1960-as évekre nyúlik vissza, ezen belül pedig E Jerome McCarthy nevéhez fűződik. Az angol szakterminussal kifejezett 4P tulajdonképpen a következő marketingeszközöket tartalmazza: product (termék), price (ár), place (hely), promotion (promóció). A 4P a vállalkozás szakaszait demonstrálja.

1. Product (termék – az első P)

Egy újabb példa és „tegyük fel” következik, hogy még csak véletlenül se unatkozz J. Tehát: tegyük fel… hogy a vállalkozásod (Te magad) előáll egy x termék ötletével, amelyet értékesíteni szeretnél.

Mi lesz az első lépésed?

Nem, nem az eladás… lassíts egy kicsit. Ez nem a mélyvízbedobósdi, sem az egybőleladósdi játékának színhelye. A jó stratégia az lenne, ha első körben:

  • magad köré gyűjtesz egy marketing team-et , akik alvégezik a termékértékesítéshez szükséges alapvető lépéseket, vagyis a piackutatást, valamint a kritikus kérdésekre történő válaszkeresések feladatát. Melyek ezek a kérdések:
  • Ki számít (a termék szempontjából) fókuszcsoportnak?
  • Milyen üzenetekkel növelhető a termékértékesítést?
  • Milyen platformok szükségesek a népszerűsítéshez?
  • Hogyan/milyen lehetséges módon szükséges módosítani a terméket (ha erre kerül sor) a sikernövelés érdekében?
  • Milyen reakciók vannak a célközönség körében a termék vonatkozásában?
  • Melyek a legszembetűnőbb kérdések, fogyasztói hezitációk a termék kapcsán?

A marketingcsoportod válaszokat keres az előbb feltett kérdésekre, hogy ezzel előmozdítsa a termék iránti keresletet, ugyanakkor növelje a termék minőségét a fókuszcsoport aggályai, hezitáció alapján.

2. Price (a termék ára – a második P)

A magad köré gyűjtött marketingszakemberek megvizsgálják piaci versenytársaid (hasonszőrű) termékeinek árát, majd a fókuszcsoport(od) körében felméréseket készítve „kiszimatolják”, hogy mennyiben mutatható ki az „ideális” ár (vagyis az az ár, amelyet a potenciális ügyfeleid szerint ér a terméked, metszve azzal az árral, amennyit szerinted/valóban ér a terméked). Ha túl sok: elveszítheted kemény munkával megszerzett ügyfeleidet. Ha pedig túl olcsó: többet veszítesz, mint amennyit nyersz.

A marketingeseid ebben is megtalálják az arany középutat, hogy az iparági kutatás, valamint a felhasználói elemzés alapján a lehető legoptimálisabb árkategóriával állhassanak elő.

3. Place (hely – a harmadik P)

Kulcsfontosságú, hogy a marketingesek megértésék és analizálják a célcsoport igényeit, hogy erre vonatkozóan tegyenek javaslatokat a termék értékesítésének módjáról. A szakemberek a termék a fogyasztói és az iparági felmérések alapján eldöntik, hogy a vállalkozás hogyan és hol/honnan, milyen módon tudja legmegfelelőbb módon eladni termékét. Szükséges megállapítani, hogy milyen értékesítései helyszín bizonyul a legalkalmasabbnak a termék forgalmazása, eladása érdekében (lokális, regionális, nemzeti, nemzetközi?).

4. Promotion (promóció – a negyedik P)

A negyedik P célja a termék-promotálás. Ehhez a reklám/hirdetés-lehetőségek széles skáláját izzíthatod be a nyomtatott sajtótól az online médiáig, de promóció lehet egy esemény is, vagy a kedvezmények, amelyet a marketingesek abból a célból használnak, hogy növeljék a fogyasztók termékkel kapcsolatos tudatosságát, fenntartsák az érdeklődésüket az előreláthatóan nagyobb értékesítés reményében. A promóció fázisa, olyan marketingmódszereket is lendületbe hoz, mint a PR-kampányok, közösségi média hirdetések.

Használd a marketinget a vállalkozásod egész területén, hogy ezzel is növeld vállalkozásod hatékonyságát!

Szerző:
Pazona Károly Zsolt
Hozzászólások (0)
A WhitePress szerkesztõi fenntartják a jogot, hogy más emberek számára sértõ megjegyzéseket töröljenek, amelyek vulgáris szavakat tartalmaznak, vagy nem kapcsolódnak a tárgyához.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Olvass tovább
  • Még senki sem írt megjegyzést ehhez a cikkhez.

A személyes adatok kezelője a WhitePress Kft. székhelye: 2161 Csomád, Verebeshegy u. 11, Magyarország.
A WhitePress Kft. marketing célja tartalmazza a Tudásbázison közzétett, a tartalommal kapcsolatos konferenciákról és képzésekről szóló kereskedelmi információkat.

Személyes adatainak feldolgozásának jogalapja az adminisztrátor és partnerei által kitűzött legitim cél (a GDPR 6. cikke (1) bekezdésének f) pontja.

 A felhasználóknak a következő jogok vannak: joguk kérni adataikhoz való hozzáférést, azok helyesbítésének jogát, az adatok törlésének jogát, a feldolgozás korlátozásának és az adatok továbbításának jogát. A személyes adatainak - ideértve a jogait is - kezelésével kapcsolatos további információt az adatvédelmi irányelveinkben talál.

Czytaj całość
Kiemelt cikkek